Praha - Ti, kdo už alespoň jednou jeli po nejdůležitější tuzemské dálnici D1 spojující Prahu s Brnem, si jich nemohli nevšimnout. Černé tabule nad vozovkou mají upozorňovat na hrozící nebezpečí a zároveň přispět k plynulosti dopravy. Tuto funkci, jak vyplynulo z testu Aktuálně.cz provedeného v závěru loňského roku, příliš neplní.
Ředitelství silnic a dálnic uvádí, že na tuzemských dálnicích nyní funguje 45 tabulí.
Jejich centrum, kde se sbíhají všechny nahlášené informace, sídlí v Ostravě. Sem hasiči, policisté, meteorologové, ale prostřednictvím rozhlasu také samotní řidiči hlásí, co se na dálnici děje. Dispečeři pak "rozesílají" informace na příslušné tabule. Ne vždy ale posílají ty skutečně důležité, jak ukázaly dvě konkrétní zkoušky, které podnikla redakce Aktuálně.cz.
Poprvé jsme vyjeli 26. listopadu, podruhé 22. prosince, pokaždé jsme vyzkoušeli oba směry: na Brno i do Prahy.
Během prvního testu například na 64. kilometru tabule řidiče obecně upozorňovala na dodržování povolené rychlosti, ačkoliv už po pouhém kilometru bez jakéhokoliv varování míjeli silničářská auta a lidi, kteří zde pracovali v odstavném pruhu.
Jak tabule fungují
- Informace o dění na dálnici shromažďuje Národní dopravní informační centrum v Ostravě.
- Zdrojem jsou hasiči, policie, případně zdravotnické záchranné služby či Celní správy.
- Dalším zdrojem jsou informace, které podávají řidiči Českému rozhlasu.
- K dispozici mají pracovníci centra i výstupy z kamer rozmístěných po dálnici. Meteorologické informace přicházejí z ČHMÚ, meteohlásek a jednotlivých Správ a údržeb dálnic.
- Informace o ukončení prací, odklizení následků nehody a podobně se do centra dostávají stejným způsobem.
- Text určený k zobrazení se na příslušnou informační tabuli odesílá elektronicky.
- Tabule nedokáží totéž, co liniové řízení dopravy, které podle původních plánů již v této době mělo fungovat. Pomocí informačních tabulí nelze regulovat rychlost, navádět řidiče do pruhů a i jinak zamezit vzniku kolon.
- Liniové řízení dopravy znají například řidiči z okolí německého Mnichova.
Naopak na 89. kilometru svítí nápis, že o pět kilometrů dál probíhá údržba silnice. Nikde však o žádných údržbářích ani vidu, ani slechu.
Drtivá většina tabulí je zavěšena nad dálničními pruhy D1. Právě v těchto dnech se zprovozňují další čtyři na "plzeňské" dálnici D5. A letos jich přibude dalších čtyřicet.
Máte svou zkušenost s informačními tabulemi na dálnici D1 nebo jinde? Napište nám na [email protected].
Instalovány však budou jen na třech nejvýznamnějších dálnicích, na D1, D2 (pokračování D1 z Brna směrem na Bratislavu) a plzenské D5. S instalací například na "teplické" D8 a "hradecké" D11 se podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové zatím nepočítá.
Řidiči si často stěžují, že tabule přinášejí neaktuální informace, sdělují například, že se pracuje na vozovce, ačkoliv v danou chvíli to už neplatí. A naopak skutečně důležité informace - o zásadních událostech na dálnici - se neobjeví vždy, když mají.
Ukázalo se to i při druhém testu. Na 16. kilometru D1 22. prosince, kdy jsme vyrazili na D1 podruhé, byla vyvěšena informace o možnosti sledování dopravního zpravodajství na Radiožurnálu. Jenže, jak zjišťujeme o dvě minuty později a čtyři kilometry dále, vhodnější by asi bylo upozornění na mrznoucí déšť, který se snášel z oblohy.
Výsledek testu
Výsledek není pro Ředitelství silnic a dálnic a Národní dopravní informační centrum příliš lichotivý. Během prvního testu jsme zjistili tři neaktuální informace, při druhé cestě pak tabule neinformovaly zcela správně či aktuálně ve dvou případech a navíc v případě velké nehody nepomohly ke zmírnění velikosti zácpy.
Kdyby totiž na tabuli na 89. kilometru, tedy před sjezdem na Humpolec, svítilo upozornění, že kvůli nehodě je lépe sjet už tady, jak to doporučoval Radiožurnál, mohli jsme si pár desítek minut ušetřit.
Výsledek tak koresponduje s nedávným zjištěním Ústředního automotoklubu, který se ptal pěti set řidičů, jak jsou spokojeni s úrovní dopravního zpravodajství na informačních tabulích na D1.
Spokojeno bylo jen 16 procent.