Po letech zmatků začala stavba D4 mezi Příbramí a Pískem. "Via Salis" chce být vzorem

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 7. 6. 2021 12:42
Stavbaři v pondělí začali s dostavbou úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. V provozu má být do konce roku 2024. D4 z Prahy na jih Čech se staví od 60. let. Nyní si na ní chce stát vyzkoušet úplné přenesení odpovědnosti za výstavbu a údržbu na soukromé firmy. Pokud takzvaný PPP projekt vyjde, má se stát vzorem dalším. Stát za využívání silnice zaplatí francouzskému konsorciu 17,8 miliardy.

V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů dálnice na Písecku. Dostavět zbývá 32 kilometrů mezi Háji a Miroticemi na Písecku.

Nový úsek D4 má vybudovat konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. Poté bude dálnici 24 let a čtyři měsíce provozovat a udržovat, za což mu stát bude platit. Přípravné práce spojené hlavně s kácením zeleně začaly letos v březnu, od května stavbaři vytyčovali zábory stavby. Nový úsek ponese název Via Salis neboli Solná stezka podle historické stezky procházející Příbramí a Pískem, která byla v minulosti využívaná hlavně pro obchodování se solí.

V Česku jde o první projekt výstavby dálnice za soukromé peníze, který by se podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) mohl stát vzorem pro příští dopravní stavby. V minulosti se stát pokoušel pomocí PPP postavit úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec vybudoval konvenčním způsobem prostřednictvím SFDI.

"Stavba je rozdělená do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v 90. letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme," uvedl Havlíček.

Projekt však vyvolal i kritiku. Například hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že jeho hlavním problémem je financování, které je podle něj pro stát nevýhodné.

Méně kolon i nehod

Obce na trase nového úseku si od dostavby D4 slibují, že skončí zácpy na strakonické silnici I/4 a ubude nehod. Přínosem bude podle nich také rychlejší cestování do Prahy. Poukazují na to, že strakonická silnice je i hodně nepřehledná. Řidiči tam často bourají, výjimkou nejsou smrtelné nehody.

První část strakonické dálnice u Prahy byla otevřena v roce 1966. Následovaly v 70. letech úseky kolem Jíloviště po Řitku a v 80. letech od Řitky ke Skalce u Příbrami. V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice-Třebkov.

Zatím naposledy se D4 prodloužila o pět kilometrů v roce 2017, kdy se otevřel úsek Skalka-Háje. Na prodloužení netrpělivě čekali hlavně lidé v Dubenci, nový dálniční úsek slouží i jako obchvat obce a odvedl z ní tranzitní dopravu.

Stát chce kromě D4 v budoucnu dokončit i další důležitou dopravní tepnu vedoucí na jih, dálnici D3, jež má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Po dokončení obou dálnic si budou moci lidé cestující napříč republikou snáz vybírat cestu podle dopravní situace.

Zatímco v jižních Čechách se v minulosti stavělo, ve středních Čechách je schvalovací proces k D3 stále na začátku. Odpůrcům vadí, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Ministerstvo dopravy namítá, že tato trasa nezpůsobí problémy v zastavěných aglomeracích.

Video: Reportáž z obcí na trasách nedokončených dálnic

Podívejte se na video, kde obyvatelé Chraštiček a Olbramovic popisují život u silnic I. třídy s provozem několika tisícovek aut každý den. | Video: Kristýna Pružinová, Blahoslav Baťa
 

Právě se děje

Další zprávy