Průměrná cena Naturalu 95 je proti minulé středě o 59 haléřů vyšší a činí 34,60 koruny za litr. Litr nafty podražil o 86 haléřů na 32,91 koruny, což je největší týdenní nárůst od prosince 2010.
Proč k relativně dramatickému skoku dochází právě nyní? S cenami pohonných hmot tradičně hýbe zejména zdražování ropy na mezinárodních trzích. Vliv má ale i aktuální velmi prudké zdražování energií v Evropě - uhlí, plynu a elektřiny, která se z nich vyrábí. Ekonomický rozmach po pandemii koronaviru totiž pokračuje a v obou případech ve světě výrazně převažuje poptávka nad nabídkou.
"Po propadu cen ropy začátkem loňského roku, kdy se její cena kvůli nízké poptávce i spotřebě, a tudíž rostoucím objemům zásob, propadla až do záporných čísel, cena černého zlata kontinuálně roste," potvrzuje Tomáš Volf ze společnosti Citfin.
Cena ropy se ve středu vyhoupla na 83,35 dolaru za barel. To je nejvíce za tři roky a oproti začátku letošního roku jde o zhruba 60procentní nárůst.
"Dá se čekat, že v dalších týdnech a měsících cena ropy ještě může stoupnout až ke 100 dolarům za barel. Topná sezona v USA je na začátku, ekonomiky jsou stále na růstové trajektorii a mají potenciál výrazně přidat a při pohledu například na leteckou dopravu je jasné, že prostor pro růst ropa bezesporu má," dodává Volf.
Vývoj ceny severomořské ropy Brent
Zdražovat se bude i v zimě
Odborníci tedy očekávají, že zdražování benzinu a nafty tímto nekončí. "Pro české motoristy je to nepříjemná situace, která pravděpodobně bude pokračovat po celou zimní sezonu," domnívá se Petr Pelc ze společnosti Cyrrus.
Podle Borise Tomčiaka ze společnosti Finlord se průměrné ceny benzinu a nafty v nejbližších dvou týdnech zvednou ještě o několik desítek haléřů. "U nafty nastane zdražení o více než 50 haléřů," předpovídá analytik.
Dodává, že dlouhodobější vývoj bude záviset na tom, jestli uskupení Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC+) nakonec podlehne tlaku a výrazněji zvedne těžbu. USA, Čína i Indie už kartel vyzvaly, aby zvedly těžební limit.
Rekord z 2012 zatím nehrozí
Na druhou stranu například prudký růst cen zemního plynu pro Evropu, který vyděsil trhy v uplynulých dnech, se ve středu utlumil, když ruský prezident Vladimir Putin prohlásil, že Rusko je připraveno zvýšit dodávky zemního plynu do Evropy. "Zdá se, že ty komentáře (prezidenta) Vladimira Putina trhu poskytly určitou vzpruhu," poznamenali analytici banky ING. Ceny zemního plynu letos vzrostly už o více než 800 procent.
Podle Pelce nejsou namístě obavy z toho, že by se ceny pohonných hmot v Česku měly dostat až na přemrštěné úrovně roku 2012. "To je při aktuálním stavu předčasné a zavádějící," myslí si analytik.
Před devíti lety stál benzin více než 38 korun za litr a nafta víc než 37 korun za litr. Proti stavu před rokem je nyní benzin o 6,77 koruny na litru dražší a nafta o 5,86 koruny za litr.
Podobný názor má také Tomáš Vlk z Patria Finance. "U ropy zdaleka nejde o tak divoký vývoj, jaký můžeme vidět na cenách plynu, uhlí či elektřiny. Díky tomu nepřijdou ani velké skoky v cenách benzinu či nafty," odhaduje analytik.
S postupem času by se cena ropy měla podle expertů minimálně ustálit. "Příslib dodávek plynu z Ruska totiž podle mě dokázal zlomit spirálu stále zrychlujícího růstu energetických surovin, které tak nyní klesají, a nervozita na trzích se celkově zmenšila," dodává k situaci Vlk.
Není to jako v Británii
Podle analytiků v Česku nehrozí ani scénář, že by se situace na pumpách zkomplikovala nedostatkem pohonných hmot podobně jako ve Velké Británii. Podle Pelce k tamnímu stavu vedly zcela jiné důvody, které na českém trhu nehrozí.
Desítky čerpacích stanic v Londýně v uplynulých dnech totiž raději zavřely, protože nemají benzin ani naftu. Na vině je podle ministra dopravy Granta Shappse pandemie, která zastavila zkoušky na řidičské průkazy pro nákladní automobily, které by palivo pravidelně dovážely. Británie pak navíc trpí nedostatkem řidičů po odchodu země z Evropské unie.
"Před brexitem bylo jedna z témat, že pracovníci z kontinentální Evropy berou Britům práci. To byla fáma. Britové rozhodně nechtějí pracovat na pozicích, které dělali zejména pracovníci z východní Evropy. Teď se to plně ukázalo. Členství v EU má obrovskou výhodu z pohledu přesunu pracovní síly a kapitálu," dodává k nedostatku lidí na pozici řidičů v Británii Tomčiak.
V Česku je zdražování pohonných hmot možné sledovat již několik měsíců. Začátkem letošního roku se benzin i nafta prodávaly za méně než 28 korun za litr. V červenci se průměrná cena benzinu vyšplhala na 33,93 koruny za litr a nafta stála 31,84 Kč za litr. V srpnu ceny mírně klesly, ale od začátku září opět rostou.