Praha - Tuzemští bankéři si mohou mnout ruce. V posledních dvou letech si vylepšili pověst tak, že čeští klienti jsou s tuzemskými bankami nyní vůbec nejspokojenější na světě. Alespoň to vyplývá z výroční zprávy o retailovém bankovnictví, kterou dnes společně zveřejnily analytické společnosti Capgemini a Efma.
Zatímco celosvětový průměr zákazníků s pozitivními zkušenostmi je 48,1 procenta, v České republice je to 61,6 procenta. Během dvou let se tak podle této statistiky zvedla spokojenost Čechů s bankami o 18,9 procentního bodu.
Podle Zdeňka Přibyla z české pobočky Capgemini vzrostly pozitivní zkušenosti zákazníků v České republice hlavně zásluhou hypoték, které za poslední dva roky zlevnily na historická minima, nebo větším využíváním online distribučních kanálů.
Podle Přibyla jsou čeští klienti spokojeni s produkty, ale banky mají ještě rezervy ve zkrácení času na jejich vyřizování. "Například na vyřízení hypotéky se v Česku čeká dva, tři dny až jeden týden, v některých jiných zemích je to jen dvanáct až šestnáct hodin," řekl Přibyl.
Nejméně spokojení jsou Japonci
Statistika zahrnuje výsledek hodnocení klientů v celkem 32 zemích. Průzkum vycházel z informací od více než 16 tisíc klientů retailových bank.
Druhými nejspokojenějšími bankovními klienty jsou podle této statistiky Rakušané a třetí Argentinci. Na opačném konci žebříčku jsou Japonci, kde pozitivní zkušenost s bankami dosahuje jen 28,1 procenta.
Současný přístup retailových bank ke klientům je podle průzkumu problematičtější také ve Spojených státech a Velké Británii, které zaznamenaly zhoršení spokojenosti. USA se umístily na osmém místě (54,9 %) a Velká Británie skončila dokonce až ve druhé polovině, a to až na 19. místě.
Jak jsou zákazníci spokojeni s bankami v jednotlivých zemích v letech 2013 až 2015 (v %)
Země | Výsledek 2015 | Výsledek 2013 |
Česko | 61,4 % | 42,5 % |
Rakousko | 59,9 % | 48,3 % |
Argentina | 59,5 % | 44,9 % |
Kanada | 56,9 % | 60,8 % |
Mexiko | 56,6 % | 39,6 % |
Nizozemsko | 56,3 % | 39,2 % |
Rusko | 55,8 % | 30,5 % |
USA | 54,9 % | 57,1 % |
Švýcarsko | 54,9 % | 46,5 % |
Španělsko | 53,3 % | 33,4 % |
Turecko | 52,1 % | 38,4 % |
Itálie | 51,9 % | 40,5 % |
Austrálie | 51,3 % | 51,5 % |
JAR | 50,3 % | 48,6 % |
Polsko | 50,1 % | 44,3 % |
Portugalsko | 50 % | 46,9 % |
Finsko | 49,8 % | 39,3 % |
Německo | 48,4 % | 48,0 % |
Velká Británie | 48 % | 50,1 % |
Dánsko | 46,9 % | 35,9 % |
Francie | 46,2 % | 36,2 % |
Belgie | 45,4 % | 41,3 % |
Švédsko | 44,7 % | 39,8 % |
Norsko | 42,6 % | 43,3 % |
Brazílie | 42 % | 40 % |
Saúdská Arábie | 39,2 % | 41,6 % |
Indie | 38,1 % | 46,2 % |
Singapur | 36,1 % | 34,4 % |
Čína | 34,7 % | 36,3 % |
Hongkong | 33,4 % | 15 % |
Spojené arabské emiráty | 28,4 % | 40 % |
Japonsko | 28,1 % | 21,9 % |
Zdroj: Studie Capgemini a Efma