Trasa středočeské části dálnice D3 je jasná, není na co čekat, volá hejtman Kuba

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 16. 4. 2021 16:27
Středočeský a Jihočeský kraj chtějí uspíšit dostavbu chybějícího středočeského úseku dálnice D3 z Prahy na jih Čech. Plánují svolat jednání s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO) a generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Radkem Mátlem. Na briefingu to uvedli jihočeský hejtman Martin Kuba a náměstek středočeské hejtmanky pro silniční infrastrukturu Martin Kupka (oba ODS).

Následovat by mělo i jednání se všemi dotčenými středočeskými obcemi. "To jsou konkrétní věci, které nastanou v nejbližších dvou měsících. Chtěli bychom rychleji posunout schvalování dálnice D3 ve fázi územního řízení a stavebního povolení do finále," uvedl Kupka.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách stavba ani nezačala. Kuba poukázal na to, že jediný středočeský úsek D3 měří jen 1,7 kilometru a za 12 let se neprodloužil o jediný metr. Středočeská část má přitom měřit 60 kilometrů.

Zástupci vlády v minulosti uváděli, že stavba by mohla začít v roce 2024 a v roce 2028 by mohla být hotová. Kuba připomněl, že vše závisí na správních řízeních. "Je nutné, aby ta dálnice dostala územní rozhodnutí, aby došlo k potvrzení procesu schválení EIA, který je v téhle chvíli platný, ale bude končit. To jsou všechno úkoly, které chceme probírat s ministrem a ředitelem ŘSD," uvedl jihočeský hejtman.

Podle něj je nutné deklarovat, že trasa D3 je projednaná, jiná není možná, a dát jasný signál pro všechny správní orgány, že mají postupovat, jak jim stavební zákon ukládá, aby se začalo stavět co nejdříve.

Koridor dálnice ve středočeské části má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostiradice, Hostiradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy v minulosti namítalo, že zvolená trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) už dříve uvedl, že alternativní řešení v podobě zvýšení kapacity silnice I/3 by bylo sice levnější, ale vznikly by problémy mimo jiné na dálnici D1. Z I/3 by se navíc nikdy nedala udělat plnohodnotná dálnice. Také Kuba s Kupkou míní, že jiná varianta D3 než ta projednávaná ani není reálná. "Není možné se vracet na začátek," dodal Kupka.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy