Přeplněný vlak, jen v 1. třídě prázdno. Zrušit ji by ale byla chyba, namítají experti

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
2. 3. 2020 7:03
Patro vylidněné a pečlivě naklizené, sezení i po letech jako nové. Na takový pohled do 1. třídy jsou cestující některých příměstských vlaků zvyklí. Zážitek z ní měli jen tehdy, když se do ní omylem posadili a průvodčí je z ní kvapem bez příslušné jízdenky vykázal. Zatímco v rychlících jde již o běžně využívanou službu, na některých příměstkých linkách je cestující 1. třídou stále tak trochu úkaz.

Češi mají vyšší patra u dvoupatrových souprav rádi. U vlaků CityElefant je oblíbené jak samotné druhé patro, tak i mezipatro, které nabízí sezení pro 13 lidí. V některých vagonech ale celé druhé patro zabírá 1. třída. Rovněž mezipatro je zde na počet míst i komfort výrazněji omezeno.

Mnozí cestující tak provádějí už při nástupu do soupravy "manévry". Pohledem zjišťují, kde jsou vagony 1. třídy řazeny, a neváhají po peroně uběhnout desítky metrů, aby se jim vyhnuli. Oblíbené místo tam totiž neseženou.

"Těch vagonů s 1. třídou bývá ve špičce hned několik. Je mi jasné, že tam je mnohem méně místa, a tak musím na nástupišti buď popoběhnout do jiného vagonu, nebo pak procházet vlakem zevnitř. Ale prodírat se s taškami soupravou není lehké," říká padesátiletá paní Jaroslava, která pravidelně jezdí do zaměstnání soupravami CityElefant na trase Praha-Benešov.

"U rychlíků 1. třídu chápu, na krátké vzdálenosti mi to přijde zbytečné a zdá se mi, že to jen zabírá místo, kde mohli lidé normálně sedět. Místo toho se mačkají ve dvojce a koukají na úplně prázdné patro v jedničce. Vlastně jsem tam snad nikdy nikoho sedět neviděla," dodává žena.

Oslovený průvodčí ale vzápětí její úvahu vyvrací. Podle něj si cestující místo do jedničky občas kupují. A to nejčastěji přímo u něj ve vlaku a hlavně tehdy, když je ve špičce 2. třída přeplněná.

Obecně vychází cena Flexi základní jízdenky do 1. třídy o 30 procent dráž než do 2. třídy. Například cestující s jízdenkou ve 2. třídě z Prahy do Kolína za 100 korun by si tak za jedničku připlatil ještě 30 korun.

Sprostí cestující z dvojky

S tím, že je nadstandard na kratší vzdálenosti zbytečný, nesouhlasí dvaašedesátiletý pan Jiří z Brna. Ten přitom prakticky jinak než vlakem v 1. třídě necestuje.

Interiér jednotky City Elefant Českých drah - vlevo oddíl 2. třídy, vpravo 1. třída.
Interiér jednotky City Elefant Českých drah - vlevo oddíl 2. třídy, vpravo 1. třída. | Foto: České dráhy

"První třída je pro mě prostě možnost výběru. Kultura cestování ve dvojce mi vadí vzhledem k časté přeplněnosti. Je také narušovaná špatnou kulturou cestujících, hlavně hlasitým a mnohdy verbálně agresivním projevem, telefonováním, jídlem, které zapáchá a tak dále. První třída alespoň v minimální míře tyto projevy eliminuje a doprava je pro mě více v klidu a pohodlí," popisuje pro Aktuálně.cz svou zkušenost.

"Dle mého soudu může být klidně vozů s oddíly 1. třídy méně, ale v každé soupravě by tato možnost výběru prostě měla být zachována," domnívá se.

Slova pana Jiřího potvrzují i znalci z oboru. "Kromě případu, který je zmiňován, tedy operativní odkoupení v případě plné 2. třídy, má velký význam také u náročnějších klientů, kteří by jinak jeli autem. Určitý segment cestujících si je ochoten připlatit za pohodlí. A protože cílem je dostat i takové dojíždějící na koleje, má první třída smysl," vysvětluje publicista Michal Berg, který provozuje internetové stránky Cesta vlakem.

