Leo Express: Další trať obsadíme nejdříve za dva roky

Tereza Holanová Tereza Holanová
19. 12. 2012 7:50
Rozhovor s Leošem Novotným, majitelem železniční společnosti Leo Express
Leoš Novotný.
Leoš Novotný. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - I kdybychom se na start chystali o měsíc déle, problémy by na začátku stejně přišly. Tak vysvětluje sedmadvacetiletý podnikatel Leoš Novotný, proč jeho firma Leo Express nechtěla vstup na železniční trh odkládat.

Dopravce vstoupil na nejlukrativnější tuzemskou trať mezi Prahou a Ostravou. Na další trasu chce vstoupit nejdříve za dva roky, říká Novotný v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Zahájení pilotního provozu Leo Express provázely problémy. Pokud byste už měl současnou zkušenost, počkal byste raději s rozjezdem?

Leoš Novotný: Jednoznačně bych to neodkládal. Start v železniční dopravě vždycky dopadá podobně, vidíme to všude po Evropě, že se systémy ladí až za běhu. Měli jsme zkušební provoz, měli jsme provoz bez cestujících, kde všechno fungovalo stoprocentně. Ale pak vyjedete a řadu věcí zjistíte, teprve když je ten vlak plný. Vůbec bychom si nepomohli, kdybychom vlaky dál a dál testovali ve zkušebním provozu.

A.cz: Jakou jste během provozu "nanečisto" měli obsazenost?

Zkušební provoz byl samozřejmě omezen tím, že první vlaky jezdily ve 4:56 z Prahy a v 9:11 z Ostravy. V těchto časech, které byly trochu méně vhodné k cestování - z Prahy moc brzy, z Ostravy naopak pozdě - to bylo někde na čtyřiceti procentech. V těch odpoledních byla obsazenost nad osmdesáti, někdy až na devadesáti procentech.

A.cz: Na jakou železniční trasu vstoupíte příště a kdy to bude?

Budeme se dívat na trasy, které jsou pro nás komerčně nejzajímavější. Určitě mezi Prahou a Brnem vzhledem k tomu, že se má D1 modernizovat a čeká se přestup některých cestujících do vlaků. Stejně tak sledujeme vývoj mezi Prahou a Budějovicemi nebo Ústím nad Labem.

A.cz: Takže jste se ještě nerozhodli, která bude druhá.

Přesně tak.

A.cz: Je možné, že k tomu dojde už příští rok?

Prvně musíme dostat nová vozidla, což bude trvat další dva roky. Vlak je podobně složitá věc, jako když stavíte dům.

Prohlédněte si vlak Leo Expressu:

A.cz: Když neplánujete na další rok expanzi, zřejmě nebudete nabírat ani žádné nové zaměstnance, je to tak?

Myslím, že teď nevidím potřebu pro zaměstnávání více stevardů nebo palubního personálu, příští rok to zůstane na té současné úrovni.

Burza není na programu

A.cz: Investoři si u Leo Expressu objednali dluhopisy za více než 100 milionů korun. Co si z těchto peněz koupíte?

Tyto peníze jsou jedním ze zdrojů financování našeho rozvoje, spolu s vlastními prostředky, úvěry a exportně pojištěnými úvěry. Kdybyste vzala jenom tuto částku, nemá to vliv na počet vlaků jako takových, ale pokud ji dáte k ostatním, vystačí na nákup tolika souprav, abychom pokryli další trasu.

A.cz: Tím, že minimální objednávka dluhopisů činila 50 tisíc korun, jste vyloučili drobné investory. Z jakého důvodu?

Tohle nám v podstatě poradili naši aranžéři, to znamená Raiffeisenbank a J&T Bank. Měli jsme docela pozdě schválení Českou národní bankou a docela brzy pak emisi - která byla dána předem, mezi tím byl jen ten týden. Proto jsme se tomu rozhodli dát nějaký řád a omezit to.

A.cz: Pokud příště získáte více času, dáte šanci i domácnostem?

Nemůžu nic vyloučit, ale tak, jak to proběhlo, nám vyhovovalo - že to bylo cílené na nějakou jistou skupinu investorů.

A.cz: Proč jste vlastně nevstoupili na burzu?

Chtěli jsme produkt, který bude výnosný, zároveň bude mít nějakou míru jistoty a ochrany před rizikem. Přitom víme, že výnos na kapitálovém trhu v Praze je v posledních deseti letech výrazně pod tím, co je na dluhopisech.

