Komu prodat ČSA? Lidovci chtějí pro vládu právo veta

Tomáš Fránek, Karel Toman
16. 1. 2009 12:40
Jedním ze zájemců o ČSA je Aeroflot
Letoun ČSA
Letoun ČSA | Foto: Aktuálně.cz

Praha/Brno -  Návrh na prodej ČSA, který v pondělí projedná vláda, nebude mít jednoduchou cestu ke schválení. Lidovci totiž chtějí, aby vláda měla možnost vyloučit z bezpečnostních důvodů některé zájemce, části politiků KDU-ČSL se navíc nelíbí, že by se dopravce měl prodávat v době hospodářské krize.

Lidovci o privatizaci ČSA jednali dnes na předsednictvu strany. "Byl přijat závěr, že pokud má být prodej podpořen hlasy lidovců, musí si vláda ponechat právo veta do privatizace kdykoliv zasáhnout a případného zájemce vyloučit z čistě strategických důvodů," naznačil mluvčí strany Martin Horálek.

Není to namířeno proti Rusku

Na přímý dotaz, zda za tímto postojem stojí obavy o prodej aerolinek ruskému kapitálu odpověděl: „Současná krize kolem dodávek plynu z Ruska je silným argumentem proti Aeroflotu. Právo veta ale není namířeno výhradně proti Rusku."

Ministr financí Miroslav Kalousek, který návrh do vlády předkládá,  se jednání ze zdravotních důvodů nezúčastnil, kolegové s ním ale jednali po telefonu. Mezi lidovci se tak například diskutovalo o tom, jestli má smysl zbavovat se v době finanční krize strategického podniku. „Například Cyril Svoboda měl právě s tímto problém," sdělil mluvčí. Podle něj se proto lidovečtí ministři dohodli, že se půl hodiny před jednáním vlády sejdou a věc ještě prodiskutují.

Vítěz výběrového řízení na nového majitele Českých aerolinií má být znám nejpozději do konce září. Soutěž o téměř 92procentní státní podíl se uskuteční ve dvou kolech.

V prvním kole zájemci mají prokázat plnění základních ekonomických a technických kritérií. "Zvláštní důraz bude kladen na bezpečnostní aspekt výběru zájemce, a to jak z hlediska zahraničně-politického, tak i dodržování mezinárodních předpisů v oblasti civilního letectví," uvedl pro agenturu ČTK mluvčí ministerstva Ondřej Jakob. Zejména proto o postupujících rozhodne celá vláda.

Cena rozhodne

Adept na nového majitele bude muset mimo jiné zaručit, že letecká přeprava zůstane hlavním předmětem podnikání ČSA, že domovským letištěm bude nadále pražská Ruzyně, nebo že si ČSA zachovají status českého národního dopravce. Ve druhém kole bude jediným kritériem cena.

 "Ministerstvo financí navrhne vládě jako vítěze toho, kdo z postoupivších do druhého kola předloží nejvyšší cenovou nabídku," uvedl Jakob.

Odhady výnosů z prodeje aerolinií se různí, podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky se výnos může pohybovat mezi 4,5 miliardy a pěti miliardami korun. Jak nedávno uvedl náměstek ministra financí Ivan Fuksa, zájem o ČSA zatím vyjádřila zhruba desítka společností. Veřejně svůj zájem potvrdil právě  ruský Aeroflot.

 

 

Právě se děje

Další zprávy