Psal se rok 1960 a na Mezinárodním veletrhu v Brně si lidé prohlíželi novou tramvaj s označením Tatra T3. Během několika následujících let se stala legendou mezi tramvajemi. V Husákových 70. letech začala tehdejší ČSSR soupravami ve velkém zásobovat Sovětský svaz, posléze se "té trojka" dostala i do dalších sovětských satelitů. A koncem 80. let také do Guinnessovy knihy rekordů jako nejpočetněji vyráběná tramvaj na světě.
Dnes, o čtvrt století později, se české strojírenské firmy snaží navázat na dobu, kdy jsem byli tramvajovou velmocí. A daří se to. O nové soupravy od tuzemských výrobců je zájem nejen v Evropě. "Ve světě je stále větší zájem o dopravu šetrnou k životnímu prostředí," vysvětluje proděkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. To nahrává právě tramvajím.
"Výstavbu tramvajových tratí aktuálně chystá například San Francisco, New Orleans, Nashville, Dallas, New Jersey či třeba Toronto," popisuje architekt Patrik Kotas, který se specializuje na návrhy dopravních staveb a design tramvají.
Po amerických městech − Washingtonu, Seattlu nebo Portlandu − už jezdí tramvaje české společnosti Inekon Group. "Jednáme o dodávce dalších deseti až patnácti vozů pro Seattle," říká za firmu Milan Haloun, který má zahraniční prodej na starosti.
Společnost chce své tramvaje dostat i do měst v Evropě, Africe a Jižní Americe. Největší možnosti však vidí v Číně, kde plánují rozsáhlé investice do tramvajové dopravy. Inekon Group vloni koupila téměř pětinový podíl v čínské firmě Tong Hao, která ročně vyrobí přibližně 150 tramvají.
Do Číny už pronikla i Škoda Transportation, největší český výrobce tramvají. Na výrobu svých souprav 15T ForCity prodal licence tamní firmě CSR Sifang Quingdao. Právě Škoda Transportation si díky exportu vloni výrazně polepšila. "Jen vloni jsme vyrobili 100 tramvají a 300 trolejbusů. Přibližně 70 procent z toho míří za hranice," popisuje mluvčí strojírenské firmy Michal Tobrman.
Na zlaté časy 70. a 80. let chce letos navázat i další česká společnost Pragoimex. Vyvinula novou tramvaj EVO 1, přezdívanou Evička − inspirovala se právě legendární Tatrou T3. Tramvaj chce prodávat do západních metropolí a kupce chce nalákat na nízkou cenu. Jedna "Evička" má stát 20 milionů korun, zatímco větší souprava ForCity od konkurenční Škody Transportation vyjde na 70 milionů.
Z Česka se však nevyváží jen nové, ale i ojeté tramvaje. Zájem o ně má především Ukrajina a další země bývalého sovětského bloku. Důvodem je nízká cena: jeden vůz obvykle vyjde na 100 až 200 tisíc korun.
Největším českým "exportérem" ojetých tramvají je pražský dopravní podnik. Vloni poslal 50 souprav na Ukrajinu, letos 19 a jedná o prodeji dalších 20 do bulharské Sofie. Podle mluvčího firmy Jiřího Štábla je zájem z Východu tak veliký, že ojetiny pomalu docházejí.