Praha dokončila největší modernizaci tramvají. Podívejte se na kuriozity z vozoven

Michael Bouška Jiří Kropáček Jan Nevyhoštěný Michael Bouška, Jiří Kropáček, Jan Nevyhoštěný
Aktualizováno 16. 2. 2019 13:40
Začátkem února předala plzeňská Škoda Transportation pražskému dopravnímu podniku poslední, 250. tramvaj 15TForCity Alfa. Skončila tím největší jednorázová modernizace pražské hromadné dopravy a největší nákup tramvají v dějinách hlavního města. Historie pražských elektrických drah je plná kuriozit. Ve velkém přehledu Aktuálně.cz se můžete podívat na všechny vozy, které v současnosti brázdí ulice města, ale i na zajímavosti z dějin pražské tramvajové dopravy včetně map tratí a perliček z minulosti.

Tramvaje, které aktuálně brázdí Prahu

Zajímavosti ze světa pražských tramvají

Tramvajová celní kontrola

V době, kdy tramvaje na území Prahy začínaly, existovaly takzvané potravní daně. Ty se vybíraly vždy na hranicích obcí. I když byly některé obce už připojeny k Praze (třeba Holešovice nebo Libeň), stále se nacházely mimo pražský daňový obvod. Cestující, kteří něco převáželi, museli z tramvaje vystoupit a pokračovat po vyřízení až následujícím spojem.

Tyto kontroly se nacházely například u dnešní stanice Florenc, v Hybernské ulici, u křižovatky Žitné a Legerovy a nedaleko dnešní stanice I. P. Pavlova. Konec těchto kontrol přišel se vznikem takzvané Velké Prahy v roce 1922.

Konkurence na tramvajových kolejích

Ačkoliv v dnešní době brázdí ulice Prahy jediný tramvajový dopravce, nebylo tomu tak vždy. Počátek tramvají v Praze je spojen s Františkem Křižíkem, který vlastnil dvě společnosti na provoz tramvají. První se jmenovala Elektrická dráha na Letné v Praze a druhá Elektrická dráha Praha – Libeň – Vysočany.

Další soukromou společností byla Elektrická dráha Smíchov - Košíře. Tu provozoval starosta Košíř Matěj Hlaváček. Další tratě už budovalo město. V roce 1907 pak došlo k vytvoření monopolního městského dopravce Elektrické podniky.

Mazací tramvaj

Mazací tramvaj se stala pražskou legendou. Do roku 1990 jezdil s cestujícími stejně jako ostatní pražské “tétrojky”. V roce 1991 udělali z tohoto vozu dělníci dopravního podniku nákladní tramvaj. Od roku 2004 do ní zabudovali ještě sněžný pluh, aby mohla odklízet sníh na trati na Barrandov.

S rozšířením tramvají 15T dopravní podnik začal řešit problém se skřípáním tramvají v zatáčkách. Aby byl hluk menší, maže dopravní podnik koleje v obloucích a na kříženích. Kvůli svému odlišnému vzhledu se stala tramvaj vyhledávanou atrakcí. Pomohl tomu i web, díky kterému mohou lidé zjistit aktuální polohu “mazačky”.

Tramvajové tratě

Podívejte se, kudy vedly tramvajové linky v minulosti, jak se síť postupně rozrůstala a co Praha chystá do budoucna.

Video

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Německá prokuratura obvinila cášského biskupa ze zpronevěry

Německá prokuratura obvinila světícího biskupa v Cáchách Johannese Bündgense ze zpronevěry. Informovala o tom dnes agentura DPA. Podle vyšetřovatelů hodnostář zneužil plné moci 78leté ženy trpící demencí a nechal si na svůj soukromý účet z jejího jmění převést celkem 128 000 eur (3,2 milionu korun). Bündgens oznámil, že po dobu svého stíhání nebude dál zastávat svůj úřad.

Podle obvinění biskup peníze získané od seniorky použil na nákup nemovitosti a slíbil jí, že v jeho domě bude mít doživotní právo užívat byt. Do katastru však nebylo věcné břemeno zaneseno.

Cášský biskup a Bündgensův nadřízený Helmut Dieser řekl, že je vyšetřováním šokován a chce, aby se celá záležitost pečlivě prověřila. Bündgens oznámil, že celou částku už ženě vrátil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy