Praha - Skutečná revoluce na telekomunikačním trhu přijde až se čtvrtým mobilním operátorem, který má vzejít z čerstvě zahájené aukce kmitočtů.
V rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz to říká šéf telekomunikační firmy ha-vel Pavel Halfar. Ta měla zájem stát se čtvrtým operátorem, ale do nové aukce už nepůjde.
Halfar předpokládá, že se cena neomezeného volání může dostat ze současných 750 korun měsíčně o dalších třicet procent níže, jako je tomu například v Rakousku.
Proč se v Česku ještě neobjevil virtuální operátor s nabídkou neomezeného volání za 500 korun?
"Vstupní náklady, které má od fyzického operátora, mu neumožní nabídnout takový balíček, který je konkurenceschopný balíčkům od stávajících operátorů, které jsou jak přes kopírák," říká Halfar, jehož firma vstoupila mezi virtuální operátory se značkou ha-loo.
Aktuálně.cz: Prošel tuzemský mobilní trh v posledních měsících kompletní proměnou, nebo jsme podle vás stále pouze na začátku?
Pavel Halfar: Proměnou teprve projde, protože doposud se mobilní operátoři pouze připravují na vstup čtvrtého fyzického operátora. Až ten bude, tak se teprve začnou dít velké věci. Protože až na trh nějaký nováček vstoupí, bude chtít získat podstatný tržní podíl a dostat se co nejdříve do bodu, kdy začne vydělávat.
A.cz: Co znamená, že se začnou dít velké věci?
Záleží na tom, jak agresivní strategii čtvrtý operátor zvolí. Nicméně určitě dojde k cenové erozi, kterou se bude snažit získat tržní podíl. Dále se může akvizicí snažit získat nějaké virtuální či šedé operátory, pokud budou ještě existovat.
A.cz: Takže ačkoliv současní operátoři srazili letos cenu neomezeného volání na 750 korun, vy si myslíte, že reálně se dá dostat ještě o dost níž? Kam?
Podívejte se do okolních států. V Rakousku se to prodává za 19 euro (zhruba 500 korun), je to tedy o dalších 30 procent níže. Na časové ose se bavíme o nějakých zhruba dvou letech a cenová eroze i v okolních státech bude pokračovat, takže tam půjde o cenu 300 až 400 korun.
A.cz: Proč žádný virtuální operátor v Česku nepřišel zatím s nabídkou neomezeného volání za 500 korun?
Protože mu to nákladově nevychází. Vstupní náklady, které má od fyzického operátora, mu neumožní nabídnout takový balíček, který je konkurenceschopný balíčkům od stávajících operátorů, které jsou jak přes kopírák. Žádný virtuální operátor by tedy na neomezeném tarifu nevydělal ani korunu.
A.cz: Znamená to, že operátoři si to hlídají?
Ano, ale dlužno podotknout, že já být operátorem, hlídám si to úplně stejně.
A.cz: Nic jim nezakazuje se takto chovat.
V tuto chvíli nemají žádnou direktivu, jak se chovat. Ta měla přijít od Českého telekomunikačního úřadu po analýze, která se připravuje. Na základě jejích závěrů měla případně přijít nějaká nápravná opatření ve stylu snížení cen či povinnosti zpřístupnit sítě virtuálním operátorům.
Tím, že to operátoři udělali sami, tak vzali Českému telekomunikačnímu úřadu vítr z plachet. Bude se mu nyní hůře argumentovat, v případě, že bude chtít něco měnit.
A.cz: Je teď podle vás tedy nějaké takové nápravné opatření třeba?
Ku prospěchu spotřebitele by bylo například stanovit velkoobchodní ceny, které by byly pro virtuální operátory níže, než jak je dobrovolně operátoři nastavili. Dnes nás nákladovost pouští pouze do specifické -retailové - části trhu, vůbec nemůžeme jít do firemního segmentu či nabízet mobilní služby státní správě.
A.cz: A u té retailové části to podle současné nabídky virtuálních operátorů vypadá, že vás pouštějí jen k lidem s menší útratou.
Vzhledem k tomu, že neomezené volání je za 700 korun, tak to pro nás znamená, že se můžeme zaměřit pouze na zákazníka, který utrácí méně. U nás se ta cílová skupina pohybuje kolem útrat ve výši 100 až 300 korun měsíčně, kde se přechodem k virtuálnímu operátorovi dá ušetřit nějakých 20 až 40 procent.
