Přeplněný vlak, jen v 1. třídě prázdno. Zrušit ji by ale byla chyba, namítají experti

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
2. 3. 2020 7:03
Patro vylidněné a pečlivě naklizené, sezení i po letech jako nové. Na takový pohled do 1. třídy jsou cestující některých příměstských vlaků zvyklí. Zážitek z ní měli jen tehdy, když se do ní omylem posadili a průvodčí je z ní kvapem bez příslušné jízdenky vykázal. Zatímco v rychlících jde již o běžně využívanou službu, na některých příměstkých linkách je cestující 1. třídou stále tak trochu úkaz.

Češi mají vyšší patra u dvoupatrových souprav rádi. U vlaků CityElefant je oblíbené jak samotné druhé patro, tak i mezipatro, které nabízí sezení pro 13 lidí. V některých vagonech ale celé druhé patro zabírá 1. třída. Rovněž mezipatro je zde na počet míst i komfort výrazněji omezeno.

Mnozí cestující tak provádějí už při nástupu do soupravy "manévry". Pohledem zjišťují, kde jsou vagony 1. třídy řazeny, a neváhají po peroně uběhnout desítky metrů, aby se jim vyhnuli. Oblíbené místo tam totiž neseženou.

"Těch vagonů s 1. třídou bývá ve špičce hned několik. Je mi jasné, že tam je mnohem méně místa, a tak musím na nástupišti buď popoběhnout do jiného vagonu, nebo pak procházet vlakem zevnitř. Ale prodírat se s taškami soupravou není lehké," říká padesátiletá paní Jaroslava, která pravidelně jezdí do zaměstnání soupravami CityElefant na trase Praha-Benešov.

"U rychlíků 1. třídu chápu, na krátké vzdálenosti mi to přijde zbytečné a zdá se mi, že to jen zabírá místo, kde mohli lidé normálně sedět. Místo toho se mačkají ve dvojce a koukají na úplně prázdné patro v jedničce. Vlastně jsem tam snad nikdy nikoho sedět neviděla," dodává žena.

Oslovený průvodčí ale vzápětí její úvahu vyvrací. Podle něj si cestující místo do jedničky občas kupují. A to nejčastěji přímo u něj ve vlaku a hlavně tehdy, když je ve špičce 2. třída přeplněná.

Obecně vychází cena Flexi základní jízdenky do 1. třídy o 30 procent dráž než do 2. třídy. Například cestující s jízdenkou ve 2. třídě z Prahy do Kolína za 100 korun by si tak za jedničku připlatil ještě 30 korun.

Sprostí cestující z dvojky

S tím, že je nadstandard na kratší vzdálenosti zbytečný, nesouhlasí dvaašedesátiletý pan Jiří z Brna. Ten přitom prakticky jinak než vlakem v 1. třídě necestuje.

Interiér jednotky City Elefant Českých drah - vlevo oddíl 2. třídy, vpravo 1. třída.
Interiér jednotky City Elefant Českých drah - vlevo oddíl 2. třídy, vpravo 1. třída. | Foto: České dráhy

"První třída je pro mě prostě možnost výběru. Kultura cestování ve dvojce mi vadí vzhledem k časté přeplněnosti. Je také narušovaná špatnou kulturou cestujících, hlavně hlasitým a mnohdy verbálně agresivním projevem, telefonováním, jídlem, které zapáchá a tak dále. První třída alespoň v minimální míře tyto projevy eliminuje a doprava je pro mě více v klidu a pohodlí," popisuje pro Aktuálně.cz svou zkušenost.

"Dle mého soudu může být klidně vozů s oddíly 1. třídy méně, ale v každé soupravě by tato možnost výběru prostě měla být zachována," domnívá se.

Slova pana Jiřího potvrzují i znalci z oboru. "Kromě případu, který je zmiňován, tedy operativní odkoupení v případě plné 2. třídy, má velký význam také u náročnějších klientů, kteří by jinak jeli autem. Určitý segment cestujících si je ochoten připlatit za pohodlí. A protože cílem je dostat i takové dojíždějící na koleje, má první třída smysl," vysvětluje publicista Michal Berg, který provozuje internetové stránky Cesta vlakem.

Rušení míst v 1. třídě tak, aby "propadly" ve prospěch cestujících z dvojky, Berg považuje za neefektivní. "Pokud mají vlaky obecně malou kapacitu, je potřeba ji zvyšovat celkově - přidáváním vozů nebo zdvojováním souprav. Jednotky míst v 1. třídě toto moc neřeší," upozorňuje.

Jedničky se nevzdáme, hlásí Ropid

Příměstské jednotky CityElefant řady 471 mají kapacitu 310 míst k sezení a více než 330 míst ke stání. Počet míst v 1. třídě dosahuje zhruba sedmi procent z počtu míst k sezení a asi 3,5 procenta z celkové kapacity jednotky.

"V současnosti je 1. třída dobře obsazena a využívána. Vyhledává ji především pravidelná skupina zákazníků, kterým příměstské spoje slouží pro denní dojíždění do zaměstnání a například přestoupili do vlaku z osobního auta," uvádí tisková mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Podrobné údaje o prodejích ovšem pro Aktuálně.cz odmítla sdělit, podle ní jde o obchodní informaci.

Podle objednatele regionální dopravy v Praze a Středočeském kraji, příspěvkové organizace Ropid, nicméně využití 1. třídy ve vlacích PID stoupá s tím, jak roste využití vlaků obecně. "Aktuálně s 1. třídou počítáme zhruba ve stejném rozsahu jako nyní, předpokládáme, že i všechna nová vozidla pro hlavní vlakové linky PID budou 1. třídu obsahovat," uvádí mluvčí Ropid Filip Drápal.

"Je samozřejmě otázka - pokud bude tato služba oblíbená do takové míry, že již bude kapacita vyčerpána -, co s tím dál, protože bychom nechtěli omezovat již tak dost vytíženou druhou třídu. Ale na hranici kapacity první třídy zatím nejsme," dodává.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy