V září se museli obchodníci spokojit s nejnižším nárůstem tržeb od počátku roku. Oproti loňsku vzrostly jen o 4,6 procenta.
Podle Českého statistického úřadu přitom výrazně zpomalil zejména prodej potravin. Za ně totiž prodejci utržili o 1,4 procenta víc než v září 2005.
Přesto stále trvá chuť českých spotřebitelů utrácet a ve srovnání se západní Evropou zažívá česká spotřeba dynamický růst.
"Rychlý růst maloobchodních tržeb svědčí o tom, že spotřeba domácností se v letošním roce stává vedle hrubé tvorby fixního kapitálu klíčovým tahounem ekonomického růstu," říká Pavel Mertlík, analytik Raiffeisenbank.
Stůl sem, televizi támhle
Naopak boom oproti potravinám zažívají specializované prodejny s elektronikou, elektrickými přístroji, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost.
Ovšem vůbec nejrychleji rostly tržby v prodejnách s textilem a obuví, což je podle statistiků trvalý jev posledních tří let.
Tradičně nejvíce rostly tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, a to o 7,3 procenta.
Poklesly ale tržby za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží, snížil se i specializovaný prodej potravin, prodej na stáncích i mimo prodejny.
Rozdělená Evropa
Podle údajů Eurostatu klesly v září sezónně očištěné tržby v maloobchodě ve 25 zemích EU proti předchozímu měsíci o 0,2 procenta. Po očištění o pracovní dny meziročně vzrostly o 2,4 procenta.
Téměř pětinový růst zaznamenaly v Lotyšsku; na Slovensku tržby stouply o 10,8 procenta a v Polsku o 9,6 procenta.
Maloobchod se naopak snížil například v Belgii, kde poklesl o 1,6 procenta a v Německu, kde byl pokles na úrovni 0,7 procenta.