Pravidelná roční prémie v hodnotě 1100 eur má motivovat lidi, aby místo auta používali jiný, udržitelnější typ dopravy - autobus, tramvaj, kolo, sdílená auta nebo zkrátka chodili pěšky.
Organizace Changing Cities obhajuje svůj návrh tím, že v Berlíně je 1,2 milionu vozidel a jen zhruba polovinu z nich jejich majitelé využívají pravidelně každý den. Jak informoval deník Die Zeit, podle propočtů organizace by z dlouhodobého hlediska mohlo z berlínských silnic zmizet každoročně asi 60 000 osobních automobilů.
Server Zdopravy.cz upozorňuje také na to, že jízda autem je v Německu stále relativně velmi levná. Zatímco průměrná cena jízdného v Německu od roku 2000 stoupla o 79 procent, náklady na provoz vozu včetně pořízení a servisu jen o 36 procent.
Projekt, v angličtině zvaný "Berlin Free Road Premium", by mohl přijít na asi miliardu eur. Peníze mají být čerpány z uhlíkové daně, která v Německu od letoška platí. Německý výzkumník v oblasti dopravy Andreas Knie, který působí v berlínském výzkumném centru Social Science Centre, pro Die Zeit uvedl, že projekt podle něj má šanci na úspěch ve velkých městech, jako je právě Berlín, nebo třeba Mnichov, či Hamburk. Podle něj je ale třeba současně zlepšit síť veřejné dopravy v německém hlavním městě, aby lidé skutečně měli důvod nechat auto v garáži.
Podle klimatického zákona, který v červnu schválila Spolková rada, chce Německo dosáhnout neutrality emisí skleníkových plynů nejpozději do roku 2045. Podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) je to právě silniční doprava, která se na produkci emisí podílí nejvíce ze všech druhů dopravy, a sice ze 71,7 procenta.
K tomu, aby lidé méně využívali osobní automobily, se snaží motivovat obyvatele i jiné evropské státy, třeba Francie. Tamní politici v dubnu schválili, že za zničení staršího vozu, který bude splňovat určitá pravidla, může majitel dostat příspěvek od státu 2500 eur (přes 63 tisíc korun) na koupi elektrokola. Podobný program už déle funguje také ve Finsku.