Vést dálnici D3 jinudy než Posázavím nemá smysl, sdělil ministr Havlíček starostům

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 9. 2020 9:08
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) si stojí za tím, že nová dálnice D3 ve Středočeském kraji by měla vést přes Posázaví. Řekl to na jednání středočeských starostů v Praze. Před týdnem se s odpůrci této varianty setkal premiér Andrej Babiš (ANO). Ten loni k posázavské variantě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem.
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem
A ještě jednou plánovaný most přes Sázavu nedaleko obce Luka pod Medníkem | Foto: ŘSD
U obce Loudilka se pak Promika napojuje na původně plánovanou trasu D3 přes Posázaví | Foto: ŘSD
Dále západní trasa vede směrem k obci Heřmaničky | Foto: ŘSD
U Olbramovic se Promika znovu rozděluje do několika variant. Západní trasa míří k Vrchotovým Janovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Dálnice směrem k Olbramovicím | Foto: ŘSD
Půlkilometrový most přes Semovický rybník | Foto: ŘSD
Další z tunelů, tentokrát na jižním okraji Benešova | Foto: ŘSD
Velká křižovatka u Benešova | Foto: ŘSD
Trasa alternativní varianty Promika u obce Mrač, kde se plánují tři tunely | Foto: ŘSD
Most přes údolí Sázavy u Městečka | Foto: ŘSD
U Čerčan se počítá se stavbou dvou tunelů, dohromady by měly měřit bezmála 800 metrů | Foto: ŘSD
Dále vedou obě varianty společně mezi Velkými Popovicemi a Kunicemi | Foto: ŘSD
Druhá varianta napojení na dálniční okruh kolem Prahy s tunelem nepočítá | Foto: ŘSD
Západní varianta počítá s asi 400 metrů dlouhým tunelem a vede západně od obce Krabošice | Foto: ŘSD
Alternativní trasa počítá s různými varinatami spojení Prahy s jižními Čechami. Variantně se řeší už trasa bezprostředně po napojení na jihovýchodní část pražského okruhu | Foto: ŘSD
Most přes údolí potoka Mastník | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Voračice | Foto: ŘSD
Trasa okolo Chlumeckého rybníka | Foto: ŘSD
Trasa D3 u Lomského potoka | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka u Maršovic | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Neštětice | Foto: ŘSD
Trasa dálnice v krajině u obce Václavice | Foto: ŘSD
Estakáda Netvořice | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Hostěradice | Foto: ŘSD
U obce Luka pod Medníkem překonává dálnice Sázavu | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Trasa v místech se dvěma tunely Kopanina a Hůrka | Foto: ŘSD
Mimoúronová křižovatka Jílové | Foto: ŘSD
Tunel Svatováclavské lázně u Jílového | Foto: ŘSD
Začátek D3 v jižní části pražského okruhu | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Mimoúrovňová křižovatka Psáry, která umožní napojení okolních obcí | Foto: ŘSD
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Alternativní řešení v podobě zvýšení kapacity silnice I/3 by podle Havlíčka bylo sice levnější, ale vznikly by problémy mimo jiné na dálnici na D1. Z I/3 by se navíc nikdy nedala udělat dálnice, dodal ministr. Podle Havlíčka by D3 měla být hotová do roku 2028.

Schválená varianta středočeské části dálnice D3.
Schválená varianta středočeské části dálnice D3. | Foto: ŘSD

Premiér Babiš se počátkem září sešel s odpůrci takzvané západní varianty dálnice D3 na jih Čech a prodiskutoval s nimi možné jiné silniční alternativy k připravované dálnici. K žádným závěrům strany nedospěly, další schůzka by se měla uskutečnit v říjnu.

Premiér loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

"Trasa D3 je od roku 1999 schválena vládou. Jiná varianta by znamenala velké zdržení. Spolu s premiérem jsme se to dnes snažili vysvětlit středočeským starostům. Můžeme se bavit o zajištění vody nebo protihlukových opatřeních. Jinak ale těch chybějících 60 km nepostavíme," prohlásil na setkání se starosty loni v červenci tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík.

"Vyjasňovali jsme si naše řešení, které požadujeme. Velice oceňujeme, že si to pan premiér chtěl nechat vysvětlit i od nás a nespoléhá se jen na své poradce nebo úředníky," uvedl předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres. Právě s úředníky ministerstva dopravy podle něj v minulosti při jednáních alternativa narážela na neshody. Zástupci alternativy zároveň premiérovi předali dopis se svými návrhy.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž. Doporučují proto spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. 

Pod peticí Alternativy středočeské D3 je podle iniciativy podepsáno 11 obcí, 1500 občanů a šest spolků. "Bylo by pro nás nepřijatelné, aby se povolila další zátěž blízkého okolí Jesenice, protože by to vedlo k zásadnímu porušování hygienických limitů hluku a k vážnému poškození zdraví obyvatel. Navíc samotná studie pořízená pro ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent - prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem a zainteresovaných osob," uvedl starosta středočeské Jesenice Pavel Smutný (za STAN).

V provozu je nyní 70 kilometrů dálnice D3 mezi Meznem a Úsilným. Po dobudování by měla měřit 170 kilometrů. Ve výstavbě je úsek kolem Českých Budějovic.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Uzemněné Boeingy MAX se příští týden zřejmě budou moci vrátit v Evropě do provozu

Letadla Boeing 737 MAX dostanou v Evropě povolení k návratu do provozu asi příští týden. Řekl to šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Kreml nehodlá v případu Navalného brát zřetel na Západ

Kreml nehodlá přihlížet k výzvám západních zemí, který hrozí Rusku sankcemi za uvěznění opozičního politika Alexeje Navalného. Uvedl to v úterý mluvčí ruského prezidenta Vladimira Putina Dmitrij Peskov. Případ Navalného je podle Kremlu výlučně ruská věc.

Navalnyj, který je pokládán za nejvážnějšího Putinova soupeře na ruské scéně, byl zatčen hned po nedělním příletu do Moskvy z léčby v Německu. V Berlíně se zotavoval ze srpnového pokusu o otravu, který připisuje Putinovi a jeho tajné službě FSB. V cele čeká na soud, který jej podle ruských médií nejspíše pošle na 3,5 roku do vězení pod záminkou neplnění pravidel dříve uloženého podmíněného trestu.

Navalnyj po svém zadržení vyzval své stoupence k protestům. Peskov podle Reuters prohlásil, že se Kreml protestů nebojí.

Představitelé pobaltských zemí se již vyslovili pro uvalení dalších sankcí na Rusko. Český ministr zahraničí Tomáš Petříček v neděli po zadržení Navalného uvedl, že bude chtít věc projednat na nejbližším jednání rady ministrů zahraničí EU. "Byl zatčen za své názory, nikoliv za to, co je mu formálně kladeno za vinu. Ruský režim tím porušuje mezinárodní smlouvy o lidských právech, zdůraznil Petříček.

Zdroj: ČTK
Další zprávy