Ani jeden olympijský zápas se totiž neobejde bez puků firmy Gufex z malé obce Kateřinice na Vsetínsku.
Puků s emblémem olympiády na jedné a symbolem hokejisty a olympijskými kruhy na druhé straně už firma poslala do Itálie na devět tisíc.
"Tři a půl tisíce puků je určeno pro samotný hokejový turnaj, další pak pro paralympiádu, trénink či mezinárodní hokejovou federaci," vysvětluje jednatelka firmy Michaela Bravencová.
Prestiž beze šmouh
Firma na výrobě puků pro olympiádu příliš nevydělá, jde spíš o prestižní záležitost. O zakázku puků pro Turín usilovali i další výrobci ze Slovenska, Kanady nebo z Číny. Vyhrál Gufex, který dodával puky i na olympiády v Naganu a v Salt Lake City.
S výrobou puků začala firma v polovině 90. let. Dnes je výhradním dodavatelem na všechny akce pořádané Mezinárodní hokejovou federací, včetně mistrovství světa.
Za svůj úspěch Gufex vděčí unikátní technologii a směsi, ze které jsou puky vyráběny. Puk z Valašska tak na ledě nezanechává černé stopy.
Tvrdá konkurence
Zvlášť ostrý souboj mezi výrobci se odehrál před olympiádou v Salt Lake City. O zakázku tehdy měla velký zájem slovenská firma Vegum z Dolních Vestenic, s tisícovkou zaměstnanců oproti Gufexu obr v oboru. A navíc předchůdce Valachů v dodávkách pro olympiádu.
Infobox
O olympiádě v Turínu si dále přečtěte:
Představitelé Vegumu, který dodává puky pro NHL, po prohraném souboji pro agenturu Bloomberg uvedli, že se i po tomto neúspěchu cítí být nadále v této oblasti světovou jedničkou. "Slovenské puky jsou té nejvyšší kvality," řekla tehdy agentuře vedoucí marketingu Vegumu Jaroslava Pažinová.
Gufexu letos smlouva s Mezinárodní hokejovou federací končí, její zástupci už však podle firmy přislíbili, že by měla být prodloužena.
Obchod s kruhy
Olympiáda v Turíně přinese zisky i dalším českým firmám. Cestovní kanceláře už prodaly několik tisíc lístků na olympijská klání. Větší zisky očekávají také sázkové kanceláře. Podle Hospodářských novin navíc olympiáda zvyšuje tržby prodejcům televizí a sportovního zboží.
"Podle našich zkušeností vzroste poptávka hlavně po replikách oblíbených klubových dresů a ostatních suvenýrů týkajících se olympiády," uvedl v HN jednatel společnosti Sport Centrum Drapa Pavel Baudyš.
Český olympijský výbor už minulý týden oznámil, že přibývá i obchodu za hranou zákona - neoprávněného využití olympijských symbolů v reklamě.
Příkladem porušení zákona o ochraně olympijské symboliky je podle výboru nealkoholický nápoj Kamikaze od firmy TecFood. Na obalu má logo obsahující parafrázi olympijských kruhů a nápis "official partner". V této podobě nebylo výborem schváleno, společnost nicméně tvrdí, že má na vše legální smlouvu.