Uzemnění boeingů může pokazit dovolenou řadě lidí. S odškodněním je to komplikované

Ondřej Neufus Ondřej Neufus
Aktualizováno 13. 3. 2019 16:06
Zákaz Boeingů 737 MAX 8 v evropském vzdušném prostoru aerolinky zkouší nahradit jinými stroji tak, aby nemusely rušit řadu naplánovaných letů. Nemusí se jim to však podařit dostatečně rychle. Důsledky nedělní letecké katastrofy v Etiopii tak pocítí řada cestujících, kteří si u aerolinek provozujících uzemněné stroje koupili letenky, nebo i ti, kteří se chystali vyrazit na zájezd prostřednictvím některého z charterových letů najímaných cestovními kancelářemi. Při žádosti o kompenzaci však aerolinky poukazují na to, že šlo o neočekávanou okolnost, kterých se kompenzace netýkají.
Boeing 737 MAX 8.
Boeing 737 MAX 8. | Foto: Reuters

Kromě Evropy platí zákaz i nad Čínou nebo Austrálií. Důvodem jsou dvě havárie letadel, během kterých na palubách tohoto nového modelu zemřely stovky cestujících. Stroje nechala na zemi více než dvacítka aerolinek.

Zatímco ještě včera bylo rozhodnutí nelétat se stroji Boeing 737 MAX 8 na jednotlivých aerolinkách a o případné kompenzaci za zrušený let by se daly vést právní jednání, nyní je podle slov konzultanta týmu leteckých a dopravních služeb společnosti Deloitte Jakuba Habarty situace jasná.

Od chvíle, kdy Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zakázala létat zmíněným strojem nad Evropou, se už z pohledu leteckých dopravců jedná o takzvanou neočekávatelnou událost a jejich klienti tím ztrácí možnost získat odškodnění za zrušení svých letů.

S tím souhlasí i Věra Janičinová, obchodní ředitelka prodeje letenek Student Agency. "Zatím se omezení dotklo jednotek cestujících. Pokud zákazník už započal cestu, obvykle řeší změny již přímo s leteckým dopravcem," vysvětluje.

Podle ní se nedá říci, že by zákazníci, kterým byl let zrušen ještě před rozhodnutím EASA, měli automaticky na kompenzaci nárok. Radí tak klientům cestovních kanceláří, aby v případě nejasností kontaktovali se svými dotazy přímo prodejce letenek.

Za pravdu jí dává i server Vaše nároky, specializující se na vymáhání kompenzací, který on-line deníku Aktuálně.cz potvrdil, že je zrušení letů kvůli problémům s typem letadla opravdu neočekávatelná událost.

Nicméně zatímco na finanční kompenzaci klienti zrušeného letu nárok nemají, na ostatní práva dosáhnou. "Cestující se zrušeným letem z důvodu odstavení Boeingu 737-8 MAX má nárok na náhradní spojení nebo refundaci letenky, ubytování a občerstvení, pokud již započal cestu," dodává Janičinová.

Evropské společnosti s flotilami Boeingů 737 MAX 8

Mimo provoz je v současnosti 18 letounů nízkonákladového dopravce Norwegian Air Shuttle, i devět boeingů britské TUI. Český Smartwings podle nových informací na pokyn Evropské agentury pro bezpečnost letectví provoz těchto letadel také stopnul. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších čtyřicet letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena. 

Podle Habarty se plošného rušení letů u aerolinek provozujících zmíněný typ boeingu lidé bát nemusí. "Těch letadel u nikoho nelétá tolik, aby nebyla možnost je nahradit. Ať už v rámci rezerv, či pronájmů letadel včetně posádky, údržby i pojištění," řekl.

Lidem, kteří v nejbližší době plánují někam cestovat letadlem, doporučil sledovat informace na webových stránkách dopravců, či na odlety na letišti.

Největšími uživateli zmíněných letadel v Evropě jsou Norwegian Air Shuttle, tedy norská nízkonákladová společnost, na druhém místě je britsko-německá TUIfly. Třetím z největších uživatelů je český Smartwings.

Při zrušení či zpoždění letu, za které je odpovědný dopravce, má cestující v Evropské unii nárok na tři výše kompenzace. Ty se vztahují k délce letu a zpoždění. Další odškodnění se týká občerstvení a ubytování.

