Hyundai tlumí výrobu. Je to důkaz, že krize je vážná

Veronika Skálová Veronika Skálová
11. 1. 2009 13:19
Vliv automobilky na české hospodářství i tak bude příznivý
Montáž vozů Hyundai i30 v továrně v Nošovicích.
Montáž vozů Hyundai i30 v továrně v Nošovicích. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Polštář, který utlumí zpomalení české ekonomiky i dopad hospodářské krize na automobilový průmysl v Česku.

Ještě před pár měsíci tak odborníci hovořili o nošovické automobilce Hyundai.

Továrna však nejprve v polovině prosince odložila zahájení dvousměnného provozu, včera pak ohlásila omezení výroby na čtyři dny v týdnu.

Nepříjemný důkaz

"Hyundai mohla v makroekonomickém směru ovlivnit HDP o půl procenta, maximálně o jeden procentní bod. O to se nyní hraje. Opatření, které nyní Hyundai zavedla je malého rázu na to, aby změnilo produkci růstu HDP," zhodnotil uvedl Raiffeisenbank Aleš Michl.

Přesto je neočekávaný útlum automobilky nepříjemný. "Omezení výroby je důkazem toho, že krize je hluboká a dotýká se všech trhů a modelů. Jde o odraz rozsahu těchto problémů," poznamenal analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

I přesto však bude mít činnost nové továrny na českou ekonomiku pozitivní vliv. Z prostého důvodu - ve výsledcích loňského roku se její vliv neprojevoval a i omezená výroba tak bude pro průmysl v Česku novým přínosem.

"Dopad na českou ekonomiku při částečném omezení výroby nemusí být příliš výrazný a bude se odvíjet od toho, jaký posun přinesou další měsíce a zbytek roku. Nesmíme zapomínat, že Hyundai je stále ještě ve fázi náběhu výroby. Lze však předpokládat, že snížení bude mít vliv na exportní saldo," uvedl Radim Baše, odborník na automobilový průmysl společnosti PricewaterhouseCoopers.

Zlepšení na konci roku

V prognózách jsou odborníci opatrní. Na několik příštích měsíců českému automobilovému průmyslu nepředpovídají nic dobrého.

"Obecně žádná společnost nevidí dál než za první pololetí. Tohoto období se také týká většina ohlášených omezení. Je však pravděpodobné, že na konci letošního roku se bude situace zlepšovat," dodal Potměšil.

V horizontu několika let pak má být vývoj ještě optimističtější. Do dvou až tří let by se měla situace stabilizovat. "Věřím v renesanci západní Evropy. Kvalita za rozumnou cenu - to by měl být klíč i pro automobilový průmysl na dalších pět až šest let," konstatoval Michl.

 

Právě se děje

Další zprávy