Rychlost 200 km/h na českých kolejích nemusí být sen. Testuje se na rovině u Břeclavi

ČTK ČTK
Aktualizováno 13. 1. 2020 16:17
Na vybraných úsecích českých železničních koridorů by se mělo v nejbližších letech začít jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železnic v pondělí vykonala zkušební jízdu mezi Brnem a Břeclaví.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

V budoucnu by měl mít úsek pro tuto rychlost délku 12 kilometrů a bude mezi Vranovicemi a Podivínem, řekl novinářům při jízdě generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na této trati byl také dosažen dosavadní český rychlostní rekord na železnici. Pendolino po ní jelo v roce 2004 rychlostí 237 kilometrů za hodinu.

Česká legislativa zatím umožňuje jízdu rychlostí maximálně 160 kilometrů za hodinu. Při vyšších rychlostech je potřeba stavebních úprav na trati i ve stanicích, klíčové je zrušení veškerých úrovňových křížení pro auta či pro chodce.

"S testováním jsme začali už loni v prosinci. Jedná se o jeden z mých cílů zvýšit rychlost na české železnici a zatím máme vytipované čtyři úseky, celkově jde o desítky kilometrů," řekl Svoboda.

Dalšími úseky mají být Choceň - Uhersko, Ejpovický tunel na trati z Prahy do Plzně a některé úseky přestavovaného koridoru z Prahy do Českých Budějovic. V úvahu připadá ještě také část tratě mezi Přerovem a Olomoucí.

Prvním by mohl být podle Svobody Ejpovický tunel, trať do Břeclavi by mohla být v roce 2025. "Náklady odhadujeme ve stovkách milionů korun a veškeré investice budeme dělat my, kraj nebude platit nic," řekl Svoboda. Mimo jiné je potřeba přestavět stanice v Zaječí a Podivíně.

Správa železnic při pondělním testování dvousetkilometrové rychlosti mezi Brnem a Břeclaví zkoušela také funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího systému na dráze ETCS (European Train Control System). Jde o systém, který dokáže nejen na dálku zastavit lokomotivu, pokud strojvedoucí udělá chybu, ale zároveň kontrolovat a snižovat rychlost, pokud to neudělá sám strojvedoucí. Systém průběžně kontroluje, že vlak jede v tom traťovém úseku, kde má být.

Svoboda předpokládá, že systém ETCS bude plně hlídat koridorové tratě nejpozději v roce 2030. Všichni dopravci už by jím měli mít vybavená vozidla v roce 2025, aby jej mohli používat tam, kde v tu chvíli bude, řekl.

Zatím je v Česku tímto systémem, který se postupně zavádí i na hlavních tratích v ostatních evropských zemích, osazeno 255 kilometrů tratě mezi Kolínem, Českou Třebovou a Břeclaví. "Do roku 2030 by měly být osazené všechny koridory, ale uvidíme. V zahraničí včetně západní Evropy tento termín neustále posouvají," řekl Svoboda.

Ještě letos má být systém ETCS instalován na trať mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné, již se instaluje na trati z Prahy do Votic, v dalších letech jsou v plánu další úseky.

Rychleji než 160 kilometrů za hodinu se jezdí například v Rakousku na tzv. Západní dráze z Vídně do Lince, vlaky zde mohou na nové trati jezdit až 230 kilometrů za hodinu, v Německu jezdí vlaky ICE okolo 300 kilometrů za hodinu. V Polsku se zatím jezdí po nové trati z Varšavy do Katovic a do Krakova 200 kilometrů za hodinu. V Česku by se měla stavět ve 20. letech nová trať pro dvousetkilometrovou rychlost z Brna do Přerova.

Video: Strojvedoucí si někdy hrají s mobily, za nehody může lidský faktor, říká drážní inspektor

Vlaků není třeba se bát, za většinu nehod může selhání konkrétního člověka, strojvedoucí si hrají s mobilními telefony, ale nikdo nám to nepřizná | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 38 minutami

Schick si podle trenéra musí na návrat ještě několik týdnů počkat

Podle trenéra fotbalistů Leverkusenu Petera Bosze je návrat zraněného útočníka Patrika Schicka na hřiště otázkou několika týdnů. Čtyřiadvacetiletý český reprezentant, který nehraje od začátku října, nepřicestoval s Bayerem do Prahy, kde se německý celek utká ve čtvrtečním duelu 2. kola základní skupiny Evropské ligy s českým mistrem Slavií.

Schick v minulém ročníku hostoval z AS Řím v Lipsku. "Rudí býci" ale na něj kvůli ekonomickým dopadům pandemie koronaviru opci neuplatnili. Místo toho po českém hráči sáhl Leverkusen, který ho v září přivedl za více než 700 milionů korun.

V dresu Bayeru stihl Schick odehrát čtyři soutěžní duely, v nichž dal dva góly. Počátkem října si však v bundesligovém duelu se Stuttgartem lehce natrhl zadní stehenní sval a od té doby nehraje.

"Patrik zůstal v Leverkusenu. Trénuje, pracuje na své kondičce. Je to ještě otázka několika týdnů. Včera již s námi již trénoval, ale ještě si musí počkat, než bude moci nastoupit," řekl na dnešní tiskové videokonferenci šestapadesátiletý Nizozemec Bosz.

před 1 hodinou

Výbuch plynu zničil rodinný dům v Tursku u Prahy. Tři lidé jsou zranění

V Tursku u Prahy vybuchl v rodinném domě plyn. Na místě jsou zatím tři zranění, jeden z toho těžce, další středně těžce. Nejméně jeden člověk je zavalený, dům je částečně zdemolován. Hasiči povolali speciální vyhledávácí tým, řekly ČTK mluvčí záchranné služby Petra Effenbergerová a hasičů Vladimíra Kereková.

Záchranáři mají na místě čtyři pozemní posádky, na místo letí také vrtulník. Hasiči na místo povolali speciální vyhledávací tým a sací bagr, který bude pomáhat s odstraňováním trosek domu.

Další zprávy