Máme se dobře, prozrazují čísla

Dušan Klimeš
18. 8. 2006 12:00
Praha - Tržby českých obchodníků rostou. To je dobrá zpráva nejenom pro ně. Utrácející občané totiž znamenají růst HDP i životní úrovně. Uvnitř: SOUVISLOSTI
Foto: Reuters

V obchodech zákazníci nechali v červnu přibližně o osm procent více peněz, než před rokem. Víc utráceli i v porovnání s předchozím měsícem.

Nejnovější čísla Českého statistického úřadu o tržbách v maloobchodě zavdávají příčinu k optimismu: životní úroveň roste a prvním místem, kde je to vidět, jsou obchody.

V tržbách obchodníků se odráží jiná ekonomická fakta: mírně klesá nezaměstnanost, rostou naopak mzdy. Ale vliv má i obtížněji měřitelná, nicméně viditelná "dobrá nálada". Kupující se méně obávají budoucnosti a peníze neukládají, ale utrácejí.

Chuť utrácet roste už déle

Pozitivní nejsou však jen nejnovější čísla, ale i trend: tržby v maloobchodě rostou dlouhodobě. "Zlaté časy pokračují," popsali situaci analytici skupiny Patria.

"Dlouhodobý průměr ukazuje, že maloobchodní tržby neustále rostou," potvrzuje Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance. "Od počátku roku se totiž průměrný dvanáctiměsíční růst tržeb neustále zvyšuje," upřesňuje.

Ještě k lednu tento dvanáctiměsíční průměr činil jen 3,9 procenta, na konci roku 2004 dokonce jen 2 procenta.

"Je tedy zřejmé, že chuť spotřebitelů k utrácení se stále zvyšuje," uzavírá Šichtařová. Velké útraty jsou však často spojené s růstem inflace. To se však u nás zatím neděje. Důvodem je to, že roste celý potenciál ekonomiky. Jinými slovy, ekonomika má dále "schopnost růst", aniž by to bylo spojeno se zvýšenou inflací.

Potraviny zaostávají

"V maloobchodu je zajímavý trend. Tržby potravinářských firem nerostou dlouhodobě tak rychle, jako je to u ostatních," vysvětluje Aleš Michl z Raiffeisenbank.

Zatímco v nepotravinářské oblasti si obchodníci přilepšili o 9,5 procenta, ti, kteří se zabývají prodejem potravin, zaznamenali nárůst tržeb pouze o 6,6 procenta.

"Růst potravinářských tržeb je dlouhodobě až dvakrát pomalejší. Je to důsledek hyperkonkurence na trhu potravinářů. Tržby rostou mírně, podniky musí prodávat s nízkou marží a mají problémy se ziskem," dodává Michl.

Nejvíce se dařilo podnikům a firmám, které zaměstnávají více než 100 zaměstnanců. Těm jejich tržby doslova poskočily o 13,2 procenta, ostatní firmám pouze o 4 až 5,4 procenta.

Používat malý nákupní košík, nejlépe ten, který si nosíme v ruce, oproti velkému nákupnímu košíku na kolečkách má mnoho výhod.
Používat malý nákupní košík, nejlépe ten, který si nosíme v ruce, oproti velkému nákupnímu košíku na kolečkách má mnoho výhod. | Foto: www.sxc.hu

V tržbách maloobchodů patříme mezi evropské premianty. Průměr EU je totiž 2,7 procenta. Před námi jsou sice země jako Lotyšsko či Estonsko, "staré" země EU jsou však v tomto ukazateli daleko za námi.

 

Právě se děje

Další zprávy