Do EU nesmí létat na sto aerolinek

Lenka Málková
22. 3. 2006 12:28
Brusel - Téměř stovka leteckých společností se ocitla na evropské "černé listině", kterou dnes v Bruselu představila Evropská komise.
Muž sbírá důkazy u vraku letadla kyperské společnosti Helios, které se zřítilo v srpnu 2005 nedaleko Athén. Všech 121 lidí na palubě zemřelo.
Muž sbírá důkazy u vraku letadla kyperské společnosti Helios, které se zřítilo v srpnu 2005 nedaleko Athén. Všech 121 lidí na palubě zemřelo. | Foto: REUTERS/Yiorgos Karahalis

Do Evropy tak přestanou létat některé africké a asijské společnosti nesplňující potřebná bezpečnostní pravidla.

"EU má nyní jasná kritéria, která musí letecké společnosti splňovat. Černá listina některé z nich vyloučí, naopak ale zaručí větší bezpečnost letecké dopravy v Evropě," prohlásil komisař pro dopravu Jacques Barrot.

Seznam 93 leteckých společností NAJDETE ZDE

Myšlenka podobný seznam vytvořit se zrodila po pádu letadla egyptské společnosti Flash Air v lednu 2004.

Na palubě letadla směřujícího z egyptského letoviska Šarm al Šajk do Paříže tehdy zemřelo 148 osob.

Projekt nebezpečných leteckých společností se však nepodařilo uskutečnit kvůli nejednotě evropských ministrů.

Loňský rok a další tragédie je nicméně přesvědčily, že podobná listina je potřebná.

Evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot tak dostal po "černém srpnu" 2005 volnost a zahájil práci na sestavování seznamu leteckých společností, kterou dnes představil veřejnosti.

Do loňského roku počet nehod klesal

Zatímco do roku 2004 počet leteckých neštěstí a jejich obětí trvale klesal, loňský rok byl v mnoha ohledech nejtragičtější za posledních dvacet let. Informoval o tom britský deník The Independent.

Ústřední místa v tragických statistikách roku 2005 obsadily letecké společnosti Afriky, Latinské Ameriky a Asie, které měly do této doby pouze minimální podíl na celkových obětech.

Bezpečnostní specialista David Learmount tehdy varoval, že největší procento leteckých neštěstí se odehrává právě v rozvojových zemích, kde bezpečnost letecké dopravy nedosahuje potřebných kvalit.

Dvě z největších tragédií minulého roku se odehrály v Nigérii. Zemřelo při nich více než 200 osob. V Súdánu spadly během uplynulých dvanácti měsíců tři staré sovětské stroje.

Technické problémy mělo i letadlo západokaribské společnosti, které při srpnové havárii ve Venezuele pohřbilo 152 osob.

Havarovala také moderní letadla

Kromě starých strojů však padala i moderní letadla západních společností.

V srpnu se nedaleko Athén zřítilo letadlo se 115 pasažéry na palubě. Nikdo neštěstí nepřežil. Společnost Helios, které letadlo patřilo, později přiznala, že zřícený stroj měl problémy s tlakem.

Na letišti v Chicagu letadlo Boeing 737-700 přejelo celou přistávací dráhu a narazilo do plotu. Naštěstí nebyl nikdo zraněn.
Na letišti v Chicagu letadlo Boeing 737-700 přejelo celou přistávací dráhu a narazilo do plotu. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. | Foto: Reuters

Dva moderní stroje se s problémy potýkaly přímo na přistávací dráze. Airbus společnosti Air France shořel na torontském letišti. Všem pasažérům se podařilo vyváznout bez zranění.

Při jiném incidentu na letišti v Chicagu letadlo Boeing 737-700 přejelo celou přistávací dráhu a narazilo do plotu. Ani tentokrát nikdo z přítomných na palubě naštěstí nezemřel.

Seznam Evropské komise však žádné evropské, popřípadě americké společnosti neobsahuje.

Do Evropy mají zakázáno létat veškerá letadla konžských dopravců, vyloučeno bylo také deset leteckých společností z Guineje a Sierry Leone, nechybí například severokorejská Air Koryo nebo thajská Phuket Airlines.

 

Právě se děje

Další zprávy