Vést dálnici D3 jinudy než Posázavím nemá smysl, sdělil ministr Havlíček starostům

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 9. 2020 9:08
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) si stojí za tím, že nová dálnice D3 ve Středočeském kraji by měla vést přes Posázaví. Řekl to na jednání středočeských starostů v Praze. Před týdnem se s odpůrci této varianty setkal premiér Andrej Babiš (ANO). Ten loni k posázavské variantě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem.
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem | Foto: ŘSD
U obce Loudilka se pak Promika napojuje na původně plánovanou trasu D3 přes Posázaví | Foto: ŘSD
Dále západní trasa vede směrem k obci Heřmaničky | Foto: ŘSD
U Olbramovic se Promika znovu rozděluje do několika variant. Západní trasa míří k Vrchotovým Janovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Půlkilometrový most přes Semovický rybník | Foto: ŘSD
Další z tunelů, tentokrát na jižním okraji Benešova | Foto: ŘSD
Velká křižovatka u Benešova | Foto: ŘSD
Trasa alternativní varianty Promika u obce Mrač, kde se plánují tři tunely | Foto: ŘSD
Most přes údolí Sázavy u Městečka | Foto: ŘSD
U Čerčan se počítá se stavbou dvou tunelů, dohromady by měly měřit bezmála 800 metrů | Foto: ŘSD
Dále vedou obě varianty společně mezi Velkými Popovicemi a Kunicemi | Foto: ŘSD
Druhá varianta napojení na dálniční okruh kolem Prahy s tunelem nepočítá | Foto: ŘSD
Západní varianta počítá s asi 400 metrů dlouhým tunelem a vede západně od obce Krabošice | Foto: ŘSD
Alternativní trasa počítá s různými varinatami spojení Prahy s jižními Čechami. Variantně se řeší už trasa bezprostředně po napojení na jihovýchodní část pražského okruhu | Foto: ŘSD
Most přes údolí potoka Mastník | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Voračice | Foto: ŘSD
Trasa okolo Chlumeckého rybníka | Foto: ŘSD
Trasa D3 u Lomského potoka | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka u Maršovic | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Neštětice | Foto: ŘSD
Trasa dálnice v krajině u obce Václavice | Foto: ŘSD
Estakáda Netvořice | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Hostěradice | Foto: ŘSD
U obce Luka pod Medníkem překonává dálnice Sázavu | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Mimoúronová křižovatka Jílové | Foto: ŘSD
Tunel Svatováclavské lázně u Jílového | Foto: ŘSD
Začátek D3 v jižní části pražského okruhu | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Alternativní řešení v podobě zvýšení kapacity silnice I/3 by podle Havlíčka bylo sice levnější, ale vznikly by problémy mimo jiné na dálnici na D1. Z I/3 by se navíc nikdy nedala udělat dálnice, dodal ministr. Podle Havlíčka by D3 měla být hotová do roku 2028.

Schválená varianta středočeské části dálnice D3.
Schválená varianta středočeské části dálnice D3. | Foto: ŘSD

Premiér Babiš se počátkem září sešel s odpůrci takzvané západní varianty dálnice D3 na jih Čech a prodiskutoval s nimi možné jiné silniční alternativy k připravované dálnici. K žádným závěrům strany nedospěly, další schůzka by se měla uskutečnit v říjnu.

Premiér loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

"Trasa D3 je od roku 1999 schválena vládou. Jiná varianta by znamenala velké zdržení. Spolu s premiérem jsme se to dnes snažili vysvětlit středočeským starostům. Můžeme se bavit o zajištění vody nebo protihlukových opatřeních. Jinak ale těch chybějících 60 km nepostavíme," prohlásil na setkání se starosty loni v červenci tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík.

"Vyjasňovali jsme si naše řešení, které požadujeme. Velice oceňujeme, že si to pan premiér chtěl nechat vysvětlit i od nás a nespoléhá se jen na své poradce nebo úředníky," uvedl předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres. Právě s úředníky ministerstva dopravy podle něj v minulosti při jednáních alternativa narážela na neshody. Zástupci alternativy zároveň premiérovi předali dopis se svými návrhy.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž. Doporučují proto spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. 

Pod peticí Alternativy středočeské D3 je podle iniciativy podepsáno 11 obcí, 1500 občanů a šest spolků. "Bylo by pro nás nepřijatelné, aby se povolila další zátěž blízkého okolí Jesenice, protože by to vedlo k zásadnímu porušování hygienických limitů hluku a k vážnému poškození zdraví obyvatel. Navíc samotná studie pořízená pro ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent - prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem a zainteresovaných osob," uvedl starosta středočeské Jesenice Pavel Smutný (za STAN).

V provozu je nyní 70 kilometrů dálnice D3 mezi Meznem a Úsilným. Po dobudování by měla měřit 170 kilometrů. Ve výstavbě je úsek kolem Českých Budějovic.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Inter a Bergamo v nové sezoně září

Fotbalisté Interu Milán zůstali při střelecké chuti i v druhém utkání v novém ročníku italské ligy. Po úvodním vítězství 4:3 nad Fiorentinou vyhráli úřadující vicemistři na stadionu nováčka Beneventa 5:2 a v tabulce jsou třetí. Vedoucí Neapol dala ve dvou zápasech osm branek a žádnou nedostala, lepší skóre má i Bergamo po výhře 4:1 nad Laziem.

Dva góly milánského celku vstřelil Romelu Lukaku, který otevřel skóre hned v úvodní minutě. Favorizovaní hosté vedli na konci prvního poločasu už 4:1.

Vysoce produktivní je na počátku sezony také Atalanta Bergamo, která udržela čtyřbrankovou normu i na hřišti římského Lazia. Dvakrát se prosadil Argentinec Alejandro Gómez.

První výhru v Serii A si připsala Spezia. Po historickém postupu mezi elitu dokázala v druhém utkání zvítězit v Udine 2:0, i když od 66. minuty hrála bez vyloučeného stopera Claudia Terziho. Oba góly dal bulharský útočník Andrej Galabinov.

Další zprávy