A.cz: U dat máte stejný problém? Alespoň pohled do sazebníků virtuálních operátorů to naznačuje.
Ano. My jsme zhruba desetinásobně nad cenou, za kterou data nabízí operátoři u neomezených tarifů. Nákladovost dat je pro nás v tuto chvíli extrémní. Ukazuje to, jakým směrem se bude trh ubírat. Data budou hrát stále větší roli v tržbách operátorů. Před pěti lety data tvořila naprosto marginální položku na účtu zákazníka, dnes to může dělat klidně polovinu a určitě to půjde nahoru.
Konec první aukce? Důvodu nevěřím
A.cz: Jak velké marže měla trojice operátorů před letošními změnami?
Z výročních zpráv je zřejmé, že to bylo kolem čtyřiceti procent.
A.cz: Vidíte na trhu stále místo pro čtvrtého operátora?
Zatím ano. Pokud si vezmeme ceny v okolních státech, tak prostor tam je. Je to vidět i na tom, že operátoři si dokázali podržet své hrubé marže i přes to zlevnění. Ono sice vypadá drasticky, ale na druhou stranu k tomu neomezenému tarifu přešla i část zákazníků, kteří dříve utratili méně.
A.cz: Čtvrtý operátor už tu mohl být, ale první aukce skončila krachem. Byl důvod, který udává Český telekomunikační úřad - že se cena vyšplhala příliš vysoko, což by mělo vliv na zvýšení cen pro koncového zákazníka - pro vás uvěřitelný?
Osobně mu nevěřím, protože i když k těm nabízeným 20 miliardám korun přidám nutné investice do budování sítě, dostanu se někam ke 40 miliardám celkových nákladů pro stávající operátory.
Zhruba tolik přitom dnes trh vynáší operátorům ročně. To znamená, že se bavíme o jednoroční marži operátorů a těch 20 miliard rozhodně neměl být důvod pro konec aukce.
A.cz: Ten pravý důvod tedy vidíte kde?
Můžou být dva. Je otázka, kdo na tom ve finále vydělá. Mohou na tom vydělat současní operátoři, nebo ten, který na trh chce vystoupit.
Dnes se to více přiklání k tomu vstupujícímu operátorovi, protože podmínky nové aukce byly upraveny tak, že mu dávají možnost vytendrovat nejlukrativnější pásmo pouze za vyvolávací cenu, bude-li jediný zájemce, nebo v užším okruhu několika zájemců.
A.cz: Jako telekomunikační firma máte vybudovanou síť, která vám umožňuje pokrýt většinu republiky. Vy nechcete být čtvrtým operátorem?
My jsme zájem deklarovali loni, kdy jsme měli několik zájemců z řad zahraničních investorů, kteří opravdu zvažovali vstup na český mobilní trh. Tehdy jsme velmi brojili za to, aby byla v aukci preference nového operátora, která je v nových podmínkách.
Tehdy Český telekomunikační úřad skálopevně stál na tom, že není možné preferovat vybrané subjekty na úkor jiných, a ti investoři si to spočítali tak, že to nebude fungovat, protože stávající operátoři je vždy „přeplatí".
A.cz: Trvá zájem investorů o účast v nové aukci s upravenými podmínkami?
Nikoli. Pokud si vezmete, že nová aukce začala být připravována již zhruba třicet dnů po krachu té první, tak jednání s investory není na 30 dnů, ale je spíše na 300 dnů. Navíc ti lidé přihlíží i k tomu, že tu je regulátor, který během třiceti dnů naprosto otočí kormidlo.
To pro ně zvyšuje rizikovost investice. Vy potřebujete mít za sebou při vstupu na takovýto oligopolní trh silného regulátora, který rozhoduje rychle, efektivně, konzistentně a vy víte, co od něho můžete očekávat. Veletoče, kterých jsme za poslední rok byli svědky, každému investorovi říkají, že se tady může stát naprosto cokoli.
A.cz: Znamená to, že vám ti investoři utekli do zahraničí?
Vesměs. Česká republika byla jednou ze zemí, ve které zvažovali vstup, a v tu chvíli, kdy se rozhodli, že na český trh nevstoupí, tak ty připravené peníze přesunuli jinam.
A.cz: O jaké šlo konkrétně firmy?
To nebudu říkat, nebylo by to korektní.
Za poplatek výhody
A.cz: Vy máte virtuálního operátora ha-loo. Poskytujete služby přes GTS, která je zase v síti T-Mobile. Nebylo by výhodnější dohodnout se přímo s operátorem?
