Slovenské dálnice: Pokuta českým firmám?

Tomáš Fránek
12. 1. 2006 15:58
Bratislava - Stavebním společnostem, z nichž některé mají sídlo v Česku, hrozí za dohodu o cenách za výstavbu dálnice na Slovensku pokuta. Ta může dosáhnout téměř miliardy a půl slovenských korun.

PŘEČTĚTE SI: Dálnice v SR: Ceny staveb budou neměnné

Slovenský antimonopolní úřad totiž zjistil, že sedm stavebních firem se dohodlo na cenách za výstavbu dálnice v osmikilometrovém úseku pod Vysokými Tatrami na trase Mengusovce - Jánovce. Původní cena výstavby tohoto úseku dálnice měla být podle odborných posudků deset miliard korun. Ve výběrovém řízení ale všechny firmy nabídly více jak dvanáct miliard korun.

Výběrové řízení proto bylo zrušeno a slovenský antimonopolní úřad zahájil šetření s podezřením na kartelovou dohodu. "Na základě analýzy podkladů a šetřením jsme prokázali, že firmy dopředu koordinovaly tvorbu cen ve výběrovém řízení," uvedl mluvčí úřadu Miroslav Jurkovič.

Téměř miliardu a půl korun vysoká pokuta je nejvyšší, kterou kdy slovenský úřad udělil. Pokuta zatím není pravomocná, firmy mají možnost podat rozklad.

Pokutu mají zaplatit společnosti Strabag, Doprastav a Betamont, Inženierské stavby, Skanska DS a Banské Stavby a portugalská společnost MOTA-Engil. Nejvyšší částku, téměř půl miliardy, má zaplatit česká pobočka rakouské společnosti Strabag, přes dvě stě milionů pak společnost Skanska DS se sídlem v Brně, součást největší tuzemské stavební společnosti Skanska. Více jak čtyři sta milionů korun má zaplatit portugalská společnost MOTA-Engil.

Firmy vše popírají

Firmy s pokutami nesouhlasí a jakoukoliv dohodu popírají. Pokud úřad pokutu potvrdí, chtějí se bránit u soudu. "S pokutou nesouhlasíme a budeme se bránit," uvedla na serveru Pravda.sk, který o pokutě informoval jako první, mluvčí slovenské části společnosti Skanska Ľubica Polakovičová.

Slovenská vláda už schválila nařízení, podle kterého se od začátku letošního roku dálnice staví za pevné ceny a nesmí se navyšovat v průběhu stavby.

Kartelové dohody o cenách při veřejných zakázkách patří mezi nejzávažnější protisoutěžní jednání a výrazně prodražují stavby. Podle studie OECD je kartelové dohody mohou prodražit až o třicet až padesát procent.

 

Právě se děje

Další zprávy