Upozornil na to server Zdopravy.cz. Trestní stíhání zahájila policie letos na konci června. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) upozornil na celkem 21 pochybení kapitána.
"Státní zástupce dospěl k závěru, že je namístě usnesení policejního orgánu zrušit a věc odevzdat Úřadu pro civilní letectví k projednání přestupku, neboť ve věci nejde o podezření ze spáchání trestného činu, ale jednání by mohlo být přestupkem podle zákona o civilním letectví,“ řekl serveru mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. Podle něj jednání nenaplňovalo skutkovou podstatu trestného činu.
Státní zástupce své rozhodnutí opřel i o výsledky znaleckého posudku, podle kterého letadlo bylo s jedním funkčním motorem ovladatelné, byť s určitými omezeními. Z důkazů navíc nevyplynulo, že by kapitán neměl letadlo pod kontrolou.
Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí. Podle vyjádření odborníků je zvykem v těchto případech nouzově přistát na nejbližším možném letišti.
ÚZPLN loni zjistil při vyšetřování letu 21 pochybení kapitána letadla. Ten jednal i proti doporučení druhého pilota. Podle zprávy Veselý riskoval, i pokud jde o palivo, protože nemohl vědět, zda porucha motoru nesouvisí s kontaminací paliva.
Dalším pochybením bylo také zatajení technického problému řízením letového provozu v řadě zemí, neinformování cestujících a nezaznamenání rozhovoru z kokpitu. Veselý ovšem podle zprávy trval na správnosti svého postupu.
"Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhý pilot, pozn. red.) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce," cituje ze zprávy web Zdopravy.cz.