Hádky o dálnici pokračují. Půjdou politici pěšky?

Tomáš Fránek, Jiří Hloušek
10. 10. 2008 20:50
Studie říká, že silnice do Mikulova je lepší variantou
Do Vídně se bude po rychlostní silnici jezdit z Brna na Mikulov. Ale až za pár let
Do Vídně se bude po rychlostní silnici jezdit z Brna na Mikulov. Ale až za pár let | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Dálnice z Brna do Vídně je jednoznačně výhodnější přes Mikulov než přes Břeclav, nezničí přírodu a je levnější.

Takový je podle zástupců Jihomoravského kraje a státu výsledek srovnávacích odborných studií, které porovnávaly trasu dálnice přes Mikulov a Břeclav.

Složitá trasa

Vláda už přitom na srovnání obou variant ani nečekala a už rozhodla, že postaví jak R52 do Mikulova, tak čtyřproudový obchvat Břeclavi a jeho napojení na rakouskou silniční síť.

"Varianta R55 je mnohem složitější, nepřináší efekt ani z dopravního, ani ekonomického," řekla náměstkyně hejtmana Anna Procházková. Podle ní je trasa přes Mikulov levnější asi o jednu miliardu korun.

Podle krajských politiků ze studií vyplývá to, že varianta přes Mikulov je šetrnější k lesům - předpokládá pětkrát nižší zábor lesní půdy a má menší vliv na ložiska nerostných surovin.

Ze studií vyplývá, že jízda přes Břeclav by byla o deset kilometrů delší, varianta přes Mikulov také přinese méně emisí a hluku.

Kdy se začne stavět? "Pokud nemáme stavební povolení, nemůžeme se o tom bavit. Budeme se snažit, aby to bylo už příští rok. Proces získání stavebního povolení bude velmi složitý. Pokud se budeme bavit o roce 2009 jsem velmi optimistický," řekl Martin Cetl z Ředitelství silnic a dálnic.

"Pokud budou ekologové a zelení proti, nic se nepostaví," dodala Procházková.

A ekologové a část starostů obcí na Pálavě opravdu s výsledky porovnání obou variant nesouhlasí. "Je to nevěrohodné a neprůkazné," říkají. Problém je podle kritiků už v samotném zadání studií - zadání bylo totiž vybrán o tak, že bylo jasné, že vyjde lepší a levnější mikulovská varianta.

Podvod a neschopnost

"Firmy DHV a Babtie ve smlouvě měly přímo vyčteny podkladové odborné studie, které již byly dříve vypracovány. Mezi těmito byly pouze studie, které se dříve již nechalo zpracovat ŘSD, a ani jedna z odborných studií, které přinesly zásadně odlišné výsledky a tedy popíraly studie favorizující R52," je uvedeno ve stanovisku Ekologického právního servisu.

Odpůrci varianty na Břeclav říkají, že kvůli záplavám a křížení s železniční tratí je místy nutná estakáda až 20 metrů nad zemí
Odpůrci varianty na Břeclav říkají, že kvůli záplavám a křížení s železniční tratí je místy nutná estakáda až 20 metrů nad zemí | Foto: JMK

Ve studiích se u břeclavské varianty například počítá s vlivem na obyvatele obce Hrušky, kterých se ale provoz vůbec nedotkne. "Jde podle nás buď o záměrný podvod nebo absolutní neschopnost," uvedli ekologové.

"Zásadním problémem je stanovení cen variant, ze kterých vychází překvapivě vysoká cena R55 (8, 43 mld Kč při délce 12 km a mostech 2,1 km) a naopak velmi nízká cena R52 (6,93 mld při délce 23 km a mostech délky 0,74 km), aniž by bylo zřejmé, jaké jsou důvody těchto rozdílů pro silnice v podobném terénu jen několik km od sebe," uvedli ekologové. Studie, které si nechali zpracovat, přitom uváděly, že břeclavská varianta je výrazně levnější.

Půjdou pěšky?

Náměstek hejtmana a volební lídr ODS Milan Venclík se už zavázal, že když nebude dálniční spojení Brna a Vídně hotové v roce 2013, půjde do Vídně pěšky.

Připojil se i volební lídr komunistů Vojtěch Adam. Je ale velmi pravděpodobné, že dálnice do roku 2013 celá hotová nebude.

 

Právě se děje

Další zprávy