Mýto změní provozovatele. Kapsch má vystřídat Kellnerova firma, nabízí zcela nový satelitní systém

Ekonomika Adam Váchal Ekonomika, Adam Váchal, Jiří Pšenička
Aktualizováno 11. 4. 2018 10:46
Dosavadní provozovatel mýtného systému, rakouská společnost Kapsch, s velkou pravděpodobností skončí.
Slovenský systém společnosti SkyToll.
Slovenský systém společnosti SkyToll. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Vítězem obří veřejné zakázky na provoz mýtného systému v Česku od roku 2020 se zřejmě stane společnost CzechToll. Ta patří do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Úzce spolupracuje s kapitálově provázanou slovenskou firmou SkyToll, provozující mýtný systém na Slovensku.

O vítězi soutěže rozhodlo ministerstvo dopravy. "Nyní běží lhůta na podání námitek ostatních účastníků, rozhodovat o možnosti podepsat s vítězem smlouvu bude ještě také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Za zcela nový satelitní systém a jeho desetileté provozování požaduje CzechToll po českém státu "pouze" 10,7 miliardy korun. Konkurenční Kapsch nabídl provoz za 13,5 miliardy korun, maďarská firma National Toll Payment Services spolupracující s českým Eltodem za 14 miliard. Nad těmito třemi nabídkami výrazně ční německý T-Systems, který chce téměř 49 miliard korun.

Dosavadní provozovatel mýtného systému, společnost Kapsch, tedy s velkou pravděpodobností skončí. Když se minulý týden dozvěděl o konkrétních cenách, nabídl ministerstvu, že je ochotný svou cenovou nabídku ještě snížit.

Ťok předložil vládě také materiál zpracovaný poradenskou společností Deloitte. Jedná se o analýzu rizik případného zrušení tendru. Podle Deloitte v současné době neexistuje žádná legitimní varianta, jak v případě zrušení tendru ještě výběr mýta po roce 2019 zajistit. Stát by tak s největší pravděpodobnostní musel opět prodloužit smlouvu s Kapschem.

Zrušení soutěže by podle Ťoka vedlo k tomu, že by se po roce 2020 přestalo vybírat mýto. Z něj přitom stát jen v loňském roce získal přes 10 miliard korun.

Největší riziko nyní pro ministerstvo dopravy představuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který již se státem zahájil tři správní řízení. Vydal navíc předběžné opatření, že dokud tato řízení neuzavře, nesmí ministerstvo podepsat s vítězem smlouvu. Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje nepadne rozhodnutí antimonopolního úřadu dříve než na konci dubna.

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu přesáhly náklady na zavedení a provoz mýta mezi lety 2007 až 2016 částku 24 miliard korun. Současnému provozovateli Kapsch navíc stát zaplatí dalších 5,27 miliardy korun za prodloužení správy o tři roky do konce roku 2019.

V součtu tak stát firmě Kapsch za 13 let zaplatí téměř 30 miliard - tedy téměř třikrát tolik, kolik by měla stát desetiletá správa od CzechTollu. Ten navíc bude vybírat poplatky na nových úsecích. Dosud je zpoplatněno 1400 kilometrů dálnic a 230 kilometrů silnic první třídy. Nově přibude dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Výrazně nižší cena nabízená společností CzechToll je dána jinou technologií. Ta nepočítá se stávajícími mýtnými branami, ale s využitím satelitů.

Mýtné pro nákladní auta se vybírá od roku 2007. Společnost Kapsch jako dodavatele a správce mýtného systému vybralo ministerstvo dopravy v listopadu 2005. Ťok jí pak prodloužil smlouvu na další tři roky, když vláda nestihla vypsat soutěž na provozovatele od roku 2017.

 

Právě se děje

Další zprávy