Brno - V několika hypermarketech Kaufland, které jsou jedničkou na tuzemském trhu, platili zákazníci u pokladen víc, než měli.
Česká obchodní inspekce zjistila v prodejnách na Moravě, že kupující opakovaně nedostali avizované slevy. Objevila ale i další prohřešky, například že si zákazníci nemohli přečíst návody k výrobkům v češtině.
Provinění ve svých provozovnách od Uherského Hradiště přes Kroměříž až po Vsetín a Valašské Meziříčí nezpochybňuje ani Kaufland, nyní jen bojuje o to, aby pokuta, kterou dostal, nebyla tak vysoká.
Inspektoři České obchodní inspekce odhalili celkem několik desítek chyb. Tak třeba v Kroměříži zaplatil zákazník za DVD místo nabízených 9 korun u pokladny korun dvacet, ve Valašském Meziříčí se nakupujícímu prodražil topinkovač o stovku.
Zákazníky mátly také cenovky. Například v Kroměříži měl obchod u tlakových hrnců cenu 1199 korun, u pokladny lidé ale měli platit 1399 korun. Ve Valašském Meziříčí měl Kaufland chybně označeno na sedmnáct různých výrobků, ceny v regálech byly vždy nižší než u pokladen. Ve zlínském Kauflandu zase nabízeli lidem toustový chleb za 5,90, u pokladny ale jeho cena převýšila 10 korun.
Nic jste neudělali
Inspekce sice rozhodla, že Kaufland má zaplatit pokutu 95 tisíc korun, řetězec se ale brání u soudu. Nezpochybňuje, že pracovníci jeho prodejen poškodili zákazníky, ale hájil se přitom třemi argumenty.
Tím prvním bylo to, že při poškození zákazníků šlo o drobné: koruny, maximálně desítky korun. V celkovém množství nabízeného zboží jsou to pro Kaufland zanedbatelné odchylky. Tento argument soudci Městského soudu v Praze neuznali.
"Zjištěné cenové rozdíly se pohybovaly od 5 korun až do 200 korun za výrobek, avšak vždy a bez výjimky v neprospěch zákazníka. V součtu překročily částku 3 200 korun. Za takových okolností není na místě argumentace společnosti Kaufland, že při hodnocení závažnosti spáchaných správních deliktů se jedná o zanedbatelné odchylky," rozhodli soudci.
Neuspěl ani druhý argument firmy, že při stanovení výše pokuty vzala inspekce v potaz, že se Kaufland už v minulosti podobných prohřešků dopustil. Nejvyšší správní soud, kam se Kaufland obrátil s další stížností, rozhodl, že opakované klamání lidí je jednoznačně přitěžující okolnost.
"Opakované páchání deliktů nasvědčuje tomu, že předchozí sankce nevedly k tomu, aby (Kaufland) změnil své chování a přijal opatření, která zajistí, aby k páchání správních deliktů už nedocházelo," rozhodl senát pod vedením soudkyně Dagmar Nygrínové.
Jak vysoká může být pokuta
Nejvyšší správní soud ale uznal třetí argument firmy, podle kterého chybí podrobné zdůvodnění, proč vlastně dostal pokutu ve výši 95 tisíc korun a zda je výše pokuty přiměřená.
Pokuta tak zatím neplatí a pražský Městský soud musí celý případ znovu posoudit a zdůvodnit, proč by měl Kaufland dostat pokutu, která v tuzemsku patří mezi vyšší sankce pro obchodní řetězce.
Společnosti Kaufland, která na tuzemském trhu provozuje síť 95 hypermarketů, v hospodářském roce 2010 končícím loni v únoru klesl zisk na 1,794 miliardy korun z 2,025 miliardy korun o rok dřív.
Hypermarkety Kaufland patří spolu s diskontními prodejnami Lidl do německé maloobchodní skupiny Schwarz.
Skupině Schwarz na předloňském žebříčku největších tuzemských obchodníků připadlo s odhadovanými celkovými tržbami 59 miliard korun první místo.