Jak žádat o kompenzace za zpožděný nebo zrušený let:

  • Nárok na odškodnění vzniká cestujícímu v případě, že ke zpoždění, či zrušení došlo vinou dopravce. Neplatí tedy v případě, kdy k problémům došlo vinou špatného počasí, stávky, živelné pohromy nebo zásahu vyšší moci (například srážka s ptákem).
  • Cestující mají nárok na odškodnění v případě, že let začíná a končí na letišti členského státu Evropské unie, je zprostředkován evropskou aerolinkou a let je zpožděn o tři a více hodin.
  • Výše odškodnění se pak odvíjí od délky letu. Pokud je let delší jak 3500
    kilometrů náleží cestujícím odškodnění ve výši šest set eur (15 200 korun), v případě letu mezi 1500 a 3500 kilometry dostanou 400 eur a u tras kratších než 1500 kilometrů jde o 250 eur.
  • Cestující mají nárok o vyplacení kompenzace žádat až tři roky zpětně.
 

Právě se děje

před 2 minutami

GIBS nezjistila, že by informace z kauzy soudce Sováka vynášeli policisté. Prověřování odložila

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) odložila prověřování úniků informací v kauze soudce pražského vrchního soudu Zdeňka Sováka. Nezjistila, že se některý z policistů dopustil trestného činu. GIBS se záležitostí zabývala od poloviny prosince. Únik informací do médií kritizovala i ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO). Vinila z něj žalobce, což ale odmítla pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová.

"Vyhodnocením všech získaných materiálů a informací nebylo zjištěno podezření ze spáchání trestného činu ze strany příslušníka bezpečnostního sboru. Celá věc tak byla uložena ad acta," řekla mluvčí inspekce Ivana Nguyenová.

Benešová v lednu uvedla, že by se GIBS měla kauzou zabývat. Zároveň žádala Bradáčovou o prověření úniků. V případu soudce Sováka obviněného z korupce a ovlivňování soudních řízení podle ní některá média měla přístup k interním informacím.

Benešová také uvedla, že vzhledem k rozsahu a detailnosti informací je pravděpodobnější, že informace unikly záměrně od orgánů činných v trestním řízení. Pražské vrchní státní zastupitelství, jehož státní zástupce Sovákovu kauzu dozoruje, se proti kritice ohradilo. Únik ze spisů ze strany policie pak odmítl i šéf Národní centrály proti organizovanému zločinu Jiří Mazánek. Mazánek i Bradáčová poukázali na to, že k únikům došlo až poté, co příslušné dokumenty obdržely strany trestního řízení - tedy mimo jiné stíhaní lidé a jejich obhájci.

Soudce Sovák čelí obvinění kvůli tomu, že podle vyšetřovatelů ovlivňoval odvolací řízení a nerozhodoval nezávisle, spravedlivě a nestranně. Počínal si tak údajně zejména kvůli slibům protiplnění od svého přítele, spoluobviněného podnikatele Milana Bíby. Soudce tvrdí, že úplatky nebral.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Skepse z pořádání olympijských her roste. Téměř 60 procent Japonců by je zrušilo

Téměř 60 procent Japonců si přeje zrušení letních olympijských a paralympijských her, ukázal průzkum, který zveřejnila japonská tisková agentura Kjódó. Čtvrtina dotázaných obyvatel pořadatelské země si myslí, že by se hry měly konat navzdory zhoršující se epidemické situaci, ale bez účasti diváků. Dalších 12,6 procenta respondentů se domnívá, že by alespoň omezený počet diváků měl mít přístup na sportoviště.

Výsledky průzkumu odrážejí narůstající skepsi z pořádání her, které již byly kvůli pandemii o rok odložené. V současnosti se ale Japonsko potýká se čtvrtou vlnou epidemie covidu-19 a bojuje s nakažlivějšími mutacemi koronaviru, připomíná Kjódó. Pořadatelé již dříve rozhodli, že se hry uskuteční bez účasti diváků ze zahraničí.

Olympijské hry mají začít 23. července. V Tokiu a dalších osmi prefekturách je až do 31. května vyhlášen stav nouze.

Zdroj: ČTK
Další zprávy