Praha - Znáte obchodní centrum, kam nejčastěji jezdíte nakupovat, jako své boty? Víte přesně, na kterém místě je lékárna, kde prodejna bot či hraček? Brzy zřejmě budete mít problém se tam vyznat.
Staré pořádky v tomto ohledu končí. Podle analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ se dá v brzké době očekávat rozšíření nabídky služeb v obchodních centrech. "Sníží se počet nájemců se sortimentem móda a obuv. Naopak se pravděpodobně zvýší podíl služeb a jiného sortimentu, který se dosud v nákupních centrech vyskytoval pouze ojediněle. Například jde o nábytek, kuchyňská studia, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, prodejci automobilů a autodoplňků, taneční studia apod.," uvádí analýza.
Dokonce bychom mohli do obchodního centra zajít i hledat práci. V úvahu prý totiž připadá i možnost využití nákupních center k tzv. komunitním účelům a umožnit zde provoz např. úřadů práce, mateřských center a podobně.
V daleko větší míře než dosud se také v těchto centrech objeví firmy poskytující sportovní či wellness aktivity.
Vloni klesly obraty center o třetinu
Důvod k těmto změnám je prostý. V loňském roce totiž klesly některým obchodním galeriím obraty až o 30 % a snížila se i průměrná návštěvnost. Pokles tržeb v maloobchodu má přitom zásadní vliv na provoz stávajících center, a to zejména těch, která se potýkala již před nástupem krize s nižší obsazeností.
V nákupních centrech už budeme mnohem častěji než dříve nalézat mimo butiků světových značek také lokální firmy. To je sice přínos pro zákazníky, ale majitelům center příliš trn z paty nevytrhnou. "Zpestří nabídku, ale nelze s nimi počítat jako se stabilním prvkem cash flow," říká Lenka Vodrážková z DTZ. Podle DTZ tak nadcházející rok dva budou ve znamení živého pohybu na maloobchodním trhu, zejména mezi nájemci.