Hodně záleží na definici slova výhodnější. My jsme se hodně snažili, seděli jsme se všemi třemi operátory a ta jejich vůle poskytovat velkoobchodní služby v mobilním segmentu byla velmi limitovaná.
Najednou přišla společnost GTS, která prolomila ledy, s nabídkou bez velkého množství závazků. To byla jedna z premis, kterou všichni operátoři chtěli - například byznysplán na pět let dopředu s tím, že získáte alespoň sto tisíc SIM karet.
A.cz: Je vůbec reálné, aby v brzké době na český trh vstoupil nějaký velký virtuální operátor, který s tím trhem „otřese"?
Tam jde především o to, aby získal výrazně lepší velkoobchodní podmínky, než jsou momentálně nastavené. Já si myslím, že v tuto chvíli takové podmínky nikdo nedá.
A.cz: O jak velkou část trhu se uchází virtuální operátoři, kteří jsou momentálně na trhu?
Jde maximálně o jednotky procent.
A.cz: Virtuální operátoři rostou jako houby po dešti, už jich je více jak patnáct. Když koukám do jejich ceníků, výrazné rozdíly nevidím. Proč bych si měl vybrat právě ha-loo?
Férový přístup k zákazníkovi - tarifikace po sekundách už od první minuty, která cenu hovorů snižuje o 30 a více procent. Pak nabízíme další přidané hodnoty, které plynou z našeho původního podnikání.
Máme velmi silnou službu pevného volání, neotřelý přístup k volání přes Wi-Fi, kde ty ceny dokážeme srazit o 50 a více procent. Připisujeme také kredit ve výši pět haléřů za minutu za příchozí volání.
Pak je to nadstandardní péče o zákazníka a celkové zázemí, které jim nabízíme. Pro nás ti zákazníci jsou číslo jedna, zatímco u velkého operátora jeden jediný zákazník z x milionů je kapka v moři.
A.cz: Dobrá, to ukáže praxe, lidi si to mohou vyzkoušet. Vy na jednu stranu jako jedni z mála nabízíte férovou tarifikaci 1+1, na stranu druhou máte měsíční poplatek za vedení SIM karty. Proč ho účtujete?
My to přenášíme na zákazníka, protože nám je zase účtován od GTS. Dává to smysl i proto, že chceme zákazníky, kteří naši SIM kartu budou aktivně používat.
Během měsíce bychom ho nastálo měli srazit na 25 korun pro všechny naše zákazníky, což je cena podle nás adekvátní tomu, aby naše nabídka byla masově úspěšná. My se tím sice dostaneme na hranici maržovosti, ale pro nás nyní není priorita zisk, ale chceme získat co nejvíce zákazníků.
A.cz: Těch teď máte kolik?
Kolem tisíce.
A.cz: Je dobrá cesta k tomu, aby mé služby někdo využíval, že mu naúčtuji poplatek? Nemělo by to spíš být naopak?
Za ten poplatek získá spoustu výhod, o kterých jsme mluvili.
A.cz: Na druhou stranu, o kolik si snižujete marži, když používáte tarifikaci 1+1 a ne obvyklejší 60+1?
O sedmnáct procent bychom měli víc, kdybychom ty hovory účtovali s první celou minutou.
A.cz: Kolik lidí dneska u vás volá přes Wi-Fi?
Přesně vám to nepovím, ale bavíme se o nízkých desítkách procent z celkového počtu našich zákazníků. Myslíme si ale, že to je ta správná cesta, jak lidé mohou opravdu ušetřit. Dneska na Wi-Fi mohou být lidé jak v práci, tak doma, tak třeba v kavárně a volání přes něj přináší pouze výhody.
A.cz: Budou lidé v Česku za pět let většinu svého mobilního volání realizovat přes data a ne přes hlasové služby?
Téměř stoprocentně tomu tak bude. Data jako taková budou hrát majoritní roli ve vyúčtování zákazníka.
A.cz: A to je to, na co vy se dnes připravujete.
Přesně tak, to je to, co mi dnes už de facto přinášíme. Datové sítě operátorů na to zatím ale nejsou připraveny, zvlášť se ta situace liší ve městech a na vesnicích nebo malých městech.
Základní premisou využívání datových sítí je minimálně 3G, když se podíváte na mapu pokrytí, zjistíte, že se bavíme stále o zhruba 50 procentech geografického pokrytí. S nástupem LTE ale rozhodně čekáme boom datových služeb.