Vedení radnice ve Valašském Meziříčí se rozhodlo k v tuzemsku ojedinělému kroku.
Sepsalo dopis zahraničnímu investorovi, finské společnosti Nokian a vyzvalo ji k tomu, aby se její vedení jasně vyjádřilo, zda postaví továrnu v průmyslové zóně Lešná za asi jednu miliardu korun.
"Zatím máme jen zprostředkované informace o odkladu tohoto projektu. Proto žádáme o přímou a jasnou odpověď," uvedl nový starosta města Jiří Částečka k dopisu adresovanému viceprezidentovi společnosti Raimo Mansikkaojovi, který bude nejprve přeložen do angličtiny a počátkem příštího týdne odeslán.
Radnice firmě stále v zóně blokuje pozemky. "Abychom mohli účinně spolupracovat, rád bych znal vaše rozhodnutí k tomuto projektu," píše starosta v dopise a dodává, že stanovisko finského investora by chtěl tlumočit už na prosincovém zasedání zastupitelstva města.
Chceme jasné slovo
Dopis je reakcí na to, že Nokian už s radnicí od června nekomunikuje a rozhodnutí o investici několikrát odložil. Dříve přitom oznámil, že pneumatikárnu postaví a zaměstná v ní až tisíc lidí.
To, že finská společnost nyní s českými úřady nekomunikuje, potvrdila také státní agentura CzechInvest. "Nemáme žádné informace, zda se už firma rozhodla, nebo ne," uvedla pro on line deník Aktuálně.cz mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová.
Radní potvrdil, že o pozemky určené na pneumatikárnu už projevili zájem další investoři. "Nejde však o tak velké a strategické investory, jakým je Nokian. Přesto - chceme mít jasno, abychom pozemky mohli dál využít," uvedl bývalý starosta. Jiří Kubeša.
Jedním ze zájemců, jehož jméno zaznělo na veřejném jednání z občany a o kterém se zmiňuje také týdeník Euro, je logistická společnost Val Trans.
Odradila firmu žaloba?
Kvůli firmě Nokian, která chce v Lešné vyrábět asi osm milionů kusů pneumatik ročně, už rovněž padla žaloba.
Infobox
Společnost Nokian Tyres
- Nokian Tyres je největší výrobce pneumatik ve Skandinávii
- Výrobu zaměřuje na severské podmínky
- Firma vyvíjí a vyrábí letní a zimní pneumatiky pro auta a těžkou mechanizaci
- Ke koncernu Nokian Tyres patří největší skandinávský pneumatikářský řetězec Vianor, který provozuje 190 prodejních poboček ve Finsku, Švédsku, Norsku, Estonsku a Rusku
V Lešné působí chemická továrna Deza, která patří mezi největší znečišťovatele v zemi. Obcí prochází frekventovaná silnice ve směru na Slovensko.
Místním lidem proto vadí to, že při povolovacím procesu nebyly vzaty v potaz nynější hodnoty znečištění. Odpůrci výstavby továrny - kvůli pochybením při procesu posuzování vlivu na životní prostředí - podali žalobu na Ministerstvo životního prostředí k Městskému soudu v Praze. Obrátili se také na veřejného ochránce práv Otakara Motejla.
"Zákon ukládá ministerstvu vycházet při posuzování z aktuálního stavu zatížení životního prostředí a z jeho limitů. Ministerstvo vydalo souhlasné stanovisko, aniž by tento stav byl zjištěn," uvedl právník Filip Gregor z Ekologického právního servisu, který obyvatele Lešné zastupuje.
Obyvatelé Lešné se dokonce obrátili otevřeným dopisem na nejvyšší vedení firmy.
"Dosavadní pochybení při schvalování záměru stavby továrny a případného vlivu na ovzduší města Valašské Meziříčí a Lešné vyvolala v místních občanech silnou nedůvěru ve veřejné instituce i v Nokian samotný," napsali nespokojení lidé řediteli Nokianu Kimu Graneovi.
Investor prostřednictvím viceprezidentky Raily Hietalové-Hellmanové po podání žaloby oznámil, že pokud se bude investice dále zdržovat, začne finská společnost uvažovat o umístění továrny jinde v Evropě.
Byrokracie vládne
Projekt finské pneumatikárny není prvním případem, kdy by postup úřadů v případě zahraničního investora posuzoval soud. Byl by to ale první případ, kdy by se kvůli problémům s povolovacím řízeními investor rozhodl v Česku továrnu nepostavit.
Soudy tak už projednávaly výstavbu hliníkárny mexické společnosti Nemak na severu Čech nebo tajené informace o budování průmyslové zóny pro automobilku TPCA v Ovčárech u Kolína.
V obou případech soudy pochybení nebo porušení zákona ze strany úřadů zjistily.
Soudy včetně Ústavního se budou zabývat také povolovacími řízeními a státní podporou pro korejskou automobilku Hyundai v Nošovicích.
Investoři si zase stěžují na to, že v Česku trvají povolovací procesy příliš dlouho.
Více než rok tak má - kvůli zdlouhavému schvalování - ztroskotal projekt papírny další finské firmy, společnosti Myllykoski v Opatovicích nad Labem na Pardubicku.
Firma nakonec oznámila, že postaví závod za zhruba 13 miliard korun v Německu.