Méně aut je problém. Dodavatelé Hyundai omezí výrobu

Petra Sasínová, Karel Toman
7. 1. 2009 15:37
Firmy už vyjednávají s odbory

Ostrava - Omezení výroby v nošovické automobilce Hyundai na pouhé čtyři dny v týdnu pocítí i její subdodavatelé. Někteří nebudou vyrábět celý týden, část zaměstnanců nedostane nové smlouvy.

Zvlášť silně se páteční odstávky v "mateřské" továrně projeví ve firmách, které působí přímo v tamní obří průmyslové zóně a jsou s výrobou Hyundai těsně provázány. "Našimi nejvýznamnějšími subdodavateli v Nošovicích jsou Dymos a Mobis, které mají asi pět set zaměstnanců," řekl Kim Keun Sik.

Lidé nedostanou smlouvy

Co bude pro tyto firmy odstávka Hyundai znamenat? "To samé - odstávku v pátek. Hyundai vyrábí míň aut, my vyrábíme míň sedaček. Jednoduché," sdělil Aktuálně.cz pracovník personálního oddělení společnosti Dymos Czech Republic, který si nepřál být jmenován.

Chystá firma kvůli poklesu výroby propouštění? "To není to správné slovo. Některým lidem končí zkušební doba, kterou jim neprodloužíme. Jiným zase neobnovíme smlouvu na dobu určitou," prozradil pracovník firmy zaměstnávající kolem 150 pracovníků.

Jinde se však o dopadu odstávky teprve rozhoduje. "Personální manažerka právě jedná s odbory. Zavolejte tak za hodinku za dvě, až se tu situace uklidní," sdělila v jednu hodinu odpoledne pracovnice personálního oddělení společnosti Mobis Automotive Czech, která Hyundai dodává celé moduly obou náprav, kokpitu a přední části vozu.

"Pravděpodobně budeme kopírovat vývoj v Hyundai," naznačila později personalistka společnosti Mobis, která zaměstnává kolem 350 lidí. Zda také Mobis přistoupí k podobným personálním opatřením jako Dymos, ale odmítla komentovat.

Když koncem roku 2007 Hyundai uzavřel výběr svých subdodavatelů, měl konečný seznam 59 firem. Šestnáct z nich bylo korejských a sedmnáct českých.

Jedenáct dodavatelů našla automobilka na Slovensku a deset v Polsku. Součástky jí ale dodávají i firmy z Turecka, Indie, Maďarska, Itálie, Rumunska, Tuniska, Francie, Německa a Číny.

Foto: Aktuálně.cz
Blog Radka Špicara ze Škody Auto: Automobilky v roce krize 

Krize naplno

I na Ostravsko tak naplno dorazila krize automobilového průmyslu. "V našem klastru nikdo dodavatelem Hyundai není. Obecně lze ale říct, že subdodavatele tato krize postihuje stejně jako výrobce. Ne-li hůře," je přesvědčen Ladislav Glogar, výkonný manažer Moravskoslezského automobilového klastru, který sdružuje firmy dodávající materiál, součástky či služby automobilovému průmyslu.

Zaměstnanci tu mají desetiminutovou pauzu po každé druhé odpracované hodině.
Zaměstnanci tu mají desetiminutovou pauzu po každé druhé odpracované hodině. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Podle Glogara totiž většina menších subdodavatelů nemá zázemí obřích automobilek. Navíc většinou dodávají své výrobky několika z nich zároveň, přičemž pokles poptávky teď zaznamenávají u všech svých odběratelů.

Vedení společnosti  Hyundai Motor Manufacturing dnes oznámilo, že od 9. ledna omezí výrobu z pěti na čtyři pracovní dny. "V pátky zůstanou zaměstnanci doma. V těchto dnech dostanou 68 procent průměrné mzdy," řekl dnes viceprezident české pobočky Hyundai Kim Keun Sik.
 
Řekl, že tento postup vyplývá z prudkého propadu poptávky po nových autech v západní Evropě. Ujistil, že ještě v prosinci jim omezování výroby připadalo nepravděpodobné. Nyní však závod nemá tolik objednávek, aby výrobní linky mohly jet na plný výkon.

Foto: Aktuálně.cz
Bojíte se o práci? Šetříte? Diskutujte o finanční krizi


 

Právě se děje

Další zprávy