Firma byla přitom jednou z posledních, která peníze za neoprávněné reklamace svým zákazníkům účtovala, šlo o položky v řádech stovek korun. Za protizákonné tyto poplatky označilo jak Sdružení obrany spotřebitelů, tak právě v konkrétním případě postupu společnosti T-Mobile i Nejvyšší správní soud.
"Pokud reklamovaná vada nebude zjištěna a zákazníkovi bude předvedena funkčnost předmětu reklamace, je zákazník povinen uhradit prokazatelné náklady vzniklé v souvislosti s odborným posouzením reklamované vady, maximálně však vždy 500 korun plus daň z přidané hodnoty," tak znělo protizákonné ustanovení v reklamačním řádu.
Měníme postup
Právě rozhodnutí soudu, který označil počínání v případě reklamace uplatňované na prodejně T-Mobile ve Zlíně za protizákonné a potvrdil pokutu ve výši deset tisíc korun, vedlo ke změně stanoviska firmy.
T-Mobile sice i po dubnovém rozhodnutí soudu trvala na placení poplatků za reklamace, při kterých se žádná vada nenajde, nyní ale svůj postup změnila. "Rozhodli jsme se poplatek za neuznané reklamace neúčtovat, už jsme o tom informovali i naše dealery," řekl Aktuálně.cz mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.
Firma na změnu svého postoje přistoupila i přesto, že stále není přesvědčena o tom, že by postupovala chybně. "Rozhodnutí soudu ale respektujeme," dodal Hájek.
To, že firma i po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu poplatky vybírala, potvrdili Aktuálně.cz někteří zákazníci. Například za to, že zákazník podle servisních pracovníků neoprávněně reklamoval telefon proto, že mu přestal zvonit a pouze vibroval, mu firma naúčtovala přes čtyři sta korun. Telefon také odmítla opravit.
Firmy poplatky ruší
Mluvčí Hájek ale uvedl, že takový postup nebyl správný. "Pokud se to stalo, tak je to chyba konkrétních pracovníků a jejich postup nebyl správný. A jestli někde na naší pobočce nebo u dealerů i po rozhodnutí soudu nechali zákazníky zaplatit za neoprávněnou reklamaci, budeme peníze vracet," řekl Aktuálně.cz Hájek.
Mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková uvedla, že T-Mobile byl podle informací sdružení poslední velkou firmou, která poplatek po zákaznicích chtěla. "Stížnosti na jiné firmy jsme nedostali," uvedla Aktuálně.cz Picková.
Ta potvrdila, že od začátku letošního roku poplatek za neoprávněnou reklamaci zrušila Česká pošta.
Spotřebitelské sdružení zjistilo účtování poplatků za neoprávněnou reklamaci - až v řádu několik set korun - především v rámci auditu internetových obchodníků. Týká se také prodejců s mobilními telefony a s počítači.
Pod tlakem sdružení už svoje obchodní podmínky změnil jeden z největších internetových obchodů v tuzemsku, společnost InternetMall.
Jak to bude s bankami?
Sporné tak zůstávají reklamační řády některých bank, které v nich stále poplatky za neuznané reklamace mají zaneseny. Zrušení těchto poplatků bylo jedním z bodů, na kterých se banky a ministerstvo financí nedokázaly shodnout.
"Zrušení možnosti tento poplatek aplikovat by mohlo mít za následek nepřiměřený nárůst nákladů spojených s vyřizováním neoprávněných požadavků některých klientů, které by banka neměla možnost odmítnout," uvedli v odpovědi na otázky ministerstva financí zástupci Raiffeisenbank.
Banka má ve svém sazebníku u běžných korunových účtů zveřejněném na internetových stránkách a platném od letošního února stokorunovou platbu za neoprávněné opravy a reklamace přijatých a odeslaných plateb. Poplatky ale neúčtují Komerční banka, Česká spořitelna nebo ČSOB.
Ministerstvu financí se zatím nepodařilo prosadit zákon, jehož součástí byl také zákaz vymáhání poplatku za neoprávněnou reklamaci. Zákon proto, že byl součástí nesouvisející novely insolvenčního zákona, zamítli senátoři.