Praha - České stavební firmy míří stále častěji za hranice. Podíl jejich tržeb v zahraničí na celkových příjmech je zatím sice zanedbatelný, ale vykazuje vysoký růst. Zatímco však o jejich služby usiluje severní Evropa či arabské nebo asijské země, sousední státy se k nim chovají macešsky.
ČTĚTE VÍCE:
Češi tunelují Evropu a jsou úspěšní
Šéfové velkých stavebních firem upozorňují na to, že je daleko snadnější získat zakázku například v Dubaji nebo v severní Evropě než například v sousedním Německu nebo Rakousku. "Tamní politici stavební trh oproti východo- a středoevropské konkurenci velmi chrání," vysvětluje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. To přitom opačně neplatí.
"Tuzemské stavební firmy mají přístup na nejbližší trhy prakticky znemožněn. Do starých zemí EU se česká firma nedostane, a to buď na základě umně zbudovaných zákonných a podzákonných bariér jako třeba v Německu, nebo přímo na základě zákona jako v Rakousku. Péče, jakou tyto země věnovaly ochraně před českou konkurencí, mimo jiné ukazuje, jak se českých stavebních firem na svém trhu obávají. Metrostav pracoval v Německu i jinde v zemích EU, ale tyto trhy kvůli diskriminaci opustil," uvádí František Polák, mluvčí Metrostavu.
"Proti otevřenosti českého stavebního trhu bychom nic nenamítali, pokud by byly podobně otevřené trhy všech ostatních evropských zemí," dodává pak k situaci Zdeněk Burda, generální ředitel Skanska CZ.
Jinde si ale českých stavařů váží.
Zájem o ně mají především firmy z Asie, arabských zemí, bývalého Sovětského svazu a severní Evropy. Jen v září přišly na svaz podnikatelů poptávky po stavebních z Libye a Kuvajtu. Výjimkou však nejsou ani zakázky v Chorvatsku, Velké Británii nebo ve Francii.
Trend potvrzuje i nedávno podepsaná dohoda mezi společností PSJ holding, Komerční bankou a vietnamským investorem na zakázku v této asijské zemi v souhrnné hodnotě 300 miliónů USD.
Kuvajt pak prostřednictvím českého svazu podnikatelů ve stavebnictví hledá v současné době české firmy, které by pomohly s výstavbou silnic a dopravní infrastruktury. Libye zase shání pro tamní developerské firmy české stavaře, kteří by se podíleli na stavbě hotelů, výškových budov, obchodních center a vládních budov.