Berlín - Nedostatek lidí na pracovním trhu nutí firmy působící v Česku k odvážnějším krokům. Už nestačí jen podat inzerát a čekat, až se zájemci o práci sami ozvou. Nově firmy z Česka loví třeba absolventy zahraničních univerzit. Na akci Czech Your Talent, která se na začátku týdne konala na ambasádě České republiky v Berlíně, firmy nasbíraly více jak stovku zájemců o práci v Česku.
Organizátoři cílili především na Čechy, kteří už v Německu pracují, ale uvažují o návratu, a na čerstvé absolventy berlínských univerzit. Své životopisy a osobní údaje zaslalo pořadatelům projektu na 120 potenciálních uchazečů, kteří by se neváhali do Česka za prací odstěhovat.
Firmy z Česka "berlínské" uchazeče lákaly na lepší podmínky pro život a také na možnost rychlejšího kariérního posunu, než jim nabízejí firmy na německém trhu. Výrazným argumentem byly i průměrné životní náklady, které jsou v Česku výrazně nižší než v Německu. Zájem kandidátů vzbudily třeba nízké ceny v restauracích a české pivo a argumentem pro Česko je i vysoká bezpečnost země, které se například vyhýbají teroristické útoky.
"Když jsem žil v Německu, nestalo se mi, abych se v restauraci najedl za deset eur a ještě mi v peněžence něco zbylo. V Praze jsem si mohl dovolit luxusní byt už za nástupní plat. Je to rychle se rozvíjející město se skvělou atmosférou a žije zde mnoho mladých lidí i krásných žen," řekl během prezentace například Florian Fischer ze společnosti Siemens, který je jedním z ambasadorů projektu. V Čechách pracuje už devět let.
"V České republice jsou nižší životní náklady a podobná úroveň služeb jako v Německu, pro absolventy je práce v zahraničí navíc výzva a cenná zkušenost," vysvětluje Jana Houhová z oddělení náborů ve firmě Johnson & Johnson, čím je Česko pro zahraniční kandidáty zajímavé. Výrobce zdravotních potřeb nabízel v Berlíně čerstvým absolventům nástupní plat až 35 tisíc korun hrubého.
"Jsou tu velmi zajímavé firmy. Měla bych zájem o práci v oblasti lidských zdrojů, a když vidím, jaké pracovní příležitosti Česká republika nabízí, uvažuji, že bych se za prací odstěhovala," řekla online deníku Aktuálně.cz Irina Bunčic, absolventa berlínské Bard College.
Nalákat nadějné kandidáty na desítky volných míst se v Berlíně vedle již zmíněných firem pokoušel i brněnský prodejce letenek Kiwi.com. Zástupci firem se shodli, že v Česku mají problém najít kandidáty s dobrou úrovní němčiny. Firmy s německými "matkami" nebo ty, které s německými firmami obchodují, přitom patří v Česku k největším zaměstnavatelům.
Akci na berlínské ambasádě zorganizovala agentura CzechInvest a asociace ABSL, která sdružuje společnosti působící v oblasti sdílených podnikových služeb. Podle ředitele ABSL Joa Appletona, který je hlavním iniciátorem akce, se zatím jedná o pilotní projekt. Organizátoři plánují uchazeče oslovovat i v dalších evropských městech. Příští na seznamu je Manchester.
"Češi odchází za prací do zahraničí a myslí si, že najdou lepší podmínky pro život. Je to chyba. Byznys v České republice se vyvíjí neuvěřitelně rychle a mnoho zaměstnanců sem přichází ze západních států, protože právě tady mohou za svůj plat získat vyšší životní úroveň," myslí si Appleton, který do České republiky přicestoval za prací z Anglie už před dvaceti lety.
Nezaměstnanost se v Česku aktuálně drží pod pětiprocentní hranicí a odborníci čekají další pokles. "Nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce bude ve stále větší míře omezovat podniky i celou ekonomiku. Promítne se také do dalšího růstu mezd," komentuje situaci na domácím trhu Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.