Rozpočet bez kontroly ztrácí miliardy

Petr Holub
14. 9. 2006 11:30
Praha - Rozpočet by mohl mít o desítky miliard nižší schodek, kdyby se připravoval průhlednějším způsobem. Uvnitř: GRAFIKA

Transparency International to dokládá na srovnání s rozpočty více civilizovaných zemí.

Hlavní chyba? Neprůhlednost

Nevládní organizace se tím připojila ke stále ostřejším kritikám, kterými návrh na hospodaření s penězi státu stíhají politikové i odborníci v čele s viceguvernérem ČNB Luďkem Niedermayerem.

Studii napsal pro Transparency International ekonom Aleš Krejdl, který vedl odbor fiskální prognózy a ekonomického modelování ministerstva financí.

Materiál potvrzuje řadu stížností, kterými hodnotí práci ministra financí Bohuslava Sobotky jeho nástupce Vlastimil Tlustý. Zároveň však ukazuje, že Tlustý ze setrvačnosti v nastoupené politice pokračuje.

Exministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Exministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD). | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Hlavní chybou rozpočtu je tradičně jeho neprůhlednost.

Vláda předkládá sněmovně ke schválení rozpočet s nepřesnými čísly, desítky miliard před poslanci skrývá ve státních fondech, případně v rezervních fondech ministerstev. Veřejnosti nejsou data o rozpočtu k dispozici. V takovém prostředí může schodek růst nekontrolovaně.

"Je evidentní, že letos nedodržíme konvergenční program dohodnutý s Bruselem," potvrdil Vlastimil Tlustý a odhadl deficit veřejných rozpočtů na 3,9 procenta HDP, tedy o promile víc, než česká vláda slíbila.

Podle Niedermayera zavede rozpočet na rok 2007 veřejné finance do většího nebezpečí než v minulých letech.

Pozdě a svévolně

Krejdl ve studii pro Transparency International připouští, že se vláda pokusila poměry zlepšit. V roce 2003 prosadila střednědobé rozpočtové plánování, kdy parlament schvaluje pro rozpočet v příštích třech letech mantinely. Zároveň stanovila závazná pravidla, kdy má vláda a parlament rozpočet projednávat.

Ministři však vlastní pravidla nedodržovali. Již v rozpočtu na rok 2005 překročily výdaje plán o 2,5 miliardy a o rok později to bylo už přes dvacet miliard.

V roce 2007 výdaje překročí mantinely o několik desítek miliard. Na změnu navrženého rozpočtu už není čas, protože vláda projednala první návrh o tři měsíce později, než jí nařizuje zákon (namísto v dubnu až v červenci). "Je s podivem, že takové flagrantní porušení zákona zůstalo bez povšimnutí ze strany opozičních politiků a médií. Na vládu fakticky nebyl vyvinut tlak, který by ji nutil obhájit potřebnost překročení výdajových rámců a vyššího zadlužování," upozorňuje Krejdl.

50 miliard z tajných rezerv

Bohuslav Sobotka se pokusil zlepšit hospodaření rozpočtu tím, že ministerstvům a dalším správcům rozpočtových kapitol umožnil převádět peníze, které nestihli spotřebovat, do příštího roku. Zrušil tak praxi, kdy koncem roku úřady narychlo utrácely za zbytečnosti, způsobil ale v rozpočtu ještě větší zmatek.

Ministři nadhodnocovali své výdaje a zbylé peníze převáděli do svých rezerv. Ty se zvýšily z celkových 20 miliard koncem roku 2004 na 50 miliard loni. Pokud letos překročí rozpočet plánovaný schodek, bude hlavním důvodem fakt, že ministři ve volebním roce své rezervy utratili. Ministr financí proti tomu nemá jak zasáhnout.

Podle Krejdla by bylo řešením přizpůsobit se zvyklostem okolních zemí. Například v Německu je možné převádět na příští rok pouze investiční prostředky (není tedy možné převádět peníze pro sociální výdaje a platy státních zaměstnanců), v Rakousku musí s převodem souhlasit ministr financí.

Nový ministr financí Tlustý zatím nechce neudržitelné poměry napravit. Sám dokonce zvýšil schodek rozpočtu na příští rok o 13 miliard, protože se obává vyšších výdajů v sociální oblasti.

Medvěd za sedm a půl miliardy

Tlustý však chce ukončit jeden z dalších nešvarů, který odborníci označují jako "porcování medvěda".

Sněmovna nemá fakticky vliv na sestavování rozpočtu. Poslanci prakticky rozhodují jen o výši schodku a pod tlakem svých stran nemají šanci proti vládním materiálům protestovat. Utěšují se tím, že rozdělují milionové částky pro investice do zdravotních, sportovních, či kulturních zařízení ve svých volebních obvodech. Krejdl to označuje za skryté financování politických stran.

Nový ministr financí Vlastimil Tlustý (ODS): Nechci porcovat medvěda.
Nový ministr financí Vlastimil Tlustý (ODS): Nechci porcovat medvěda. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Ministr Tlustý po nástupu do funkce poprvé zveřejnil, jak vysokou částku si z rozpočtu na letošní rok rozebrali - celkem o sedm a půl miliardy. Tlustý slíbil, že letos se medvěd porcovat nebude.

Za Sobotky se také snížil počet fondů, které hospodaří se státními penězi mimo státní rozpočet. Experti připomínají, že přesto některé zůstaly a naopak posílily svůj vliv. "Dnes lze jen stěží najít přesvědčivé důvody pro existenci státních fondů," píše Krejdl a připomíná, že se fondy staly pevným zázemím lobbistů, kteří dokážou ve svém oboru prosazovat stále vyšší výdaje.

Rekordní částkou je letošních 60 miliard pro stavbu dálnic ve Fondu dopravní infrastruktury. Sobotka během léta navrhl rozpočtové škrty a i když šetřil například na výzkumu, dálnicím se opatrně vyhnul.

Transparency International žádá, aby byly dokumenty o rozpočtu přehlednější, jasně ukazovaly, za jakým účelem se utrácí, a proč jsou nutné případné schodky. Příkladem může být rozpočet Velké Británie. "Každý z nás pak může vyvinout tlak na politiky, aby prostředky vybrané z daní nás všech nebyly utráceny neefektivně a v rozporu se zdravým rozumem," doporučuje nevládní organizace.

 

Právě se děje

Další zprávy