Praha - Měsíc v obci Čepice na Klatovsku stál objekt, který se tvářil jako pivovar. Přesněji minipivovar. Z něj každý den vyjížděla dodávka se sudy z plzeňského Gambrinusu, ale pod fiktivní značkou Patron a rozvážela je do desítek hospod zejména v Praze a Plzni. V nich pak Gambrinus na náhodných pijácích piva testoval, co si o Patronovi, respektive Gambrinusu, myslí.
Proč? "Mrzí nás ne vždy dobrá pověst našeho piva založená na davovém přitakávání předsudkům, že minipivovary vaří lepší, poctivější piva, že Gambrinus je šizený, je to europivo a podobně," vysvětluje sládek Gambrinusu Pavel Zítek.
Celý projekt, kdy lidé pivo ochutnávali, pili, hodnotili, a na záznamu z něj hlavně chválili, teď marketingové oddělení Gambrinusu reklamně "prodává". Některé celostátní deníky v úterý vyšly s reklamním přebalem, televize vysílaly až tříminutové spoty, které projekt zachytily. Ty ve zkrácené, už standardní třicetivteřinové verzi budou v televizi k vidění následující tři týdny.
Nákladná kampaň - podle informací agentury ČTK vyjde na téměř 10 milionů korun - ve stylu někdejšího dokumentu "Český sen" se týkala tří set sudů nepasterizované desítky a nefiltrovaného ležáku, o akci prý nevěděli ani hostinští, ani hosté vybraných hospod. Gambrinus je přesvědčen, že si takto pomůže k vylepšení svého renomé.
Kontroverznost celé věci lidé z Plzeňského prazdroje, do jehož skupiny Gambrinus patří, pečlivě hlídali za asistence právníků. Lidé, kteří se objevili ve spotu, se zveřejněním záznamu předem souhlasili. "Rozhodně to ale nejsou herci," zdůrazňuje brand manažer Gambrinusu Marek Dvořák.
Značka Gambrinus je v českých hospodách stále nejkupovanějším pivem. Zhruba každé páté pivo vytočené v tuzemských restauracích je právě Gambrinus. Jeho podíl na trhu ale dlouhodobě pozvolna klesá. Často na úkor právě nových menších pivovarů. Gambrinus dodává své pivo do asi 20 tisíc hospod, z toho u tří stovek jde také o čerstvé tankové pivo.