Praha - Jeden ze zdrojů rychlého růstu české ekonomiky kvůli letnímu počasí zpomalil. Domácnosti sice nakupovaly v srpnu více než loni, oproti předchozím měsícům se však tržby prodejců zvyšovaly pomaleji.
Bez započítání nákupů aut rostly maloobchodní tržby o 3,3 procenta, stejně vysoký byl růst i po očištění o počet pracovních dní. To je zatím nejnižší hodnota od začátku roku.
Ve srovnání s červencem maloobchodní tržby klesly o 0,9 procenta. Ukazují to středeční data Českého statistického úřadu.
"Spotřebitelům se v extrémně horkém srpnu do obchodů moc nechtělo," předpokládá hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. "Srpen byl celkově slabším měsícem, lidé si užívali letních dovolených a trávili méně času v obchodech," souhlasí analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká. Podobný názor má i hlavní ekonomka této banky Helena Horská.
#Maloobchod v srpnu: horké léto vyhnalo lidi z obchodů k vodě. Spotřebitelů se chuť #utrácet drží. https://t.co/y0KV8Vn3w9
— Helena Horská (@HelenaHorska) October 7, 2015
Nejvíce rostou nákupy přes internet
Oproti srpnu 2014 lidé utráceli více ve všech sortimentech zboží. Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně hlavně díky nižším cenám paliv o 5,5 procenta, za prodej potravin o 4,3 procenta a za nepotravinářské zboží 1,8 procenta.
"Potraviny v současnosti nejsou artiklem, který by spotřebitele trápil svými cenami. Jinými slovy, spotřebitelé se nyní tolik neomezují při nákupech jídla," dodává analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
Nejvíce rostly nadále nákupy přes internet a prostřednictvím zásilkové služby, ty se meziročně zvýšily o 10,2 procenta. Podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC porostou internetovým prodejcům tržby i v dalších letech. "Do on-linu pronikají i segmenty, které byly dosud doménou kamenných prodejen, jako jsou například potraviny," vysvětluje.
Více peněz spotřebitelé utratili také za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 5,1 procent), za počítačové a komunikační zařízení (o 5 procenta) a výrobky pro sport, kde se tržby zvýšily o 4,8 procenta. Oproti loňskému srpnu Češi utráceli méně i za oděvy a obuv, a to o 10,1 procenta. Nižší tržby vykázaly i specializované prodejny potravin, kde prodejci utržili o 1,1 procenta méně.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které eviduje ČSÚ samostatně, se ve srovnání s loňským rokem zvýšily o 7,3 procenta. Oproti červenci tedy meziroční tempo růstu rovněž zpomalilo, ještě v červnu se jednalo o téměř 16 procent, v červenci pak o více než devět procent.
Jen výkyv
"Srpnové zpomalení celkových tržeb bylo s velkou pravděpodobností jednorázovým výkyvem, a nikoliv změnou trendu," doufá Sobíšek s tím, že v dalších měsících by se růst měl vrátit k pěti procentům.
Lépe by se mělo v dalších měsících dařit i podle Milučké. "Spotřebitelská důvěra zatím zůstává vysoká, nezaměstnanost klesá a inflace zůstává velmi nízká," uvádí. Za celý rok 2015 porostou maloobchodní tržby bez aut podle Raiffeisenbank o 5,8 procenta.
Pokud se podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka podíváme na čísla od začátku letošního roku, tak je patrné, že se české domácnosti nebojí utrácet - za prvních osm měsíců tohoto roku vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 5,6 procenta. "Na jedné straně poklesly obavy ze ztráty zaměstnání a na straně druhé straně se začaly zvyšovat mzdy," říká a připomíná, že spotřebitelské ceny naopak rostou pořád jen minimálně.