reklama
 
 

Nalepovací dálniční známky skončí. Kontrole se už nevyhnete, jízda má zdražit

Aktualizováno 5. 3. 2018 14:30
Dlouho avizované elektronické dálniční známky mají v Česku fungovat od roku 2020, plánuje ministerstvo. Majitelé elektromobilů budou mít jízdu zdarma, ostatní by si naopak měli připlatit.

Praha - Papírové dálniční známky pro osobní auta od roku 2020 pravděpodobně skončí. Zároveň by však mohlo dojít k zdražení roční jízdy po dálnici až o 500 korun. Za používání dálnic by naopak nově nemuseli platit majitelé elektromobilů.

Změny má přinést novela zákona o pozemních komunikacích, kterou ministerstvo dopravy v pátek poslalo do připomínkového řízení. Jako první o návrhu informoval server Týden.cz.

Elektronickou dálniční známku nebudou muset řidiči lepit na přední sklo vozidla. Uhradit ji mohou on-line, tedy přes internet. Platba bude vázána na poznávací značku auta. Podobný systém už funguje třeba na Slovensku.

Auta, která mají zaplacený dálniční poplatek, budou vedena v evidenci, což usnadní kontrolu těch řidičů, kteří jezdí po dálnicích "na černo". Poznávací značky bude sledovat kamerový systém, který automaticky vyhodnotí, jestli má vůz dálniční poplatek zaplacen.

"V dnešní době, kdy lze prakticky všechny platby činit bezhotovostně a dálkově, se dosavadní forma úhrady poplatku za užívání zpoplatněných pozemních komunikací stává zastaralou a uživatelsky nekomfortní," uvádí ministerstvo dopravy.

Ministerstvo však současně požaduje, aby se za používání dálnice mohlo platit až dva tisíce korun ročně. Dosavadní limit je 1500 korun - ten je v zákoně od roku 2009 a na své maximum se v praxi dostal po posledním zdražení od roku 2012.

"Není možno nereagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech," zdůvodňuje zdražení ministerstvo.

Úřad zdůrazňuje, že od roku 2020 se nemusí roční poplatek hned automaticky zvýšit na novou maximální úroveň. Podle mluvčího ministerstva Zdeňka Neusara došlo k zvýšení limitu hlavně kvůli tomu, aby měl stát v budoucnu větší manévrovací prostor. Konkrétní výši pak vždy stanoví vláda formou nařízení.

Ministerstvo odhaduje, že jednorázové investiční náklady na zavedení nového systému dosáhnou 110 milionů korun, provozní náklady pak 160 až 240 milionů ročně. To má přinést úsporu oproti současnému stavu, kdy si výroba a distribuce dálničních kupónů každoročně vyžádá výdaje ve výši kolem 280 milionů korun.

reklama
Hledáte levné povinné ručení?

Hledáte levné povinné ručení?

Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Nehledě na případné zvýšení poplatku pak ministerstvo počítá se zvýšením příjmů - díky účinnějšímu systému kontroly se totiž má zvýšit "platební morálka" provozovatelů aut.

Profesor dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl vidí elektronizaci jako krok správným směrem. "Kamery mohou mít řadu dalších funkcí, jako například sledování ukradených vozidel," říká.

Ministerstvo chce zároveň od roku 2020 zvýhodnit majitele ekologických aut. Za elektromobily by neměli podle návrhu platit vůbec žádný dálniční poplatek. Vlastníci vozů na zemní plyn budou mít poloviční slevu a zaplatí tak maximálně tisíc korun ročně.

Výjimka pro elektromobily bude podle Přibyla pouze dočasná. "Až se elektromobily více rozšíří, určitě se jejich zvýhodnění bude opět omezovat," myslí si Přibyl.

autoři: Jan Prokeš, pk | 5. 3. 2018 12:22

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama