Hackeři slídí v chytrých mobilech, varuje expert z AVG

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
11. 5. 2011 15:22
Vědecký ředitel AVG varuje, že lidé nejsou zvyklí mobilní zařízení chránit antivirem
Hackeři dobře vědí, že chránit smartphony a tablety antivirem se lidé ještě nenaučili. Ilustační foto.
Hackeři dobře vědí, že chránit smartphony a tablety antivirem se lidé ještě nenaučili. Ilustační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Obliba chytrých telefonů a tabletů sice neustále roste, lidé je ale nejsou zvyklí chránit před viry tak, jako své počítače.

ČTK to řekl vědecký ředitel antivirové firmy AVG Karel Obluk s tím, že většina hackerských útoků bude letos mířit právě na smartphony a tablety.

"Zhruba třetina uživatelů chytrých telefonů nemá žádné povědomí o bezpečnostních rizikách jejich používání. Antivirový program pak používá jen 29 procent uživatelů," uvedl Obluk.

Nejvíce ohrožený je podle něj operační systém od Google Android. Jeho obliba roste a navíc podle Obluka vzniká díky otevřenému vývojovému prostředí Androidu velké množství aplikací, které se téměř nekontrolovaně dostávají na trh.

Hackeři přitom v mobilech s operačním systémem nejčastěji pátrají po citlivých datech. "Je zajímavé, kolik manažerů si například stahuje citlivá data z dobře zabezpečených počítačů na téměř nezabezpečená mobilní zařízení," dodal Obluk.

Další formou útoku může být například odeslání dárcovské SMS z napadeného mobilu. Při odesílání částek v řádu jednotek korun měsíčně si uživatel dlouhou dobu nemusí ničeho všimnout.

V laboratorních podmínkách se podle Obluka již objevila aplikace, která je schopná z telefonického rozhovoru klienta s bankou rozeznat diktované údaje o účtu nebo kreditní kartě a ty pak z telefonu odeslat na jiný přístroj.

Nebezpečí uživatelům hrozí i kvůli stále oblíbenějším přístupům z mobilních zařízení na Facebook a další sociální sítě. Počet škodlivých kampaní na Facebooku se přitom za poslední rok zvýšil trojnásobně.

Nebezpečí Facebooku podle Obluka spočívá v tom, že jej uživatelé považují za domácí prostředí, kde jsou mezi přáteli. Například dvě třetiny uživatelů kliknou na odkaz, o kterém si myslí, že jim jej poslal přítel na Facebooku.

 

Právě se děje

Další zprávy