Češi nakupují v cizině,utrácejí ale málo

Tomáš Fránek
6. 11. 2006 0:00
Brno - Polské tržnice, ale také velké obchodní domy nebo značkové obchody ve Vídni, to všechno jsou místa, kde stále víc Čechů utrácí své peníze.

Zároveň ale i "zahraniční" nákupy potvrzují, že pro Čechy a Moravany zůstává hlavní měřítkem pro to, co a kde nakupovat, především cena

Právě za nákupy v zahraničí totiž utratí Češi podle průzkumu Eurobarometr nejméně peněz z obyvatel členských zemí Evropské unie.

Utrácíme málo

Zatímco například 52 procent dotazovaných Švédů loni v zahraničních obchodech utratilo za zboží a služby 100 až 499 eur, tak v Česku se podobnou útratou mohlo pochlubit jen 38 procent lidí.

Většina Čechů (48 procent) za nákupy v zahraničí totiž zaplatila méně než 100 eur.

Levné nákupy Čechy a Moravany stále lákají na polské tržiště. A i když to už zdaleka není tak velký zájem jako v devadesátých letech, tak v "dušičkovém" a předvánočním čase nemají cestovní kanceláře a dopravci problém autobusy na jednodenní nákupní výlety zaplnit do posledního místa.

"Vypravujeme před Vánoci tři autobusy a už je máme zaplněné, podobné to bylo i před týdnem, kdy lidé jeli nakupovat na dušičky," řekl dopravce Roman Vávra. Z Polska si lidé vozí nejčastěji oblečení, často nakupují také potraviny.

Foto: ČT24

Tržby tuzemským obchodníkům ubírají také nákupy v Rakousku.

Zatímco například na Moravě dosud nikdo oficiálně nespočítal, jak se příhraniční nákupy projevují na tržbách tuzemských obchodníků, Slováci odhadují, že nákupy v Rakousku odebírají slovenským obchodníkům asi dvě procenta na tržbách.

Když si obchodní komora Dolních Rakous nechala zpracovat mezi třemi tisíci obyvatel pohraničí z české a slovenské strany hranice průzkum o tom, kam jezdí nakupovat, vyplynulo z toho, že právě do Rakouska jezdí za nákupy lidé rádi.

Levnější značky lákají

Třicet šest procent Čechů v rakouských obchodech za minulý rok utratilo 1400 až 8 500 korun.

Slováci, kteří utrácejí v Rakousku podobné částky jako Češi, zase svoje peníze nejraději vydávají především za oblečení a sportovní potřeby.

Lidé z jihu Moravy jezdí do Rakouska nakupovat především oblečení, kosmetiku, hračky, elektroniku, ale také zahrádkářské potřeby a květiny.

Láká je daleko větší výběr značkového zboží, které je navíc levnější než v Česku.

To potvrzuje také výzkum Evropského spotřebitelského centra v Dublinu. Podle jeho cenového monitoringu u vybraných značkových výrobků a služeb, který se uskutečnil loni ve Vídni, Praze, Paříži, Düsseldorfu, Budapešti, Dublinu, Římě, Madridu, Stockholmu, Enschede a v Londýně, je nejvýhodnější pro nákupy Madrid.

Praha naopak patří k dražším městům. Rozdíly v cenách jsou podle tohoto průzkumu až dvojnásobné.

V zemích Evropské unie roste počet lidí, kteří nakupují v zahraničí. Zatímco v roce 2003 aspoň jeden přeshraniční nákup uskutečnilo 12 procent dotazovaných obyvatel EU, tak v letošním průzkumu agentury Eurobarometr jich bylo už 26 procent.

Nejvíce v EU za nákupy cestují do zahraničí obyvatelé Lucemburska (67 procent), nejméně pak Řekové (sedm procent).

V celé unii loni 44 procent dotazovaných spotřebitelů, kteří vyjeli na přeshraniční nákupy, utratilo v zahraničí od 100 do 499 eur.

 

Právě se děje

Další zprávy