Lince ČSA Praha - Brno zvoní hrana, hejtman protestuje

Veronika Skálová Adam Junek, Veronika Skálová
3. 8. 2010 21:03
Linka spojující metropole prodělává.

Brno - Téměř čtyři roky mohou lidé mezi Prahou a Brnem cestovat kromě vlaku, autobusu nebo auta také letadlem. S podzimním letovým plánem ale nejspíš krátká historie leteckého spojení mezi Prahou a Brnem skončí. A vedení kraje se to nelíbí.

"V posledních dnech jsem obdržel velmi znepokojivé informace od podnikatelů, investorů, významných institucí i provozovatele letiště. Týkají se záměru zrušení nebo výrazné redukce pravidelného leteckého spojení, které zajišťuje ČSA," informoval ministra dopravy hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD). Požaduje, aby se záležitosti věnoval ministr Vít Bárta osobně.

V dopise, který dal k dispozici i médiím upozorňuje, že „v loňském roce, tedy v době nejhlubší ekonomické krize, vzrostl počet cestujících na linkách mezi Brnem a Prahou o 18% na 42800 cestujících", což podle něj jasně dokazuje poptávku po tomto spojení.

České aerolinie, které linku provozují, zatím odmítly své plány se spojením komentovat. "Letový řád pro zimní sezonu nebyl doposud finalizován. Dílčí fáze přípravy letového řádu společnost nekomentuje," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že aerolinky zveřejní všechny informace najednou.

Zvěsti o plánovaném zrušení linky se donesly i vedení brněnského letiště. „Zatím máme jen povšechné informace o plánu zrušit linku mezi Prahou a Brnem a redukovat spojení mezi Prahou a Ostravou," uvedl ředitel letiště v brněnských Tuřanech Tomáš Plaček.

Upozornil, že spojení využívají především podnikatelé, kteří po zrušení linky nejspíš zamíří do blízké Vídně nebo Bratislavy. „Pro kraj i město Brno to bude jednoznačná ztráta, město přijde o důležité dopravní spojení, které je pro investory důležité," dodal ředitel letiště.

Jeden let, průměrně 17 cestujících

Ačkoliv ČSA nechtějí své plány s linkou, která spojuje Prahu a Brno pětadvacetkrát týdně v jednom směru a stejně často ve směru opačném, komentovat nechtějí, naznačují, že budoucnost linek se bude odvíjet od jejich ziskovosti.

"Obecně platí, že součástí restrukturalizace Českých aerolinií je záměr  provozovat v nadcházejících letech především rentabilní linky. Stejně jako v případě regionální dopravy, v rozhodování o provozování spojů do některých destinací může hrát roli i zájem krajů podpořit  takovou linku, jejíž operování může být pro dopravce ztrátové," naznačila Hana Hejsková.

Takovou linkou může nepochybně být právě spojení mezi Brnem a Prahou. Při podrobnějších počtech není divu. Za jediný týden přeletí letadlo ČSA mezi oběma městy padesátkrát. Za padesát týdnů to znamená 2500 letů jedním či druhým směrem. A při loňském počtu pasažérů 42 800 to znamená průměrnou obsazenost jednoho letu asi 17 cestujícími.

Státní aerolinky v současnosti procházejí ozdravným plánem, jehož součástí je například vytvoření holdingu specializovaných společností, obměna flotily letadel, i propouštění.

 

Právě se děje

před 29 minutami

Česko se ohradilo proti rozšiřování těžby v polském dolu Turów

České ministerstvo životního prostředí v pátek vydalo nesouhlasné stanovisko k rozšiřování polského hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice. Stanovisko vydalo ve spolupráci s Libereckým krajem a Českou geologickou službou. Ministerstvo to oznámilo v tiskové zprávě. V případě, že by se polská strana rozhodla i přesto těžbu rozšířit, Česko požaduje například finanční kompenzace případných škod nebo vznik těsnící stěny bránící odtékání podzemních vod.

"Stanovisko za Českou republiku je nesouhlasné. Doplněny jsou ale také podmínky, vytvořené ve spolupráci s geology, krajem, obcemi i odbornou veřejností, a Libereckým krajem odsouhlasené, které jsou pro nás absolutně nepřekročitelné, kdyby se Polsko rozhodlo i přes náš nesouhlas v těžbě na Turowě pokračovat," oznámil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Zdroj: ČTK
Další zprávy