A.cz: Takže vydat akcie neplánujete?

Teď to nezvažujeme, burza není na pořadu dne.

A.cz: Tento týden získal v Leo Express minoritní podíl podnikatel Jakub Havrlant. Plánujete do budoucna prodávat menšinové podíly i dalším zájemcům? A kolik si v něm nakonec necháte?

Stále platí, že se nechci a ani neplánuji vzdát kontroly nad Leo Express. Je to něco jako moje dítě. Průběžně ale hledáme možnosti, jak ještě více posílit naši pozici a získat zdroje na další expanzi, a vstup investorů je jednou z variant. Znovu ale opakuji, Leo Express budu i nadále řídit a kontrolovat já s mým týmem.

Nic jiného než vlaky teď neřeším

A.cz: Co vás vlastně vedlo k tomu, že jste v takto mladém věku začal podnikat?

V podstatě se to vyvinulo tak nějak přirozeně. Když jsem pracoval ve skupině Hamé, tak jsem pozoroval, jaké má podnikání možnosti. Pak jsem potkal spoustu podnikatelů v rámci práce v investiční bance. A tam jsem také viděl, že je to trochu jiný typ lidí, takoví energičtí. A to mi dalo impuls, že ano, možná je správná cesta vzít malý tým lidí a postavit vlastní společnost.

A.cz: Je nějaká firma, kterou obdivujete natolik, že byste se u ní byl ochoten nechat zaměstnat?

Přiznám se, že to si úplně představit neumím. Takto člověk ani nemůže přemýšlet, když má vlastní společnost, a jediné, co ho zajímá, je firma jako taková. Nenapadá mne, kdo by nabídl lepší příběh nebo vizi, než tu máme my.

A.cz: Kolik času teď v rámci celé firmy věnujete projektu Leo Express?

Teď je to určitě většina, Aakon Capital teď pro mne řídí dva společníci a myslím si, že to funguje dobře. Já jsem plně zodpovědný za Leo Express.

A.cz: Rozhlížíte se už po nějakém dalším projektu, nebo teď zůstanete chvilku u vlaků? 

Teď se plně věnujeme startu Leo Express a potřebujeme se na to plně soustředit. V Aakonu je to samozřejmě jinak, moji kolegové se i nadále dívají na další investiční příležitosti, ale osobně teďka nemám myšlenky na žádné další věci. Co se netýká Leo Expressu, momentálně neřeším.

A.cz: Kromě Leo Express řídíte i leasingovou společnost Leo Pool. S kým jste již uzavřeli kontrakty?

Diskutujeme teď se třemi partnery ze střední Evropy, ale teprve si vybíráme, protože je to investice třeba na třicet let. Jednotlivé návrhy probírám se členem naší dozorčí rady Haydnem Abbottem, který dříve řídil největší leasingovku v Evropě. Ten je velmi přísný a zatím vždy řekne: Raději počkejme.

A.cz: Takže se v současné době ještě rozhlížíte, kam investovat.

Vyjednáváme jak v Česku, tak ostatních státech - výsledek pak vždy doneseme do té dozorčí rady, kde úřaduje Haydn ve smyslu: Ne, ne, ne, důkladně to promysleme.

A.cz: Co se týká expanze do zahraničí, mluvíte o střední a východní Evropě. Proč právě tento region a Západ zatím ne?

Jednak je tu v mnoha ohledech nenasycený trh, pokud bych použil nadsázku, tak neorané pole. Stejně tak Čech přece jen Polákovi rozumí lépe než třeba Němci. Vidím tam také výhodu jazykové a kulturní blízkosti.

A.cz: Čemu by se mohla železniční doprava v Česku od Západu naučit?

Především otevřenosti k těm hráčům, kteří chtějí něco dělat bez nároku na státní dotace. To znamená najít správný kompromis mezi těmi, kteří chtějí obsluhovat nějaké trasy, protože jim to prostě vychází, a vedle toho postavit dotovanou dopravu. Ta je dnes podle mého názoru ještě relativně přebujelá ve smyslu, že se nasazuje tam, kde to není úplně efektivní, dalo by se tam cestovat autobusem, nebo tam jezdí vlaky jen z nějakých historických důvodů.

Fotogalerie: Kdo soupeří o cestující na trase Praha - Ostrava

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Využíváte železniční dopravu?

 

Právě se děje

Další zprávy