Nalepovací dálniční známky skončí. Kontrole se už nevyhnete, jízda má zdražit

Jan Prokeš pk Jan Prokeš, pk
Aktualizováno 5. 3. 2018 14:30
Dlouho avizované elektronické dálniční známky mají v Česku fungovat od roku 2020, plánuje ministerstvo. Majitelé elektromobilů budou mít jízdu zdarma, ostatní by si naopak měli připlatit.
Nově už jen elektronicky.
Nově už jen elektronicky. | Foto: Ministerstvo dopravy

Praha - Papírové dálniční známky pro osobní auta od roku 2020 pravděpodobně skončí. Zároveň by však mohlo dojít k zdražení roční jízdy po dálnici až o 500 korun. Za používání dálnic by naopak nově nemuseli platit majitelé elektromobilů.

Změny má přinést novela zákona o pozemních komunikacích, kterou ministerstvo dopravy v pátek poslalo do připomínkového řízení. Jako první o návrhu informoval server Týden.cz.

Elektronickou dálniční známku nebudou muset řidiči lepit na přední sklo vozidla. Uhradit ji mohou on-line, tedy přes internet. Platba bude vázána na poznávací značku auta. Podobný systém už funguje třeba na Slovensku.

Auta, která mají zaplacený dálniční poplatek, budou vedena v evidenci, což usnadní kontrolu těch řidičů, kteří jezdí po dálnicích "na černo". Poznávací značky bude sledovat kamerový systém, který automaticky vyhodnotí, jestli má vůz dálniční poplatek zaplacen.

"V dnešní době, kdy lze prakticky všechny platby činit bezhotovostně a dálkově, se dosavadní forma úhrady poplatku za užívání zpoplatněných pozemních komunikací stává zastaralou a uživatelsky nekomfortní," uvádí ministerstvo dopravy.

Ministerstvo však současně požaduje, aby se za používání dálnice mohlo platit až dva tisíce korun ročně. Dosavadní limit je 1500 korun - ten je v zákoně od roku 2009 a na své maximum se v praxi dostal po posledním zdražení od roku 2012.

"Není možno nereagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech," zdůvodňuje zdražení ministerstvo.

Úřad zdůrazňuje, že od roku 2020 se nemusí roční poplatek hned automaticky zvýšit na novou maximální úroveň. Podle mluvčího ministerstva Zdeňka Neusara došlo k zvýšení limitu hlavně kvůli tomu, aby měl stát v budoucnu větší manévrovací prostor. Konkrétní výši pak vždy stanoví vláda formou nařízení.

Ministerstvo odhaduje, že jednorázové investiční náklady na zavedení nového systému dosáhnou 110 milionů korun, provozní náklady pak 160 až 240 milionů ročně. To má přinést úsporu oproti současnému stavu, kdy si výroba a distribuce dálničních kupónů každoročně vyžádá výdaje ve výši kolem 280 milionů korun.

Nehledě na případné zvýšení poplatku pak ministerstvo počítá se zvýšením příjmů - díky účinnějšímu systému kontroly se totiž má zvýšit "platební morálka" provozovatelů aut.

Profesor dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl vidí elektronizaci jako krok správným směrem. "Kamery mohou mít řadu dalších funkcí, jako například sledování ukradených vozidel," říká.

Ministerstvo chce zároveň od roku 2020 zvýhodnit majitele ekologických aut. Za elektromobily by neměli podle návrhu platit vůbec žádný dálniční poplatek. Vlastníci vozů na zemní plyn budou mít poloviční slevu a zaplatí tak maximálně tisíc korun ročně.

Výjimka pro elektromobily bude podle Přibyla pouze dočasná. "Až se elektromobily více rozšíří, určitě se jejich zvýhodnění bude opět omezovat," myslí si Přibyl.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Za to, že strčil muže pod metro dostal mladík tři a půl roku vězení. Nesouhlasí a odvolal se

Mladík, který na pražském Smíchově strčil muže pod metro, nesouhlasí s rozsudkem, podle nějž si má odpykat 3,5 roku vězení. Proti verdiktu si podal odvolání a případem se tak bude zabývat ještě vrchní soud. Nepravomocný rozsudek uložil sedmnáctiletému hochovi také povinnost uhradit pozůstalým nemajetkovou újmu v celkové výši 1,9 milionu korun.

Incident, při němž zemřel dvaapadesátiletý ženatý otec dvou dospělých synů, se stal loni v lednu ve stanici Anděl. Muže napadli tehdy šestnáctiletý a o rok mladší chlapec, a to poté, co při procházení po eskalátorech zřejmě strčil do přítelkyně mladšího z nich.

Zdroj: ČTK
před 15 minutami

Fotbalisty Českých Budějovic posílil útočník Diop

Fotbalisty Českých Budějovic posílil senegalský útočník Dame Diop. Bývalý hráč Slavie, Zlína nebo Ostravy s jedenáctým celkem tabulky podepsal smlouvu na dva a půl roku. V klubovém podcastu o tom informoval generální manažer Dynama Martin Vozábal.

"V tuhle chvíli jednáme s českou ambasádou v Dakaru, aby mohl přiletět do České republiky. Vízum má nějaké náležitosti a mohl by se tady objevit za týden," řekl Vozábal. "Turci se ho vzdali a my jsme takový post hledali, navíc zná prostředí i českou mentalitu," přidal.

Diop naposledy působil v pátém celku turecké ligy Hataysporu, kde však v prosinci skončil. Před tím strávil dva roky v Ostravě a nastupoval také za Zlín a Slavii, v jejímž dresu v srpnu 2014 debutoval v české lize. Celkem v tuzemské nejvyšší soutěži odehrál 107 zápasů a dal 24 branek.

před 31 minutami

Ostravské letiště zprovozní v dubnu linku do Kyjeva, letenka vyjde na necelých 700 korun

Z ostravského letiště v Mošnově začne od 26. dubna létat pravidelná linka do Kyjeva na Ukrajině. Bude létat třikrát týdně, v pondělí, středu a pátek. Provozovat ji bude společnost SkyUP Airlines. V úterý to v tiskové zprávě oznámila společnost Letiště Ostrava. Na lince se budou střídat letouny Boeing B737-800 a Boeing B737-700 s kapacitou 189 a 149 míst. "Jednosměrné letenky jsou v prodeji za cenu od 26 eur (zhruba 680 korun)," uvedlo letiště, které patří Moravskoslezskému kraji.

Obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský uvedl, že čeští cestující mohou linku využívat k turistice, zatímco opačným směrem bude sloužit hlavně pro dopravu ukrajinských zaměstnanců a jejich rodin do Moravskoslezského, ale také Olomouckého a slovenského Žilinského kraje.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 45 minutami

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK
Další zprávy