Brno - Ceny fungujících a zavedených firem klesají - a přesto je nikdo nechce. Ekonomická krize v Česku dramaticky zvýšila nabídku společností. Na prodej jsou většinou firmy, která byly založeny a fungují deset, patnáct let.
Jde spíše o společnosti menší s několika desítkami zaměstnanců. Například na specializovaném serveru www.trhfirem.cz, jednom z několika, které se touto oblastí zabývají, je nyní v nabídce ke koupi 23 firem v Česku a 8 na Slovensku.
Škola, rybníky i spodní prádlo
Investoři si tak mohou koupit například dvě soukromé střední školy ze severu Čech, firmu obchodující s barevnými kovy, společnost vyrábějící plastová okna nebo celé rybníkářství. Na serveru www.profirm.cz se prodává například zavedený hotel v Krkonoších, firma dovážející spodní prádlo, několik strojírenských firem nebo za 11 milionů lihovar na Vysočině.
Specializované společnosti, které se na prodej firem zaměřují, potvrzují, že krize nyní vede majitele k častější nabídce na prodej. "Nabídek je více, nejčastějším důvodem jsou problémy s hotovými penězi," uvedl Jaroslav Kalina ze společnosti Profirm.
Nárůst zájmů podnikatelů v problémech prodat svoje firmy zaznamenali i na serveru www.trhfirem.cz. "Rozhodnutí prodat firmu v problémech řeší podnikatelé příliš pozdě. Mnoho z nich nemá zkušeností s krizovým řízením firmy a rychlost kumulace problémů je mohla zaskočit. Podnikatelé si neuvědomují, že prodejem firmy se firma může posílit a lépe bojovat v období krize," uvedl Martin Dvořík ze společnosti provozují tento server.
Naopak majitelé společností, kteří rychle nepotřebují peníze, zájem prodat firmy nebo podíly v nich, nyní ztratily. Důvodem je to, že krize srazila zájem případných investorů a tím i ceny firem. "Zpravidla dochází k poklesu cen firem," uvedl Jaroslav Kalina.
"Například u firem v oblasti automobilového průmyslu, kde se z mnoha ziskových firem staly během roku ztrátové podniky s velmi nejistým výhledem, se jejich hodnota propadla až o několik desítek procent. Naopak některé sektory jsou krizí postiženy daleko méně (např. internetová reklama, výroba potravinových náhražek) a dopad na ceny firem nebude nijak dramatický," potvrdil Dvořák.
Čekání na lepší časy
Podle něj velká část investorů, kteří před krizí uvažovali o tom, že by nakupovali nové firmy, si kvůli horším časům nechává peníze jako rezervu pro případné problémy. "Řada dalších s nákupem vyčkává na dosažení pomyslného "dna", kdy bude kulminovat nabídka zajímavých příležitostí, a budou schopni dosáhnout nejlepších podmínek," uvedl Dvořák.
Krize změnila také zaměření investorů. Ti se nyní zaměřují spíše na firmy působící ve službách než na průmyslové podniky. "V porovnání s minulostí narůstá počet firem na prodej, které podnikají v oblasti obchodu a služeb v poměru k výrobním firmám. Souvisí to pravděpodobně se skutečností, že v České republice byla krizí primárně postižena výroba," dodal Dvořák.
Některých svých společností se zbavují v době krize i velké tuzemské průmyslové podniky. Kopřivnická automobilka Tatra tak chce bojovat s hospodářskou krizí také prodejem svých dceřiných firem.
"Nejdříve se musíme podívat a zhodnotit, do jaké míry jsou prodejné. Až pak je můžeme nabízet. Říkáme ano, pojďme směrem k prodeji dceřinek. Zatím na to ale nejsme připraveni," řekl deníku MF Dnes manažer Vladimír Bail. Tatra by mohla prodat například kovárnu Taforge, nářaďovnu Tawesco či slévárnu Tafonco.