Praha - Ti řidiči, které některý z radarů zachytil při překročení maximální povolené rychlosti, se už zase musí bát, že nevyváznou bez pokuty a úbytku bodů z řidičského konta.
Od léta, kdy se přešlo na nový a problematický Centrální registr vozidel, totiž mohli totožnost řidičů, které městská policie nepřistihla přímo na místě při páchání přestupku, zjišťovat pouze úředníci magistrátu, a nikoli samotní strážníci městské policie. To znamenalo, že se nahromadilo mnoho tisíc nevyřešených přestupků, přičemž jen v Praze se jich denně evidují zhruba tři tisíce.
Do konce roku však obecní policie přístup k centrálnímu registru vozidel (CRV) získá. Na setkání s novináři to řekl náměstek ministra dopravy a státní tajemník Miroslav Drobný. V příštím týdnu se zároveň CRV napojí na základní registry, od čehož si ministerstvo dopravy slibuje zrychlení práce pro úředníky na registračních pracovištích. Propojení má nastat od 12. prosince večer a úřady by se spojenými databázemi měly pracovat od 13. prosince.
"V listopadu letošního roku jsme oslovili policejní sbory s žádostí o zaslání údajů kontaktních osob, aby jim mohl být přidělen přístup," uvedl Drobný. Tyto údaje ministerstvo předalo dodavatelské firmě ATS -Telcom, která je dodavatelem systému registru vozidel a která na jejich základě vytvoří potřebné uživatelské přístupy, aby mohli obecní policisté s registrem standardním způsobem pracovat.
Registr se propojí s databází obyvatel
Důležitou změnou v oblasti fungování dosud ne příliš úspěšného registru vozidel má být jeho propojení s databází obyvatel a adres nemovitostí. To ale občanům přináší povinnost mít v souladu údaje uvedené v dokladech a v takzvaných základních registrech. Po propojení evidencí vozidel totiž přestane platit, že úředník na registru vozidel za pravdivý údaj považoval to, co je napsáno v občanském průkazu. Od čtvrtka to bude obráceně. "Přednost bude mít informace uvedená v databázi základních registrů a úředník si ji pouze ověří," uvedl šéf IT oddělení ministerstva dopravy Jakub Ferus.
Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a od té doby se potýká s problémy. Stále je v něm například velké množství chybně uvedených údajů. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru. Kvůli přetrvávajícím potížím s registrem na výzvu vlastní strany LIDEM rezignoval ministr dopravy Pavel Dobeš.