Praha - Nová verze tabletu, smartphonu i operačního systému. Titul nejcennější technologické firmy světa. Ale také kritika za odbyté mapy. Tak vypadá americký gigant Apple rok po smrti svého zakladatele Steva Jobse.
Čeští odborníci při hodnocení zdůrazňují, že filosofie firmy se nezměnila a nové vedení si to ani nemůže dovolit.
Trh zatím nepochybuje
Celoročně se Applu dařilo. Cena akcií na burze Nasdaq vzrostla téměř o 80 procent na 672 dolarů za kus. To činí z Applu nejdražší firmu vůbec a zároveň podle Radima Dohnala ze Saxo Bank značí, že investoři firmě nadále věří.
Zvyšoval se i zájem zákazníků. Nového iPhonu 5 se za první tři dny prodalo přes pět milionů kusů.
Kromě dalšího modelu smartphonu, s nímž přibyl i software iOS 6, představila firma za rok od Jobsovy smrti také další verzi tabletu iPad. Ten nedostal pořadové číslo tři, ale jednoduše přívlastek "nový".
Zahraniční analytici Applu vyčítají, že se přestal zaměřovat na další velké projekty a více se drží rozvoje těch stávajících.
Například blogeři na stránkách ReadWriteWeb ale zastávají názor, že poselstvím Applu není přicházet co chvíli s něčím přelomovým. "Pokud to očekáváte, tak jste naprosto nepochopili, jak ta firma funguje," zdůrazňují komentátoři.
"Na rozdíl od Googlu Apple nechrlí tisíce nápadů, aplikací a programů, a tím pádem snižuje i riziko neúspěchu," souhlasí Michal Valentík z ČP Invest.
Přijde iTelevize?
Že inovacím není konec, věří například Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus. "Ono zdánlivě vypadá, že se nezaměřují na nic nového, ale nikdo neví, na čem pracují jejich výzkumné týmy," říká.
Připomíná, že se již delší dobu spekuluje například o iTelevizi. "Sice o tom žádné nové informace nejsou, ale očekávám, že dříve nebo později ji skutečně začnou prodávat," doplňuje analytik.
Vyrobit další elektronický produkt nebude podle něj zásadní problém, spíše jde o to, aby byla novinka opět tak převratná jako třeba iPad. "Vzhledem k tomu, že televize je již zavedený výrobek, musí Apple přijít s něčím geniálním a co nejvíce kompatibilním s jejich stávajícími produkty," uvádí Menčík.
Na Apple TV sází i Sven Subotič z Best Buy Investments. "Dokáži si představit, že Apple vyvine produkt, který zkombinuje televizi, set-top box i rekordér do uživatelsky příjemného prostředí a do jednoho jednoduchého ovladače," nastiňuje analytik.
Co může firmu ohrozit
Za asi největší přehmat označují kritici i odpůrci „jablka" jeden z jeho posledních počinů, a to aplikaci Apple Maps. Tou se skupina rozhodla v rámci operace "snižujeme závislost na Googlu" nahradit dosavadní Google Maps. Za chyby se minulý pátek osobně omluvil přímo šéf Applu Tim Cook.
Chyby v mapách, které pobaví:
Stejně tak majitelé iPhonu s novým operačním systémem upozorňují na chyby v podcastu - tedy službě, která umožňuje odebírat z internetu zvukové záznamy. Problémy hlásí třeba ti, kteří byli zvyklí vytvářet si playlisty "za pochodu", dalším se ztrácí starší záznamy, případně se při přehrávání zasekávají. Jak upozorňuje magazín Fortune, software je aktuálně hodnocen 1,5 z pěti hvězdiček, přičemž téměř 2,5 tisíce osob udělilo nejnižší rating.
Reputaci Applu přitom nemusí poškodit pouze nespokojenost s jeho výrobky.
V červenci firma naštvala ochránce životního prostředí. Vystoupila totiž z registru EPEAT, který informuje spotřebitele o tom, zda firmy vyrábějí "zelené" produkty. Poté, co se zvedla vlna nesouhlasu ze strany zákazníků i environmentálních skupin, se však Apple do systému opět přihlásil.
Pochyby vyvolává také otázka, zda si firma dokáže udržet své vynikající finanční výsledky. Například červnová čísla o tržbách přinesla spíše zklamání.
Za zpomalení mohly především slabší prodeje iPhonů. Za duben až červen si jej koupilo 26 milionů lidí, tedy o 28 procent méně než v předchozím kvartálu. Nepříznivý trend ale zástupci firmy vysvětlili tak, že zákazníci čekali na novou verzi.
Filosofie se nesmí změnit
Podle serveru International Digital Times Apple za Cookovy "vlády" změnil chování ke spotřebitelům a začal se zajímat o jejich názor. Zatímco Jobs nechtěl s výzkumy veřejného mínění ztrácet čas, protože "zákazník vůbec netuší, co chce", nyní se jich v dotaznících ptá na zpětnou vazbu.
To, jak firmu vnímají její zákazníci, se podle tuzemských odborníků nezměnilo, vypovídá o tom hlavně pokračující obrovská poptávka. Podle Subotiče si skupina zachovala cit pro detail i čistotu provedení svých výrobků.
"Pořád je to ten prestižní a trendy Apple, jako byl ještě za života Jobse," je přesvědčen Menčík.
Že by společnost s novým šéfem postupně změnila filosofii, neočekává. "Investoři i zákazníci čekají stále to stejné - inovaci, design, kvalitu, unikátnost. To nastolil Jobs a musí v tom pokračovat i Cook," uzavírá analytik.
Valentík se naopak netají se svojí skepsí. "Z dlouhodobého pohledu pro mě Apple představuje velký vykřičník. Jestli nedokáže být trvale na první příčce v inovaci, hysterie kolem jejich výrobků splaskne," varuje ekonom.
"Obávám se, že Apple bez přítomnosti svého zakladatele a vizionáře upadne do letargie blízké všem velkým korporacím s rozmělněnou vlastnickou strukturou bez silné osobnosti," dodává Dohnal ze Saxo Bank a jako příklad uvádí finskou skupinu Nokia.
Konzultant Daniel Dočekal si nemyslí, že by zatím došlo k nějaké změně, i když se také někdy přistihne, jak říká: "to by se za Jobse stát nemohlo". "Apple má stále silnější pověst než pozici. Stále prodává předražené výrobky svého druhu a určitá skupina lidí je kupuje a bude kupovat," komentuje pro Aktuálně.cz s tím, že spotřebitelů, kteří uctívají "iNáboženství", je stále dost.
Jak se začal prodávat nový iPhone 5: