"Na základě dopravního zatížení a dalších odborných parametrů bylo rozhodnuto, že se zohlední dosavadní provozní zkušenosti a připustí se s dodržením bezpečnostních standardů změna bezpečnostní kategorie z TA na kategorii TC," vysvětlil Aktuálně.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Spolu s tím se podle něj přistupuje "k optimalizaci technologické výzbroje tunelu".
Při právě probíhající opravě 390 metrů dlouhého tunelu tak stavaři odstraňují například stropní ventilátory. Podle ŘSD totiž rychlejší auta vzduch rozproudí dostatečně a ventilace tak nebude nutná. Bez náhrady budou demontovány i další technické prvky, které nejsou pro tunel kategorie TC potřeba, jako je například měření CO, měření opacity (schopnosti pohlcovat záření) nebo ozvučení tunelu. Zůstane zachované pouze měření rychlosti proudění v tunelu, měření teploty, měření hladiny nádrže požární vody a nádrže kontaminované vody.
Vyšší rychlostí se v tunelu projedou řidiči od září. Dělníci teď opravují vždy jednu část tunelu. Na začátku září bude tunel na dva dny uzavřen kvůli zkouškám.
Silničáři jsou přesvědčeni, že díky této změně navíc ušetří. "Úpravou dojde k úspoře nákladů jednak při probíhající opravě tunelu, tak i na následujícím servisu a údržbě v následujících letech," uvedl Studecký.
Změní se i osvětlení. Místo současných světel umístí stavaři do tunelu LED osvětlení. Podle ŘSD má přispět nejen k lepší zrakové pohodě řidičů, ale i k levnějšímu provozu.
Valík pravděpodobně nezůstane jediným "rychlým" tunelem nadlouho a budou ho následovat další. Stokilometrovou rychlost bude ŘSD prozatím rok testovat. "Nebudou-li zjištěny negativní dopady zvýšení rychlosti u tunelu Valík, pak budeme iniciovat zakotvení této změny v další výstavbě a předpisech. Každopádně chceme se s rychlostními limity v tunelech přiblížit státům EU," uvedl Studecký. Zároveň dodal, že chce rychlost zavádět podle místních podmínek. Vždy je ale podle něj nutné minimálně vyměnit osvětlení.
Ventilátory se vrátí za 30 let
Technika se však do tunelu nakonec stejně vrátí, záležet bude na tom, jak bude v budoucnu doprava na D5 houstnout. "Nastane-li skutečné zvýšení dopravního zatížení tunelu takové úrovně, že bude třeba vzduchotechniku doplnit, pak nic nebrání tunel dovybavit, nicméně tuto situaci čekáme až kolem roku 2050," říká Studecký.
V tunelu už delší dobu funguje řidiči obávané úsekové měření rychlosti, zpomalování ze 130 km/h na zmíněnou osmdesátku tak bylo značně nepopulární. Podle Studeckého se rychlost bude měřit i nadále, navíc budou měřicí kamery rozšířeny o systém detekce přepravy nebezpečných látek.
Kromě samotných úprav kvůli zvýšení rychlosti dojde v tunelu i k opravám trhlin, poškozených výplní dilatačních spár a požárního těsnění.