Nedávejte údaje o bankovní kartě mailem, varoval soud

Tomáš Fránek
10. 3. 2008 16:55
Banky mají povinnost bránit zneužití platebních karet
Foto: VISA

Brno - Ústavní soudci vyslali při posuzování sporu bývalé Živnostenské banky a jejího klienta o zaplacení kanadského hotelu platební kartou důležitý vzkaz pro obě strany.

Lidé, kteří používají platební karty k zaplacení zboží nebo služeb na dálku, by měli být velmi obezřetní v poskytování údajů o těchto kartách a nemají je například posílat e-mailem.

Peníze už jsou v Kanadě

A banky by podle ústavních soudců měly jednoznačně požadovat prokázání souhlasu s platební operací, jinak se vystavují odpovědnosti za způsobenou škodu.

Na Ústavní soud se obrátil muž, kterému z platební karty VISA vydané k účtu u Živnostenské banky strhl kanadský hotel Dufferin ve Vancouveru necelé tři tisíce dolarů za rezervaci 45 pokojů v hotelu.

Pracovník muže, kterému byly peníze z účtu strženy, ale po příjezdu do Kanady rezervaci zrušil, protože pokoje označil za nevhodné. Majitel účtu až po zrušení rezervace z výpisu zjistil, že peníze na účtu už nemá.

A roztočil se tak kolotoč soudních jednání, ve kterém majitel karty požadoval náhradu škody po Živnostenské bance a vrácení peněz zpět na účet. 

Podle něj postupoval při rezervaci pomocí platební karty VISA přesně podle instrukcí banky. "Držitel karty oznamuje číslo karty, datum konce platnosti, jméno držitele a požadavky na rezervaci. Jediný údaj, který není oprávněný sdělit, je údaj o PIN kódu," uvedl muž ve své stížnosti.

Obvodní i městský soud v Praze ale jeho žalobu zamítly s odůvodněním, že byl tím, kdo porušil své povinnosti sdělením čísla platební karty třetí osobě a také uvedl, jakým způsobem je možné peníze čerpat.

Nedbalé zacházení s kartou

Ústavní soud rozhodnutí obecných soudů potvrdil a mužovu stížnost zamítl. Z mailů mezi firmou muže a kanadským hotelem totiž vyplynulo, že hotel dostal souhlas peníze z účtu strhnout.

Počínání majitele firmy soudci označili za nedbalé.

"Ve skutečnosti, že souhlas nedal osobně, lze spatřovat nedbalost v jednání stěžovatele a porušení jeho preventivní povinnosti, jestliže ponechal přístup ke své e-mailové korespondenci dalším osobám," uvedl ve svém verdiktu senát Ústavního soudu po vedením Vojena Güttlera.

Soudci majitele firmy kritizovali i za to, že se data o kartě objevila v mailu.

"To je velmi nedbalé zacházení s platební kartou, neboť tato elektronická komunikace, pokud neprobíhá pod elektronickým šifrováním, je zcela nechráněnou a stěžovatel se vystavil i riziku zneužití těchto údajů ze strany třetích subjektů," uvedli soudci.
Ústavní soud ale i když zamítl stížnost na banku, uvedl, že banky mají povinnost zabezpečit systém placení kartami, aby nedošlo k žádným škodám. 

"Banky by v případě použití peněz na dálku měly postupovat velmi obezřetně a již před vyplacením prostředků požadovat prokázání souhlasu s platební operací ať už kterýmkoliv účastníkem vztahu. V případě, že se ex post prokáže, že souhlas držitel platební karty nedal, vystavuje se banka odpovědnosti," uvedli ústavní soudci.

 

Právě se děje

Další zprávy