Praha - Na dálnici přes České středohoří půjde v příštím roce sedm miliard korun, na dálnici z Tábora směrem na Budějovice skoro pět miliard, na jižní část pražského okruhu čtyři miliardy.
Takové jsou hlavní dopravní priority českého státu v příštím roce, jak je zaznamenal rozpočet Státního fondu dopravy pro rok (SFDI). Aktuálně.cz má důvěrný materiál k dispozici.
Rozpočet fondu hlásí pro rok 2010 rekordní výdaje 85 miliard korun. To je o 11,5 miliardy víc než letos. Dalších 35 miliard má přitom vláda uhradit novými dluhopisy. Celkově tak stát pošle na stavbu dálnic 120 miliard.
Bude i na sklápěcí most
Předsedou fondu je ministr dopravy Gustáv Slamečka a ve vedení s ním zasedají zástupci všech parlamentních stran. Návrh rozpočtu kritizuje pouze poslankyně Věra Jakubková, kterou do fondu nominovala Strana zelených.
"Nadále pokračuje netransparentní rozdělování peněz na nepotřebné stavby," tvrdí Jakubková a jako příklad uvádí sklápěcí železniční most v Kolíně, který v příštím roce přijde na 400 milionů. Sklápěcí zařízení má umožnit, aby lodě s třemi řadami kontejnerů na sobě mohly z Kolína po Labi jezdit do 20 kilometrů vzdálených Chvaletic. Dnes se pod most vejdou jen dva kontejnery na sobě.
Podle Jakubkové se přitom ignorují skutečně důležité stavby. V tom s ní souhlasí i ekologičtí experti: "Z přehledu plánovaných staveb vypadla první česká priorita, rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce, která by ulehčila přetížené dálnici D1," upozorňuje Miroslav Patrik ze společnosti Děti Země.
Rozpočet ještě musí schválit vláda a poté sněmovna.
Pro každý kraj něco
Autoři rozpočtu trvají na dosavadní investiční strategii, kdy se velmi často staví dvě dálnice jedním směrem, například do jižních či severních Čech.
Kritériem výběru staveb není ani hustota očekávaného provozu. Rozpočet však zachovává jedno klíčové pravidlo: v každém kraji se musí v příštím roce stavět alespoň dvě stavby. Výjimkou je Olomoucko, které se musí spokojit s částí dálnice D1 a také jižní Morava se silnicí I. třídy. Obě investice přitom nepřesáhnou půl miliardy. Do obou krajů ovšem míří miliardové investice do přestavby vlakových nádraží či elektrizace tratí (Šumperk, Přerov, Brno, Břeclav, Znojmo).
Celkem se tak utratí 66 miliard, z toho jde přes dvě třetiny do nových silnic a dálnic. Čtvrtina se utratí za stavbu železnic, především za III. a IV. koridor z Prahy na západ a na jih, které budou v roce 2010 stát pět resp. čtyři miliardy. Skoro na tři miliardy přijde spojení Českého Těšína se slovenskou hranicí.
Půl miliardy je rezervováno na přípravu sporného přesunu brněnského nádraží.
Výletní lodí na Hlubokou
Přes dvě miliardy půjde na výstavbu vodních cest. Se sedmi sty miliony bude v příštím roce nejdražší říční stavbou úprava horního toku Vltavy, která má umožnit plavbu výletních lodí z Českých Budějovic do Týna. Začíná se stavba vodních zdviží na přehradách Orlík a Slapy, aby se výletníci dostali po vodě až do Prahy.
V krizovém roce chce dopravní fond zdvojnásobit výdaje na údržbu silnic. Namísto letošních 4 miliard se má napřesrok utratit 7,5 miliardy. U železnice se údržba zvýší z pěti na osm miliard. Přes tři miliardy bude stát investovat do mýtného systému.
Autoři předpokládají, že z celkových 84 miliard pokryjí 36 miliard dotace Evropské unie, 12 miliard si má stát půjčit u Evropské investiční banky.
Ostrava jedině na dluh
Materiál dopravního fondu upozorňuje, že ani rekordní výdaje nestačí, aby se mohlo pokračovat v klíčových stavbách, jakou je dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Proto žádá vydat dluhopisy za 12 miliard, jak to vládě umožňuje starší dluhopisový program.
Z toho by šlo na ostravskou dálnici pět miliard, další velkou stavbou má být velká křižovatka v centru Brna. V příštím roce přijde na dvě miliardy.
Autoři rozpočtu vládu vyzývají, ať vypíše další dluhopisový program, který by zajistil investice do všech zahájených či připravovaných staveb. Pokud vláda dluhopisy za 24 miliard nevydá, nebude prý možné v příštím roce stavět severozápadní část pražského okruhu z Ruzyně do Březiněvsi se spornou soustavou mostů a tunelů v Suchdole, silnici R49 z Hulína do Zlína, anebo obchvat Otrokovic či Znojma.
Dvě rekordní dálnice
Požadavky stavebníků na státní rozpočet se zvyšují nejen s tím, že se v minulých letech bez rozmyslu investovalo ve všech krajích. Zároveň rostou průběžně uváděné ceny jednotlivých staveb.
Ještě v letošním rozpočtu se například počítá s tím, že 16 kilometrů dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic přijde na 14,7 miliardy korun. V rozpočtu na příští rok je cena vyšší o 1,6 miliardy.
V rychlosti zdražování překoná dálnici přes Středohoří jižní část pražského okruhu. Jeho 23 kilometrů mělo podle letošního rozpočtu stát 26 miliard. Pro příští rok se uvádí celková částka 31,5 miliardy, tedy o pětinu víc.