Premiér chce prošetřit vítězství Kapsche

David Koubek
22. 11. 2005 0:01
Praha / Vídeň – Tendr na mýto má vítěze - Kapsch. Neúspěšní zájemci výběr napadnou. Premiér vyžaduje souhlas antimonopolního úřadu.
Mikrovlnné snímače firmy Kapsch nad dálnicí v Rakousku
Mikrovlnné snímače firmy Kapsch nad dálnicí v Rakousku | Foto: Kapsch

Ministerstvo dopravy oznámilo rakouské firmě vítězství v tendru na mýto. Potvrdila to mluvčí rakouské firmy Kapsch Brigitte Herdlicková agentuře Reuters. Ministerstvo doposud odmítalo vítěze zveřejnit, ale média již dlouho spekulovala, že to bude právě Kapsch. Ostatní zájemci teď mají podle Herdlickové čtrnáct dní na to, aby se proti výsledkům tendru odvolali.

A firmy se skutečně odvolají - ale ne k ministerstvu dopravy. Konsorcium Ascom/Fela/Damovo/ABD už se obrátilo na český antimonopolní úřad. Autostrade napadne řízení u soudu a chce si stěžovat i u Evropské komise. Obě dvě seskupení v soutěži nabídla nižší cenu než Kapsch.

Ten navrhl, že systém postaví a bude jej deset let provozovat za 22 miliard korun. Ze čtyř uchazečů, kteří se řízení nakonec zúčastnili, to ale byla druhá nejvyšší cena. Cena sice hrála v rozhodování 60procentní roli, ale zbývající tři uchazeče ministerstvo dopravy ze soutěže vyřadilo z formálních důvodů. Nepslnili zadání tendru.

Paroubek chce výběr prošetřit

Ministerstvo dopravy čelí už delší dobu kritice, že celé výběrové řízení bylo neprůhledné. Kromě neúspěšných zájemců to tvrdí i velké firmy, které měly o zakázku původně zájem, ale nakonec ustoupily. Například T-Systems, který provozuje mýto v Německu, poukazoval na to, že požadavky ministerstva byly nadsazené.

Situaci teď chce řešit premiér Jiří Paroubek. Celý tendr podle něj musí prozkoumat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Bez pozitivního stanoviska antimonopolního úřadu nelze přistoupit k realizaci záměru," napsal podle ČTK premiér v dopisu ministru dopravy Milanu Šimonovskému.

Firma Kapsch chce vybudovat systém mýtného pro české dálnice a silnice za použití mirkovlnné technologie společně s česko-polským PVT. Stejný systém firma Kapsch postavila prostřednictvím dceřiné firmy Europass v sousedním Rakousku.

Na mýto zatím není zákon

Paradoxem je, že elektronické mýto zatím nemá oporu v zákoně - doposud platná legislativa jej zatím neřeší. Ministerstvo dopravy tak vybralo vítěze dodavatele nového systému mýta, aniž by bylo jasné, jak se vlastně bude podle zákona vybírat.

Mýtné by se podle představ ministerstva mělo vybírat na dálnicích od roku 2007 u vozidel nad 12 tun. O rok později by úřad chtěl zpoplatnit i nejvytíženější úseky silnic první třídy. Mýto by se pak platilo na 2100 kilometrech silnic. Stát by podle Šimonovského úřadu v prvním roce získal díky novému zpoplatnění kamionů o 7 miliard více než dnes.

 

Právě se děje

Další zprávy