Praha - Tým odborníků z italského autoklubu ACI zkoumal tento týden bezpečnost pražských přechodů pro chodce. Experti zavítali do několika pražských lokalit. Pracovníci Technické správy komunikací hlavního města a také odborníci z českého Ústředního automotoklubu budou nyní netrpělivě čekat na konec roku, kdy budou výsledky zveřejněny.
Vloni při obdobném testu tuzemské hlavní město příliš neuspělo. Z 31 evropských měst byla Praha osmá nejhorší. Sice žádný z přechodů nepatřil mezi ty vyloženě nebepečné, ale ani k nejlepším. Vůbec nejlepší přechod nalezli vloni v Bratislavě.
Letos se průzkum dělá v 18 městech, které odborníci prozkoumají během tří měsíců. Je mezi nimi například Mnichov, Bělehrad, Londýn a samozřejmě i několik italských měst. Ta vloni dopadla v celé Evropě nejhůře. Výsledná zpráva bude hotova do konce roku.
V Praze experti spolupracují s odborníky z tuzemského autoklubu ÚAMK. "Vyžádali si sice návrhy na prozkoumání některých přechodů od pražské technické správy komunikací, ale konečný výběr si i na základě fotografických map dělali sami," vysvětluje Libor Kousal, který Italy v Praze doprovází.
Zkoumá se Smíchov, Václavák a Josefov
Redaktor deníku Aktuálně.cz měl možnost se zúčastnit testu jednoho z přechodů v Praze na Smíchově. Konkrétně toho, který je na křižovace ulic V botanice a Preslova. Právě část této čtvrti kolem Arbesova náměstí a námětí Kinských byla jednou ze tří zkoumaných oblastí v Praze. "V každém městě si vyberou 3 různé lokality s různým stupněm intenzity dopravy a pohybu chodců. Celkem důsledně prozkoumají ve městě přibližně 15 přechodů.
Kromě Smíchova prozkoumali ještě přechody v oblasti Václavského náměstí a okolí a také na pražském Starém městě. Například i extrémně frekventovaný přechod na severojižní magistrále před Národním muzeem.
"Zajímá nás mnoho aspektů. Pokud je přechod vybaven světelnou signalizací, tak to, jak dlouho svítí pro chodce zelená, zda je chodník v místě přechodu dostatečně široký, aby ti, kdo chtějí přejít mohli při čekáni na zelenou stát dostatečně daleko od vozovky, zda výhled chodců na projíždějící automobily něco neomezuje, a tak dále," vysvětluje vedoucí italského týmu Elke Schmettowá.
Stačí fotoaparát, měřič a stopky
Protože jde vlastně o spotřebitelský test, nepotřebují experti k průzkumu přechodu žádnou složitou techniku. Využívají vlastně jen fotoaparát, laserový měřič vzdálenosti a stopky. Pak ještě také tužku, kterou zjištěné údaje zapisují do poměrně složitě vyhlížejících formulářů. "Formuláře pro testy se v průběhu let vyvíjely a je to naše knowhow," říká Schmettowá.
Podle toho, jak se odborníci během testování tvářili, se zdá, že zkoumaný smíchovský přechod nedopadne v testu úplně nejhůře. Je totiž vybaven světelnou signalizací, je umístěn na jednosměrce, takže chodci mají poměrně snadný přehled o provozu, má nájezdové rampy pro vozíčkáře a dokonce i vodící pruhy pro slepce. Přesto by například čára, která vymezuje autům, kde mají před přechodem zastavit, měla být dále od zebry.
"Zatímco vloni se nám nepodařilo získat kompletní výsledky pražských přechodů a předat je Technické správě komunikací, letos to už určitě hodláme udělat, tak aby se mohla navrhnout patřičná opatření pro zlepšení. Navíc se v rámci ÚAMK budeme snažit dělat i vlastní testy nejen v Praze," uzavírá Kousal.
Podívejte se: Reportér Aktuálně.cz v tunelu Blanka