Brno - Obchodní řetězce plánují ve velkém otevírání nových hypermarketů a dalších typů obchodů, naráží však na podstatný problém: nemá v nich kdo prodávat, obsluhovat či kasírovat zákazníky.
Nová analýza odborů ukazuje, že více než polovina obchodních řetězců v České republice musí zaměstnávat cizince, protože Češi (ani Češky) o zmíněné profese nestojí.
Nejčastěji je podle zjištění nezávislého odborového svazu pracovníků obchodů v posledních dvou letech nahrazují Slováci. V obchodech zní také ukrajinština, polština nebo bulharština.
Především ve velkých městech, ale také v okresních sídlech i přes zvýšenou nezaměstnanost mají obchody problém zaměstnance sehnat. Češi odmítají za deset či jedenáct tisíc korun měsíčně pracovat i o víkendech nebo do pozdních večerních hodin.
Hledáme prodavačku. Zn: 11 tisíc
Obchodním řetězcům, které patří s desítkami tisíc pracovníků mezi největší zaměstnavatele, tak chybí tisíce lidí. Hledají, kde se dá.
V databázi Ministerstva práce a sociálních věcí, ve které se objevují nabídky všech úřadů práce v zemi, patří prodavači a prodavačky mezi nejčastěji zmiňované profese. A společně s dalšími lidmi ve službách (například profese číšník a kuchař) tvoří nejpočetnější skupinu, kterou zaměstnavatelé hledají.
Nyní je v těchto oborech dispozici po celé republice 1806 míst.
Nové lidi hledají Kaufland nebo Ahold, ale i diskontní prodejny typu Penny Market. Prodavače hledají ale i specializované prodejny s nábytkem nebo s obuví.
"Zaměstnáváme důchodkyně, brigádníky a stejně to nestačí. Dát práci cizincům je jediná cesta," řekl jeden z manažerů velkého obchodního řetězce, který má na starosti nábor lidí na Moravě.
Platy a těžká práce
Problém je podle ekonomů v tom, že platy v českých obchodech jsou velmi nízké. Z databáze úřadů práce vyplývá, že jenom ve výjimečných případech nástupní plat převýší dvanáct tisíc korun, lidé musí počítat s prací o víkendu a směnami.
O moc lepší to nemají ani adepti o vedoucí místa. Například zástupce vedoucího v prodejně Penny Market v Novém Jičíně má brát 17,5 tisíc korun.
"Platy a práce na směny odrazuje a neláká ani při zvýšené nezaměstnanosti. V Česku je navíc koncentrace obchodů větší než v některých mnohem větších státech a to je problém. Když jsou v okresním městě dva velké hypermarkety a další diskonty, tak prostě už není kdo zaměstnance brát," řekl ekonom Karel Vavro ze společnosti Kredit.
Česko ráj obchodů
To, že Česko má velmi hustou síť obchodů, potvrzují i statistiky. Na jednoho obyvatele totiž nyní připadá více metrů čtverečních prodejní plochy než například na spotřebitele ve Velké Británii či Itálii.
V České republice má každých tisíc lidí "pro sebe" celkem 249 metrů obchodů, Britové se musí spokojit jen se 194 metry, Nizozemci se 183 metry a Italové s "jen" 154 metry čtverečními.
To, že cizinci v přebujelých obchodech obsazují místa, o která Češi nemají zájem, potvrdil také nedávný výzkum společnosti GE Money Multiservis.
Zjistil, že cizince zaměstnává téměř 80 procent českých obchodníků. Výzkum potvrdil také to, že nejčastěji v Českých obchodech pracují Slováci.
"Vedle Slováků, kteří jsou jednoznačně nejpočetnější skupinou mezi zahraničními pracovníky v ČR, zaměstnávají čeští maloobchodníci často také Ukrajince a Poláky. Objevují se však pracovníci i z jiných zemí, například z Bulharska či Litvy," uvedla mluvčí GE Money Multiservis Markéta Dvořáčková.
Z průzkumu podle ní vyplynulo, že jen výjimečně počet zahraničních pracovníků v obchodech přesahuje deset procent.