Rušení míst v 1. třídě tak, aby "propadly" ve prospěch cestujících z dvojky, Berg považuje za neefektivní. "Pokud mají vlaky obecně malou kapacitu, je potřeba ji zvyšovat celkově - přidáváním vozů nebo zdvojováním souprav. Jednotky míst v 1. třídě toto moc neřeší," upozorňuje.

Jedničky se nevzdáme, hlásí Ropid

Příměstské jednotky CityElefant řady 471 mají kapacitu 310 míst k sezení a více než 330 míst ke stání. Počet míst v 1. třídě dosahuje zhruba sedmi procent z počtu míst k sezení a asi 3,5 procenta z celkové kapacity jednotky.

"V současnosti je 1. třída dobře obsazena a využívána. Vyhledává ji především pravidelná skupina zákazníků, kterým příměstské spoje slouží pro denní dojíždění do zaměstnání a například přestoupili do vlaku z osobního auta," uvádí tisková mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Podrobné údaje o prodejích ovšem pro Aktuálně.cz odmítla sdělit, podle ní jde o obchodní informaci.

Podle objednatele regionální dopravy v Praze a Středočeském kraji, příspěvkové organizace Ropid, nicméně využití 1. třídy ve vlacích PID stoupá s tím, jak roste využití vlaků obecně. "Aktuálně s 1. třídou počítáme zhruba ve stejném rozsahu jako nyní, předpokládáme, že i všechna nová vozidla pro hlavní vlakové linky PID budou 1. třídu obsahovat," uvádí mluvčí Ropid Filip Drápal.

"Je samozřejmě otázka - pokud bude tato služba oblíbená do takové míry, že již bude kapacita vyčerpána -, co s tím dál, protože bychom nechtěli omezovat již tak dost vytíženou druhou třídu. Ale na hranici kapacity první třídy zatím nejsme," dodává.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Slovenské ekonomice hrozí kvůli nákladům na elektřinu kolaps, řekl premiér Heger

Slovenské ekonomice hrozí kvůli prudce rostoucím nákladům na elektřinu kolaps, řekl britskému ekonomickému listu Financial Times (FT) slovenský premiér Eduard Heger. Obrovský nárůst cen po ruské invazi na Ukrajinu by podle něj mohl slovenskou ekonomiku zlikvidovat, pokud Bratislava nezíská z Bruselu podporu v řádu miliard eur.

Heger podle FT zároveň varoval, že pokud by se jeho země pomoci z Evropské unie nedočkala, byl by nucen přistoupit k zestátnění dodávek energií v zemi. Ekonomický deník jeho slova označil za dosud nejostřejší vyjádření představitele unijní země k dopadům globální energetické krize.

Hegerovo varování zdůrazňuje obrovské důsledky snahy Moskvy omezit dodávky plynu do Evropy v reakci na sankce Evropské unie zavedené proti Rusku za jeho invazi na Ukrajinu. Ty letos v létě výrazně přispěly k tomu, že cena elektřina v Evropě vystoupila na rekordní hodnoty.

před 38 minutami

Celá Kuba zůstala po úderu hurikánu Ian bez proudu. Florida se připravuje na evakuaci

Poté, co se Kubou přehnal hurikán Ian, zkolabovala na ostrově elektrická síť a celá země zůstala bez proudu. S odvoláním na úřady o tom informovaly agentury Reuters a AP. Živel udeřil v úterý na západní část Kuby jako hurikán třetí kategorie z pěti, úřady kvůli němu nechaly evakuovat na 50 tisíc lidí. 

Nejprve proud vypadl na západě Kuby, ale následně se zhroutila celá rozvodná síť, píše AP. Státní energetická společnost nyní pracuje na obnově dodávek elektřiny pro 11 milionů obyvatel země.

Živel zdevastoval provincii Pinar del Río, v níž se pěstuje velká část kubánského tabáku, poznamenala AP. Zpustošil přitom jednu z nejdůležitějších tabákových farem. Bouře způsobila záplavy, poškodila domy a vracela stromy. Podle stanice BBC má živel jednu oběť. 

Hurikán nyní míří k americké Floridě, kde úřady vyzvaly k evakuaci 2,5 milionu obyvatel. Očekává se, že by nad teplými vodami Mexického zálivu mohl nabrat na síle až na čtvrtou kategorii a během dne by měl podle předpovědí udeřit na západní pobřeží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy