Zlepšovák, o němž piloti netušili. Boeing novinku uspěchal, před havárií byl varován

on on
15. 3. 2019 5:30
Žádný Boeing 737 Max by neměl do vzduchu. K tomuto doporučení se uchýlil sám výrobce letounů poté, co provoz zmíněného typu letadel zakázala Austrálie, Evropská agentura pro bezpečnost letectví a nakonec i Spojené státy v důsledku nedávných nehod. Americké deníky nyní informují o vážných pochybeních výrobce, která mohla pád obou strojů zapříčinit. Podcenil podle nich školení pilotů na novou generaci letounů. Varování před nestandardním chování strojů navíc přišla už před poslední katastrofou.
Foto: Boeing

Po světě po včerejšku přestalo létat 371 letadel tohoto typu. Důvodem k odstavení všech Boeingů 737 Max jsou dvě nehody, během kterých zemřeli všichni lidé na palubě. Konkrétně se jedná o tragédii z loňského října, kdy se letoun na Jakartě zřítil do moře pouhých několik minut po startu. Na palubě bylo 189 lidí. Druhá tragédie se stala v neděli, v Etiopii přišlo o život všech 157 lidí včetně čtyř Slováků.

Podle deníku The New York Times padá vina za obě tragédie na hlavu výrobce letadel - americkou firmu Boeing. Za tragédiemi prý nepřímo stojí snaha společnosti ušetřit za nové školení pilotů, kteří měli dosud zkušenosti jen s předchozími typy modelu 737.

Původ stroje 737 Max

Když v roce 2010 představil konkurenční Airbus novou verzi A320, Boeing byl překvapen. Letadlo se vyznačovalo vysokou úsporou paliva a Boeingu hrozilo, že by jej evropský výrobce mohl v prodejích opět předběhnout.

Zástupci americké společnosti podle The New York Times rychle pochopili, že nemají čas na vývoj nového úsporného letounu. Takový postup je drahý a zdlouhavý. Nový typ musí projít všemi testy a kontrolami Federálního úřadu pro letectví (FAA), nemluvě o drahém přeškolení pilotů.

Firma se tak rozhodla upravit stávající model 737 tak, aby létal úsporněji. Zároveň musela přesvědčit FAA, že je nový typ letounu podobný tomu stávajícímu, a není tak nutné přeškolovat piloty. To se firmě podařilo a úřad provoz nového letadla 737 Max schválil.

Úspory na prvním místě

V říjnu loňského roku ovšem přichází první nehoda a začíná vyšetřování, proč nový letoun spadl jen několik minut po startu do moře. Během pátrání vyšlo podle NYT najevo, že výrobce se snažil náklady a čas na výcvik a přeškolování pilotů snížit na minimum. Posádky tak neupozornil na rozdíly mezi modely 737 a 737 Max.

Piloti tak neměli tušení o tom, že motory letadla jsou výrazně jiné než ty, na které jsou zvyklí. Nevěděli ani, že motory jsou na křídle umístěné jinde než u 737. Nemluvě o změnách v řídicím softwaru.

Nové motory totiž mohou způsobit, že se během letu přední část letounu zvedne podobně jako při vzletu. To vyřešili konstruktéři z Boeingu tak, že na přední část trupu nainstalovali senzor, který podle proudění vzduchu automaticky natočí vodorovné ocasní plochy letounu tak, aby příď stlačily dolů a letoun se vyrovnal. O tomto automatickém systému ovšem zřejmě piloti nevěděli.

Video: Boeing

Piloti si na nové stroje stěžovali

Deník Dallas News navíc nyní informoval, že první stížnosti na pilotování stroje 737 Max se v americké databázi, do které mohou piloti dobrovolně a anonymně psát své zkušenosti s řízením letadel, objevily už několik měsíců před první nehodou.

Stížností na řízení stroje objevili novináři deníku v databázi minimálně pět. Kapitáni letadel si stěžují právě na bezpečnostní mechanismus řízení letadla, o kterém se zmiňuje i zpráva z vyšetřování říjnové nehody.

Po první tragédii, čtyři měsíce před druhou smrtelnou nehodou, se mezi stížnostmi pilotů létajících se strojem 737 Max objevila tato zpráva: "Není jasné, proč výrobce letadel a federální úřad dovolily pilotům létat se stroji bez patřičného výcviku a bez jasného upozornění, v čem je systém řízení odlišný od modelů 737."

Na vině je software, tvrdí Boeing

Po druhé nehodě vydala společnost prohlášení, ve kterém kondoluje pozůstalým a zároveň informuje, že nejpozději do dubna vydá aktualizaci softwaru. Chybu ovšem nepřiznává, tvrdí, že na závěry je ještě brzy.

Teprve dva dny po nehodě, kdy už celý svět provoz těchto letounů zakázal, vydala firma prohlášení, ve kterém doporučuje stroje nepoužívat. Na tiskové konferenci zástupci Boeingu ovšem dodali, že mají stále "plnou důvěru v bezpečnost strojů 737 Max".

 

Právě se děje

před 16 minutami

Soud v Hongkongu odsoudil prvního člověka na základě bezpečnostního zákona

Soud v Hongkongu shledal vinným z terorismu a separatismu prvního člověka souzeného na základě  bezpečnostního zákona, který ve své poloautonomní provincii prosadil Peking přes místní i mezinárodní kritiku. Výši trestu určí soud později, odsouzenému hrozí až doživotí, informovaly zahraniční agentury.

Čtyřiadvacetiletý Tong Ying Kit loni 1. července, den po zavedení bezpečnostního zákona, najel na motorce do hloučku policistů. V ruce přitom třímal transparent s nápisem "Svobodu pro Hongkong, revoluce naší doby". Podle soudu právě tento text vyzývá k odtržení Hongkongu od Číny, a mladík je proto podle soudu vinen z podněcování k separatismu. Tong odmítl obvinění z terorismu, nabádání k separatismu i nebezpečného řízení.

Zdroj: ČTK
před 43 minutami

Draslovka koupí divizi americké společnosti Chemours za 11,3 miliardy Kč

Český chemický výrobce Draslovka Holding koupí divizi Mining Solutions americké společnosti The Chemours Company za více než 11,3 miliardy korun. Tato akvizice představuje první významnou investici společnosti Draslovka v USA, informoval v úterý mediální zástupce firmy Vít Kurfürst. V polovině července Draslovka oznámila nákup podniku na výrobu kyanidu sodného v Jihoafrické republice za 2,23 miliardy korun.

Podle firmy vznikne spojením aktivit Draslovky a Chemours v oblasti řešení pro těžební průmysl a chemických specialit a v kombinaci s nedávnou dohodu o převzetí aktivit jihoafrického Sasolu přední nadnárodní podnik schopný lépe sloužit zákazníkům po celém světě díky kombinaci technologických znalostí a inovací.

Draslovka Holding a.s. je soukromá holdingová společnost se sídlem v České republice, která se zabývá speciálními chemickými látkami a vlastními výrobními technologiemi. Vlastní ji čtyři české rodiny.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Korea a KLDR znovu obnovily přerušené "horké linky"

Soul a Pchjongjang obnovily "horké linky", přerušené před rokem. Oznámily to dnes tiskové agentury s odvoláním na komuniké z kanceláře jihokorejského prezidenta Mun Če-ina. Obnovení komunikačních kanálů od dnešního rána ohlásila také Severní Korea.

Severní Korea loni v červnu veškeré oficiální vojenské a politické komunikační kanály přerušila, což vysvětlila jako reakci na činnost jihokorejských aktivistů, kteří na sever posílali letáky kritizující severokorejského vůdce Kim Čong-una za porušování lidských práv a za jaderný zbrojní program.

Pchjongjang tehdy oznámil, že se svým jižním sousedem přeruší komunikační spojení, a následně zničil styčný úřad obou korejských států v pohraničním městě Kesong na území KLDR. Ten byl ustanoven před třemi lety a byl považován za první krok ke zřízení velvyslanectví a k těsnější spolupráci obou korejských států.

Zdroj: ČTK
Další zprávy