Brno - Procento po procentu polykají obchodní řetězce trh, sycený každodenními potřebami českých spotřebitelů. Vloni už deset největších řetězců ovládlo 64 procent trhu s takzvaným rychloobrátkovým zbožím.
A lidé jim také přidali na tržbách. U padesáti největších obchodníků utratili 446, 9 miliardy korun, což je o 38 miliard, tedy devět procent víc než o rok dřív. Údaje zveřejnila společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod.
Rychlost nárůstu se příliš nezměnila od roku 2003 a dokládá, že loňský rok ještě v Česku z hlediska maloobchodu nebyl nijak poznamenán nastupující recesí.
„Největší obchodní společností na trhu byla loni v Česku s odhadovanými tržbami 47 miliardy korun poprvé společnost Tesco Stores," uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.
Druhé místo obsadil provozovatel supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova Ahold, kde lidé vloni utratili 44 miliard korun, necelých 40 miliard pak utržilo třetí Makro Cash&Carry.
Méně obchodů, víc „nepotravinářů"
Podle odhadů společnosti Incoma se bude počet obchodníků s rychloobrátkovým zbožím i nadále snižovat. „Struktura českého obchodu se mění. Podíl deseti největších řetězců se do roku 2010 zvýší na 70 procent," předpověděl Skála.
Mění se ale také skladba žebříčku padesáti největších obchodníků. V přehledu za loňský rok se v něm poprvé objevili prodejci sportovního vybavení jako Sportisimo nebo Intersport.
„Stále častěji se objevují specializované společnosti, zaměřené pouze na určitý segment trhu. Podíl nepotravinářských specialistů dosáhl v roce 2008 již 22 % celkových tržeb padesáti největších obchodníků," dodal Skála.