Brno - Výrobci nákladních aut mohou svým kolegům, kteří dělají osobní vozy, jenom závidět, že jsou jejich ztráty tak malé.
Zatímco tuzemské automobilky vyrobily od ledna do září 711.445 osobních vozů (o 4,5 procenta méně než loni), produkce nákladních aut se propadla o 61 procent, jak uvedlo v pondělí Sdružení automobilového průmyslu.
Pro Česko je to špatná zpráva, v zemi má výroba nákladních aut dlouholetou tradici a stále dva velké výrobce, Tatru a Avii. A prodej nákladních aut je přitom považován za jeden z indikátorů hospodářského vývoje. Pokud se auta prodávají, znamená to, že ekonomiky sílí.
Jsme na dně
To, že prodej nákladních aut dopadl na úplné dno, potvrdil agentuře Reuters i výkonný ředitel společnosti Volvo Leif Johansson. Volvo je druhým největším výrobcem nákladních aut na světě.
"Zaznamenali jsme prudký propad prodeje aut. Na jedné straně se snížil zájem, na straně druhé ti, kteří chtěli nakupovat, nedokázali získat úvěry na nákup," řekl Johansson.
Prodej Volva se do září v Evropě snížil o 72 procent, v Severní Americe pak o 33 procent. "Můžu říci, že jsme dosáhli na dno, oživení bude ale velmi pozvolné. Například v Severní Americe pořád žádné oživení nevidíme," dodal šéf Volva. Za celý rok čeká v Evropě propad prodeje o více jak padesát procent.
Stejně jsou na tom i další velcí výrobci. Scania tak oznámila, že jí prodej aut klesl o 40 procent.
Podobná situace jako v celé Evropě je i v Česku.
Propouštění a propouštění
A z firem, které výroba nákladních aut živí, kvůli krizi na rozdíl od tuzemských výrobců osobních aut odcházejí stovky lidí.
Tatra propustí v říjnu kvůli nedostatku zakázek 530 lidí. Pracovníci, kteří přistoupí na okamžitý odchod, získají pět platů odstupného. Firma navíc od listopadu zkrátí pracovní týden na čtyři dny.
"Je to reakce na přetrvávající propady prodejů na trhu nákladních automobilů," uvedl mediální zástupce firmy Vladimír Bystrov.
Od června 2008 do letošního června už přitom firma propustila na 1000 zaměstnanců.